S.T.A.R. DIGITAL GROUP

'Digitalno oglašavanje prometnulo se u glavni poslovni model digitalne ekonomije'

05.04.2024 u 10:42

Bionic
Reading

Na tržištu su tek nešto više od deset godina, a već su dva puta zaredom uvršteni na popis najbrže rastućih tvrtki Financial Timesa u samo tri godine. S.T.A.R. Digital Grupa bavi se digitalnim medijima, marketingom i povezanim tehnologijama, a u svom sastavu ima tri tvrtke. Među njima je Linker Media, tvrtka koja se ove godine našla na FT-ovom popisu 1000 najbrže rastućih u Europi

S.T.A.R. Digital grupu osnovali su Hrabren Suknaić i Petar Pavić. Suknaić je FER-ovac i MBA alumni vodećeg poslovnog sveučilišta, francuskog INSEAD-a. Svoju menadžersku karijeru započeo je u Siemensu, nastavio u MAN-u, a 2007. godine ušao je u svijet digitalnih medija kao pokretač i prvi voditelj Googleovog poslovanja u Hrvatskoj i regiji Adrija. Nakon rada za najveću tehnološku kompaniju na svijetu pokrenuo je S.T.A.R. Digital.

Pavić je američki student koji je tijekom godina bavljenja vizualnim komunikacijama i interaktivnim dizajnom sudjelovao u radu na projektima za raznovrsne klijente, a pritom se okrunio najrazličitijim strukovnim nagradama. Potom se preselio u nešto drugačiju industriju - industriju digitalnih medija.

Nakon iskustva rada u velikoj medijskoj kući na tranziciji iz tradicionalnih u digitalne medije i razvoju novih digitalnih projekata, radio je za tadašnjeg tržišnog lidera u digitalnim marketinškim uslugama, švicarsku tvrtku Goldbach. Potom je krenuo u poduzetnički poslovni pothvat s današnjim poslovnim partnerom i osnovao S.T.A.R. Digital.

S.T.A.R. Digital grupa

S.T.A.R. Digital grupa sastoji se od tri tvrtke - brenda: to su S.T.A.R. Digital agencija, Linker Media i RedView Media. Bavi se različitim segmentima digitalnog marketinga i medija - povezanim tehnologijama, uslugama i razvojem platformi.

Predstavljaju vodeću kompaniju u regiji u nekoliko segmenata: uslugama provođenja digitalnih kampanja, odnosno ad-tech segmentu, pružanju marketinške usluge industrijama koje svoje proizvode i usluge prodaju i promoviraju na više tržišta izvan Hrvatske, s naglaskom na turizam – u kojem je S.T.A.R. Digital grupa tržišni lider za područje marketinških usluga te partner Expedije za Hrvatsku i regiju.

Pored toga, vodeća su platforma za tzv. nativno oglašavanje u regiji (Linker Media), a RedView Media je i jedini regionalni profesionalni partner vodećeg europskog tehnološkog rješenja za programatsko oglašavanje Adform.

Linker Media jedna je, dakle, od tri tvrtke kćeri u sklopu SDG-a, a tijekom godina prometnula se u vodeću oglašivačku mrežu u segmentu tzv. nativnog oglašavanja u regiji i trenutačno djeluje na sedam tržišta. Krenuli su s 788.000 eura u 2019., a prihodi tvrtke porasli su na 3,26 milijuna eura u 2022. Ove godine - s još ostalih pet tvrtki (Devōt, Aircash, Ars Futura, Syntio, Uprise) - Linker Media našla se na prestižnom FT-ovom popisu 1000 najbrže rastućih tvrtki u Europi. Zanimljivo, sve one dolaze iz - tech segmenta.

'Kada govorimo o tehnološkim kompanijama, najčešće nam padaju na pamet tvrtke koje se bave pružanjem usluge razvoja softverskih rješenja ili odnedavno uspješni brendovi koji svoje poslovanje baziraju na tehnološkim sustavima poput Aircasha u fintechu ili Infobipa. Tvrtke S.T.A.R. Digital grupe kreiraju svoje poslovne modele u segmentu digitalnih medija i oglašavanja – glavnog izvora prihoda najuspješnijim kompanijama današnjice, poput Alphabeta i Mete, a u značajnoj mjeri i Amazona i Microsofta', tumače naši sugovornici Suknaić i Pavić.

'Dio tog ekosustava digitalnog oglašavanja su i lokalni mediji koji velikim dijelom ostvaruju prihode u suradnji s ovakvim oglašivačkim platformama. U tom kontekstu, uspješni lokalni projekti doprinose poslovnoj stabilnosti cijelog medijskog ekosustava čija je financijska neovisnost važna ne samo radi stotina zaposlenih novinara, već i za društvo u cjelini', navode naši sugovornici.

