Budući vlasnik jedne od najvećih društvenih mreža u SAD-u čeka da Twitter objavi dokaze i metodu otkrivanja botova, a prema njemu, ona je neučinkovita
Nastojanje Elona Muska da kupi Twitter se, izgleda, zakompliciralo. Milijarder je prošlog petka objavio da je kupovina Twittera privremeno obustavljena sve dok kompanija ne objasni kako su zaključili da pet posto svakodnevne baze korisnika čine spam ili lažni računi.
Musk je također objavio plan po kojem će analizom sto nasumično izabranih pratitelja računa @Twitter vidjeti koliki je pravi broj botova na popularnoj društvenoj mreži, uz naglasak da je preko 20 posto računa lažno.
Stručnjaci pak tvrde da je precizno brojenje postotka lažnih računa na Twitteru teže nego što to na prvi pogled izgleda. Neki računi, poput Muskovog, privlače velik broj robota.
'Ako samo spomenete ime Elona Muska na Twitteru, odmah će vas zaposjesti tona kriptobotova', kaže Chris Bail, profesor sociologije na Sveučilištu Duke.
Twitter nije jedina društvena mreža koja se bori protiv robota - Zuckerbergov Facebook svake godine briše milijarde lažnih računa. Problem s računima na Twitteru je to što ih je jako teško identificirati kao robote - obični korisnici mogu imati jako malen broj pratitelja, koristiti čudna imena ili rijetko išta objavljivati, piše The Next Web.
Dođu i ispare
Muskovu metodologiju isprobao je V.ai, kompanija koja je otkrila botove među računima što su širili dezinformacije o prijevari na američkim izborima.
V.ai je pregledao sto nasumično izabranih računa koji na Twitteru prate Muskovu kompaniju Tesla te su uz pomoć algoritamskog promatranja računa zaključili da su dva od 10 tih računa lažna. Puno nije pomogla ni analiza tema kojima se ti računi bave, uz zaključak da niti jedan od njih nije promotivne prirode.
Velik broj tih profila također je nakon toga nestao, što sugerira da ih Twitter relativno brzo lovi. Vince Lynch, direktor V.aija, tvrdi kako je prepoznavanje sumnjivih računa također vrlo subjektivno te uključuje određenu količinu nesigurnosti.
'Riječ je o vrlo velikom problemu', složio se i Filippo Menczer, profesor na Sveučilištu Indiana koji je vodio razvoj algoritma Botometer, a on je Muskov račun prepoznao kao vrlo vjerojatnog bota.
Menczer kaže da promatranje sto računa ne predstavlja Twitterove svakodnevne korisnike te da će različiti uzorci proizvesti vrlo različite rezultate.
'Nadam se da se Musk šalio kad je spomenuo analizu samo sto računa', rekao je.
Na žalost brojnih analitičara, automatizirani računi su prošlih nekoliko godina postali puno složeniji. Velik broj lažnih računa i dalje kontroliraju ljudi, ali uz pomoć računala. Druga vrsta računa izbjegava algoritme brzim objavama i njihovim brisanjem. Naravno, tu je i velik broj automatiziranih ili poluautomatiziranih računa koje koriste kompanije te koji nisu štetni.
Algoritam Botometer koristi strojno učenje kako bi procijenio raspon javnih podataka povezanih uz račun - ne samo sadržaj tvitova, već i vrijeme u kojem su oni poslani, tko prati račun i tako dalje - s nadom otkrivanja potencijalnih botova. Premda je izvrsno napisan, Menczer komentira: 'Puno pokušaja otkrivanja propada zato što algoritam više nije stopostotno siguran da je otkriven račun lažan.'
Igra mačke i miša
Menczer i ostali tvrde da je prepoznavanje botova igra mačke i miša koja će s vremenom postati puno izazovnija zato što će spammeri koristiti algoritme koji mogu napisati uvjerljiviji tekst i voditi koherentne razgovore.
Twitter sada ima puno veću mogućnost otkrivanja lažnih računa jer ima pristup puno većoj količini podataka, koji uključuju povijest aktivnosti, IP adrese i uređaje koje koristi račun. Delip Rao, stručnjak za strojno učenje koji je od 2011. do 2013. radio na otkrivanju spama na Twitteru, kaže da kompanija neće moći otkriti kako radi njihov sustav jer će hakerima time dati informacije pomoću kojih će lakše moći manipulirati sustavom za prijedloge.
Musk je ovog tjedna također ušao u još jednu prepirku s Twitterovim šefom Paragom Agrawalom o tome kako bi kompanija trebala otkriti svoju metodologiju pronalaženja robota. Agrawal je u ponedjeljak u nekoliko objava napisao koliko je ta procedura složena, uz naglasak da privatni podaci kojima raspolaže mogu mijenjati kalkulacije o broju robota prisutnih na mreži. Twitter, prema Agrawalu, koristi nekoliko indikatora koji ljude razlikuju od botova te kompanija ne smije razotkriti detalje tih procjena.
Ako Twitter ne želi razotkriti svoju metodologiju, a Musk kaže da neće nastaviti kupovinu bez dodatnih informacija, to bi se moglo oduljiti. Musk možda cijelo ovo prepucavanje koristi kako bi razvukao rok i dobio priliku za spuštanje dogovorene kupovne cijene.
Sigurno je samo to da je šef Tesle nezadovoljan Twitterovim nastojanjima da objasni zašto pronalaženje botova nije tako jednostavno kako on kaže.