Svijet je manji no što mislite. Više nas ne dijeli šest stupnjeva razdvajanja, već nešto manje od pet. Barem je tako ako koristite Facebook
Istraživanje koje su proveli Facebook i Sveučilište u Milanu pokazalo je da prosječan broj stupnjeva koji dijele bilo koje dvoje ljudi na svijetu nije šest, već - 4,75, piše New York Times
Izvornu procjenu o šest stupnjeva razdvajanja iznio je psiholog Stanley Milgram 1967. godine, temeljem eksperimenta sa 296 dobrovoljaca u predgrađu Bostona.
Novi eksperiment obuhvatio je ponešto veći broj ispitanika: 721 milijun korisnika Facebooka, što je više od desetine svjetskog stanovništva. Trajao je mjesec dana.
Znanstvenici su koristili niz algoritama razvijenih pri Sveučilištu u Milanu da bi izračunali koliko bi bilo kojem korisniku Facebooka prosječno poznanstava trebalo da dođe do bilo kojeg drugog korisnika te društvene mreže.
Tako su došli do broja 4,74. U Sjedinjenim Državama, gdje više od pola ljudi starijih od 13 godina koristi Facebook, još je i niži - 4,37.
Dakle, da biste došli do Billa Gatesa ili Rusa u sibirskoj tundri, vjerojatno nećete trebati više od pet prijatelja na Facebooku da biste se povezali.
Koncept šest stupnjeva razdvajanja pojavio se 1929. u kratkoj priči 'Chains' mađarskog pisca Frigyesa Karinthyja.
Nakon što je Milgram objavio svoj slavni članak 'The Small World Problem' koncept je korišten u različite svrhe. John Guare napisao je kazališni komad 'Six Degrees of Separation', pojavila se igra 'Six Degrees of Kevin Bacon'...
Milgram je ponudio optimističnu i pesimističnu interpretaciju svog otkrića.
S jedne strane, zapanjujuće je to da možemo doći do osobe na drugom kraju svijeta pomoću male skupine društvenih kontakata. S druge, to je dokaz psihologijske distance, znak da smo 'pet svjetova' udaljeni jedni od drugih.
Istraživanje naglašava rastuću moć znanosti o društvenim mrežama, a znanstvenici proučavaju ljudske interakcije pomoću obrade divovskih količina podataka s interneta.
No nisu u tome iznimka. U stopu ih prate nova generacija internetskih oglašivača i trgovaca, koristeći istraživanja društvenih mreža za prodaju proizvoda, kao i središta vojne moći poput Pentagona.