Kako dalje ističu, rast i razvoj Linker Medije kao poslovne priče pokreće 'kontinuirana strast za znanjem i inovacijom, a stručnost i usredotočenost na kvalitetu i mjerljivu realizaciju ključni su u segmentu kojim se bave – u spoju tehnologije, marketinga i digitalnih medija'.

'Hrvatska tech scena ima već niz uspješnica, a dobra je vijest da se tom društvu pridružuju kompanije iz područja digitalnog marketinga. Primjeri globalnih divova koji baziraju svoj uspjeh na prihodima iz oglašavanja ukazuju na to da tvrtke iz tog segmenta čine važan dio tech zajednice, s potencijalom da i neki novi poslovni poduhvati hrvatskih marketinških i tech stručnjaka uspješno rašire svoje poslovanje na lokalnom, regionalnom i globalnom tržištu', tumače Suknaić i Pavić.

Digitalno oglašavanje prometnulo se, kažu Pavić i Suknaić, u glavni poslovni model digitalne ekonomije.

'Ono danas čini bitno gorivo i kompanijama koje su krenule s drugačijim vrstama naplate svojih usluga. Primjerice, Amazon već velik dio svoje zarade danas generira iz oglašavanja, a Netflix i Uber nedavno su omogućili plasman oglasa kroz svoje platforme. U svijetu digitalnih medija oglašavanje je oduvijek bilo glavni, tj. jedini izvor prihoda, uz danas sve važniju digitalnu pretplatu. Ispod tog vidljivog sloja krije se more podataka koji digitalno oglašavanje čine efikasnijim, a čije je korištenje sve češće predmet regulacije s obzirom na nekontrolirano (ili neregulirano) ponašanje globalnih divova u tom segmentu', pojašnjavaju Pavić i Suknaić.

Upitan kako ostati uspješan u tako dinamičnoj i globaliziranoj utakmici, kaže da se u industriji kao što su digitalni mediji ili digitalni marketing mora 'brzo ići ukorak s vremenom, pratiti najnovije trendove, biti uvijek ispred drugih'.

'Digitalni biznis zna biti jako izazovna industrija baš zbog kontinuirane inovacije i promjena. Zato je potrebno istinski uživati u tome i na neki način zavoljeti taj svijet. Kod nas se očekuje da svaki pojedinac u firmi samostalno i timski kontinuirano prati trendove, testira nove tehnologije i predlaže nove načine rješavanja pojedinih problema. O tome i ne razgovaramo previše. To je modus vivendi cjelokupne organizacije. Praćenje trendova i svladavanje novih vještina nije nešto što radimo u slobodno vrijeme ili tijekom radionica; to je naprosto dio svakog našeg radnog dana', tumače Suknaić i Pavić.

Koja je formula pretvaranja poslovnih ideja u uspješne poslovne poduhvate u tom segmentu?

'Cijeli niz tehnoloških znanja nužan je preduvjet, ali samo kao podloga strateškom promišljanju i kvalitetnoj egzekuciji. Dodatno, u ime naših klijenata, trudimo se razmišljati poduzetnički, tražiti prilike za inovacijom, pametnijim korištenjem tehnoloških mogućnosti, često i utjecati na redefiniciju proizvoda ili usluge klijenta. To je intenzivan proces koji treba istom razinom energije ponavljati u svakom novom projektu ili kampanji, na čemu počiva i velik dio uspjeha i zadovoljstva klijenata.

Takav pristup poslu doveo nas je kao organizaciju i do novih poslovnih prilika, pa se S.T.A.R. Digital grupa danas može pohvaliti, osim vrhunskom uslugom, ad-tech platformama koje uspješno izvozimo kao know-how i tehnologiju na više tržišta u okruženju. Dodatno, uvijek smo gledali na posao kao na skup projekata. Prije su projekti bili kraći i manje ambiciozni, a danas su to tvrtke - projekti, tj. poslovni koncepti sa značajnim tržišnim udjelom u svom segmentu. Što je još važnije, to su i dalje tvrtke s velikim potencijalom rasta…'

Upitani što izdvaja S.T.A.R. Digital grupu od drugih na tržištu, naši sugovornici tvrde da su među prvima prepoznali važnost tehnologije u marketingu.

'To je znanje i iskustvo koje gradimo duži niz godina korištenjem, prilagodbom i razvojem tehnologija unutar područja digitalnih medija i marketinga. Također, izrazito smo internacionalno orijentirani, i kao tvrtka i kao ekipa pojedinaca. To znači da smo tijekom godina izgradili iznimno dobre poslovne odnose s cijelim nizom digitalnih i medijskih brendova i operacija na mnogim europskim i svjetskim tržištima.

A to nije isključivo korisno za projekte u kojima se radi neka marketinška aktivnost na tim tržištima, već i neiscrpan izvor znanja, iskustva i promišljanja s nekih od najrazvijenijih svjetskih tržišta kada govorimo o digitalnom medijskom biznisu', zaključuju Suknaić i Pavić.