Groupon želi javnom ponudom dionica prikupiti 750 milijuna dolara. Hoće li dio novca usmjeriti i u našu zemlju?
Nestrpljivo iščekivan potez po prvi put javnosti daje dublji uvid u financije jednog od najatraktivnijih tehnoloških start-upa današnjice, čiji poslovni model kopiraju mnogi diljem svijeta.
Ni mi nismo ostali ravnodušni - trenutno na domaćem tržištu djeluje dvadesetak servisa za grupnu kupovinu, većinom pokrenutih tijekom zadnjih šest, sedam mjeseci.
Što u Grouponu planiraju napraviti s tih tričetvrt milijarde dolara? U pismu budućim ulagačima jedan od osnivača i šef firme Andrew Mason kao dugoročna načela po kojima tvrtka namjerava poslovati naveo je, između ostalog, agresivno ulaganje u rast i privlačenje novih korisnika te inovaciju.
Ta je strategija uključivala velika ulaganja u oglašavanje i marketing, ali i kupovinu rivala. Prošlog je svibnja tako meta preuzimanja postao njemački CityDeal.
Imajući u vidu brzinu kojom grupni servisi nastaju i šire se, malo je vjerojatno da će se Mason i društvo na tome zaustaviti žele li zadržati dominantnu poziciju. Ne bi bilo čudno da im postane zanimljiv i neki od ovdašnjih lokalnih igrača.
Može se očekivati da će to biti onaj koji prvi uspije osvojiti tržišta na području bivše Jugoslavije, plus zemlje poput Bugarske i Rumunjske.
Eksplozivan rast
Od 2008. godine, kada je osnovan, Groupon je rastao eksplozivno, čak i po visokim standardima tehnoloških kompanija. U te je tri godine postao globalna kompanija, prisutna u 43 zemlje, sa sedam tisuća zaposlenih. Ima 83 milijuna korisnika, koji su tijekom zadnjeg kvartala kupili 28 milijuna kupona.
Lani je zabilježio 713 milijuna dolara prihoda, daleko više od 30 milijuna ostvarenih tijekom 2009. godine
Taj broj odražava vrijednost prodanih kupona, od čega dio ide onima čije se usluge i proizvodi nude. Grouponova ukupna dobit je iznos prihoda koji zadržava nakon što ih isplati. U 2010. godini iznosila je 280 milijuna dolara.
Rezultati za ovu godinu mogli bi biti još i bolji: čikaška tvrtka je uprihodila 645 milijuna dolara samo tijekom prvog kvartala, uz 270 milijuna dolara ukupne dobiti.
Još u gubitku
Ipak, Groupon još uvijek ne zarađuje. Prošle je godine bio u gubitku 413 milijuna dolara, a prvi kvartal ove nije bio ništa bolji - gubitak je bio 114 milijuna dolara.
Cijena koju Groupon plaća za privlačenje i zadržavanje impresivne armije korisnika je visoka - potrošili su gotovo 180 milijuna dolara na online oglašavanje tijekom prvog kvartala.
Zasad se još ne zna kad bi do IPO-a moglo doći. Poznato je tek da Groupon namjerava ponuditi dionice pod oznakom GRPN te da će nositelj izdanja biti bankarski div Morgan Stanley.
Nekoliko rundi ulaganja rizičnog kapitala - uključujući i nedavnih astronomskih milijardu dolara - smanjile su vlasničke udjele Grouponovih osnivača. Andrew Mason još drži oko osam posto tvrtke, dok je suosnivač Eric Lefkofsky glavni udjelničar sa 22 posto.
Značajne udjele drže još New Entreprise Associates i Accel Partners. CityDeal, europski rival kojeg je Groupon kupio lani, u vlasništvu ima oko deset posto tvrtke.
Andrew Mason smanjio si je plaću sa 180 tisuća na 575 dolara godišnje. Nije da će mu nedostajati novaca - dosad je prodao dionice vrijedne oko 27 milijuna dolara.