4,74 STUPNJA RAZDVAJANJA

Društvene mreže smanjile svijet

23.11.2011 u 13:15

Bionic
Reading

Svijet je manji no što mislite. Više nas ne dijeli šest stupnjeva razdvajanja, već nešto manje od pet. Barem je tako ako koristite Facebook

Istraživanje koje su proveli Facebook i Sveučilište u Milanu pokazalo je da prosječan broj stupnjeva koji dijele bilo koje dvoje ljudi na svijetu nije šest, već - 4,75, piše New York Times

Izvornu procjenu o šest stupnjeva razdvajanja iznio je psiholog Stanley Milgram 1967. godine, temeljem eksperimenta sa 296 dobrovoljaca u predgrađu Bostona.

Novi eksperiment obuhvatio je ponešto veći broj ispitanika: 721 milijun korisnika Facebooka, što je više od desetine svjetskog stanovništva. Trajao je mjesec dana.

Znanstvenici su koristili niz algoritama razvijenih pri Sveučilištu u Milanu da bi izračunali koliko bi bilo kojem korisniku Facebooka prosječno poznanstava trebalo da dođe do bilo kojeg drugog korisnika te društvene mreže.

Tako su došli do broja 4,74. U Sjedinjenim Državama, gdje više od pola ljudi starijih od 13 godina koristi Facebook, još je i niži - 4,37.

Dakle, da biste došli do Billa Gatesa ili Rusa u sibirskoj tundri, vjerojatno nećete trebati više od pet prijatelja na Facebooku da biste se povezali.

Koncept šest stupnjeva razdvajanja pojavio se 1929. u kratkoj priči 'Chains' mađarskog pisca Frigyesa Karinthyja.

Nakon što je Milgram objavio svoj slavni članak 'The Small World Problem' koncept je korišten u različite svrhe. John Guare napisao je kazališni komad 'Six Degrees of Separation', pojavila se igra 'Six Degrees of Kevin Bacon'...

Milgram je ponudio optimističnu i pesimističnu interpretaciju svog otkrića.

S jedne strane, zapanjujuće je to da možemo doći do osobe na drugom kraju svijeta pomoću male skupine društvenih kontakata. S druge, to je dokaz psihologijske distance, znak da smo 'pet svjetova' udaljeni jedni od drugih.

Istraživanje naglašava rastuću moć znanosti o društvenim mrežama, a znanstvenici proučavaju ljudske interakcije pomoću obrade divovskih količina podataka s interneta.

No nisu u tome iznimka. U stopu ih prate nova generacija internetskih oglašivača i trgovaca, koristeći istraživanja društvenih mreža za prodaju proizvoda, kao i središta vojne moći poput Pentagona.