Vrhovni sud Sjedinjenih Američkih Država priprema se za raspravu o sudbini popularne aplikacije TikTok. U petak će njegov kineski vlasnik ByteDance iznijeti argumente protiv zakona koji je potpisao predsjednik Joe Biden, a predviđa zabranu aplikacije od 19. siječnja, osim ako se vlasništvo nad njom ne prebaci zbog zabrinutosti SAD-a za nacionalnu sigurnost. TikTok je zatražio privremenu obustavu zabrane tijekom sudskog procesa, ali Vrhovni sud nije odmah odlučio o tom zahtjevu
Ako zakon stupi na snagu, novi korisnici neće moći preuzeti TikTok iz trgovina aplikacija, a postojeći neće dobivati ažuriranja. Naime zakon zabranjuje bilo kojem subjektu pružanje usluga preuzimanja ili održavanja aplikacije TikTok.
Američki zakonodavci već su 13. prosinca poslali pismo Appleu i Googleu, koji upravljaju najvećim mobilnim trgovinama aplikacija, zahtijevajući da budu spremni ukloniti TikTok sa svojih platformi. Osim toga, cloud servis Oracle, koji pohranjuje podatke američkih korisnika TikToka, mogao bi osjetiti posljedice zbog svoje suradnje s aplikacijom. Oracle pregledava izvorni kod TikToka i distribuira aplikaciju trgovinama.
Google je odbio komentirati ovu situaciju dok Apple i Oracle nisu odgovorili na upite.
Kako će korisnici biti pogođeni?
Postojeći korisnici TikToka, njih čak 170 milijuna u SAD-u, vjerojatno će još neko vrijeme moći koristiti aplikaciju jer je već preuzeta na njihove uređaje. No bez redovitih ažuriranja i sigurnosnih zakrpa ona će s vremenom postati neupotrebljiva.
Tako već dijele videe na TikToku s uputama kako koristiti VPN-ove (virtualne privatne mreže) da bi zaobišli moguće ograničenje.
Za kreatore sadržaja koji su izgradili svoje poslove na TikToku situacija je izazovna. Nadya Okamoto, poduzetnica s 4,1 milijun pratitelja, kaže da je TikTok bio ključan za organski rast njezinog brenda menstrualnih proizvoda August. Zabrana bi mogla natjerati nju i druge male tvrtke da više ulažu u marketing, što bi im moglo povećati troškove poslovanja.
'Vrlo je stresno', priznaje Okamoto u razgovoru za Reuters. 'Preživjet ćemo ako TikTok nestane, ali bit će to težak udarac.'
Što čeka zaposlenike TikToka?
TikTok zapošljava oko 7000 ljudi u SAD-u, a zabrana bi mogla rezultirati otkazima. Nakon što je žalbeni sud 6. prosinca potvrdio zakon o zabrani, pesimizam se proširio među zaposlenicima, od kojih su mnogi zabrinuti za svoju budućnost.
Unatoč tome, tvrtka i dalje nudi nova radna mjesta, zbog čega su i sami kandidati zbunjeni. Na anonimnom forumu Blind jedan od korisnika podijelio je to da je prihvatio ponudu ByteDancea za posao u San Joseu u Kaliforniji početkom veljače, uz napomenu da će 'čekati i vidjeti kako će se situacija razvijati'.
Što će oglašivači učiniti?
TikTok je planirao prihod od oglašavanja u SAD-u od 12,3 milijarde dolara za 2024. godinu, prema istraživačkoj tvrtki eMarketer. Iako je to manje od prihoda konkurenta Mete (vlasnika Instagrama), oglašivači cijene TikTokovu odanu bazu korisnika.
Craig Atkinson, izvršni direktor digitalne marketinške agencije Code3, kaže da će mnoge marke pokušati nastaviti oglašavanje čak i nakon 19. siječnja, posebno na TikTok Shopu, značajci koja omogućava izravnu kupnju proizvoda iz videa. Ta funkcija nema izravnog konkurenta, što otežava prijelaz na druge platforme.
Potencijalni kupci?
ByteDance ističe da prodaja TikToka nije tako jednostavna, pa tako ni rješenje; čak ni moguća opcija u trenutačnim okolnostima. Razlog za ovu tvrdnju leži u tehničkim, pravnim i poslovnim kompleksnostima koje bi ona zahtijevala.
Prvo, TikTok je duboko integriran s ByteDanceovom infrastrukturom, uključujući sustave za upravljanje sadržajem, algoritme i tehnologije umjetne inteligencije koje su ključne za funkcioniranje aplikacije. Odvajanje TikToka od ByteDancea značilo bi složen i dugotrajan proces, uz rizik da aplikacija izgubi svoje karakteristike koje je čine jedinstvenom.
Budući da ByteDance koristi napredne AI tehnologije koje kineska vlada potencijalno može označiti kao 'osjetljive', svaki pokušaj prodaje TikToka mogao bi zahtijevati odobrenje kineskih regulatora, što samo komplicira situaciju.
No to nije spriječilo Franka McCourta, bivšeg vlasnika bejzbol momčadi Los Angeles Dodgers, da okuplja investitore. McCourt tvrdi da ima 'verbalnu obvezu' od 20 milijardi dolara za potencijalnu kupnju TikToka.
Iako još nije razgovarao s ByteDanceom, vjeruje da će Vrhovni sud potvrditi zakon o prodaji ili zabrani, što bi moglo otvoriti vrata pregovorima. Njegov poslovni plan uključuje prijenos aplikacije na open source tehnologiju, ostvarivanje prihoda putem e-trgovine i licenciranje podataka za AI.