Maxisov eksperiment, na kojem se godinama radilo, nevoljko je prihvaćen među šefovima, no postao je jednim od najvećih gejming fenomena ikad. The Sims je jedna od najinkluzivnijih i najbizarnijih videoigara na tržištu i, voljeli je ili ne, zaslužuje veliko poštovanje
Kada je Will Wright 1990-ih predstavio ideju 'virtualne kuće za lutke', njegovi šefovi nisu bili naročito oduševljeni ni uvjereni u njezin uspjeh.
Tko bi u simulatoru svakodnevnog života želio kreirati likove, upravljati njihovim osobnostima i ispunjavati njihove potrebe? Danas imamo odgovor - mnogo ljudi.
The Sims je, 25 godina nakon izlaska, jedna od najprodavanijih videoigara svih vremena. Ima aktivnu zajednicu obožavatelja, poznatih kao simmers, i osvojila je milijune gejmerskih srca diljem svijeta.
Četvrta i posljednja verzija, The Sims 4, prevedena je na 18 jezika i igra je 85 milijuna ljudi, prema podacima Electronic Artsa.
Sloboda igranja i kreativnost
Originalni The Sims stekao je popularnost zahvaljujući svojoj otvorenoj prirodi. Umjesto klasičnog igranja s unaprijed definiranim ciljevima, igrači su imali slobodu oblikovati živote svojih Simsa – od ljubavnih priča do svakodnevnih rutina i hobija.
Ovo je bio, od samog početka, modus operandi Maxisa, kompanije koja je stvorila Simse. Premda danas ideja igre otvorenog kraja, u kojoj igrači mogu igrati duge sesije bez konkretnog cilja, zvuči uobičajeno, u eri u kojoj su nastali SimCity, SimAnt itd., taj je koncept bio revolucionaran.
Naravno, tu je i mračnija strana. Igrači su brzo pronašli način da se 'poigraju' svojim Simsima, često ih stavljajući u bizarne ili okrutne situacije. Ikoničan primjer? Uklanjanje ljestava iz bazena i ostavljanje Simsa da se utopi – što je postalo i popularan meme.
Zajednica koja stvara
Jedan od ključnih razloga dugovječnosti igre upravo je njezina zajednica. Igrači mogu dodavati modifikacije ili 'modove' koji mijenjaju vizualni izgled Simsa, dodaju nove opcije igranja ili proširuju njihove osobnosti.
Poznata britanska streamerica Jesse, aka Plumbella, koja ih je igrala od pete godine, objašnjava: 'Uzimamo nešto, prilagođavamo i dijelimo s drugim simmerima. Fascinantno je vidjeti to kako kreativno ljudi koriste ovu igru.'
Igra inkluzivnosti i raznolikosti
Još od 2000. godine The Sims je podržavao istospolne veze, što je u to vrijeme bila rijetkost u industriji. Danas nudi još širu paletu mogućnosti za različite identitete i priče. Mollie, poznata kao TheEnglishSimmer, naglašava da je Maxis 'uvijek bio ispred drugih u prikazivanju raznolikosti'. Kroz svoj sadržaj na društvenim mrežama povezala se s publikom koja se smatra reprezentiranom u toj igri.
No nisu svi bili zadovoljni. Amira, aka Xmiramira, primijetila je da Simsima nedostaju tonovi kože za tamnopute likove. Napravila je zato Melanin Pack, koji je omogućio veći izbor boja puti, a kasnije je surađivala s Maxisom da bi to službeno poboljšali u igri.
'Za mene je veliki razlog zbog kojeg sam toliko dugo igrala Sims upravo taj što mogu napraviti lik koji izgleda poput mene', kaže Amira.
Kritike i izazovi
Iako se The Sims često navodi kao predvodnik inkluzivnosti, nije bez mana. Kritičari upozoravaju da su brojne promjene dolazile od fanova, a službeni dodaci, poput ekspanzije Lovestruck, koja uvodi poliamoriju, često su skupi. Također, problem pristupačnosti nije u potpunosti riješen. Zoe Delahunty-Light s Eurogamera ističe da igra i dalje ne nudi osnovne opcije prilagođavanja kontrola osobama s invaliditetom, piše BBC.
S obzirom na to da tehnološke kompanije smanjuju ulaganja u inicijative za raznolikost, postavlja se pitanje kako će se to odraziti na gejming industriju. Amira naglašava: 'Svatko bi trebao moći stvoriti lik koji izgleda poput njega, bez velikih prepreka.' Jesse dodaje: 'Kroz The Sims ljudi uče o drugim kulturama i načinima života. To je korak prema većem prihvaćanju i razumijevanju.'
Još jedna kritika vezana je uz pohlepu Electronic Artsa jer, znajući da je igra popularna, u posljednjih nekoliko nastavaka prakticira sumanutu količinu segmentiranja sadržaja. Osnovna igra dolazi s minimalnim brojem opcija, a sve ostalo kupuje se preko malih DLC-ova ili pažljivo razdvojenih ekspanzija.
To cijelu igru ovih dana čini sumanuto skupom, pogotovo ako želite iskusiti sve što vam može ponuditi. Posljednji nastavak franšize, Sims 4, u trenu pisanja ovog članka ima vrtoglavih 93 DLC-ova, od kojih se svaki prodaje po cijeni od 4,99 eura, što znači da vam za 'kompletno iskustvo' treba 464 eura.
Iako možda nije bilo očekivano da će postati hit, The Sims je postala jedna od najvažnijih i najutjecajnijih igara svih vremena – ne samo zbog načina igranja, već i zbog toga što omogućava igračima da pronađu i izraze sebe.