previše ai?

Enigma zvana algoritam: Facebook stalno mijenja svoj ključni alat, no neke se stvari mogu predvidjeti. Evo što o tome kažu domaći stručnjaci

21.05.2022 u 18:05

Bionic
Reading

Facebook ne govori točno kako funkcionira njegov algoritam, ali neka osnovne stvari se znaju. O svemu smo detaljnije porazgovarali s marketinškim stručnjacima Ilijom Brajkovićem i Kornelijom Vukasović

Iako je nedavno objavljeno novo izvješće o popularnosti, odgovor na pitanje što je najpopularniji sadržaj na Facebooku nije jednostavno dobiti.

Uz to, i dalje je dvojbeno može li Meta Platforms doista ograničiti širenje objava niže kvalitete, kako ih u toj tvrtki nazivaju.

Od siječnja do ožujka ove godine šest od 20 najpopularnijih poveznica (uključujući dvije čelne pozicije) na Facebooku pristigli su s web odredišta poznatog po slanju neželjenog sadržaja i koji je već dobio zabranu zbog takvog ponašanja.

Riječ je o sajtu s vijestima Naye News u Vijetnamu. Nije poznato o kakvom se sadržaju točno radi jer Facebook nije objavio pojedinosti o tome.

No, njegove su poveznice uspjele doprijeti do velikog broja korisnika prije zabrane (više od 112 milijuna pregleda), iako dosad Naye News nije bio spominjan u Facebookovim izvješćima te vrste, prenosi Gizmodo.

Nije to bio jedini izvor spornog sadržaja. Četvrti sadržaj s najviše pregleda bio je video s YouTubea o sastanku američkog senatora Rona Johnsona u kojem jedna medicinska sestra iznosi dokazano lažne tvrdnje o liječenju bolesti COVID-19.

Usprkos mjerama koje su poduzeli u Facebooku prikupio je 22,1 milijun puta, gotovo četiri puta više nego na YouTubeu (6,5 mil. puta). Među najposjećenijima je bila i poveznica na web odredište heaveemotions.com, s 12,3 mil. pregleda, koja je - čini se - nastojala prevariti korisnike kako bi instalirali zlonamjerni softver.

Osmišljen kako bi zadržao korisnike

'Facebook ne govori točno kako funkcionira njegov algoritam, ali neka osnovne stvari se znaju', rekao je Ilija Brajković, izvršni direktor digitalne agencije Kontra.

Cilj Facebooka, dodao je, korisnicima je pružiti sadržaj koji će ih zadržati u newsfeedu.

Algoritam će uvijek biti osmišljen tako kako bi to podržao jer društvene mreže žive od vremena kojeg korisnici provedu na njima.

Kako je Mark Zuckerberg najavio, veći će se prioritet davati objavama i aktivnostima u grupama jer se pokazalo da korisnici bolje reagiraju na takav sadržaj.

'S druge strane, ipak moraju paziti da sadržaj bude primjeren i točan, pa se nalaze između dvije vatre.

Lažne vijesti i ostali senzacionalistički sadržaji će sigurno privući korisnike, ali će odbiti oglašivače koji donose novac', naglasio je Brajković.

Facebookov algoritam se stalno mijenja i prilagođava, i tako će biti i dalje.

'Ne možemo znati u kojem smjeru će to ići, ali očekuje se da će biti dosta okrenut prema novim smjerovima u kojima se kreće Meta, a to su metaverse, NFT-ovi i slično', prognozirao je Brajković.

Tri mjerila za prikaz

'Nakon silnih promjena kroz godine, danas u Meti tvrde da im je cilj prikazivati objave koje su informativne i odgovaraju interesima svakog pojedinog korisnika Facebooka.

Pri određivanju toga koriste se s tri glavna mjerila: tko je autor objave, koja je vrsta sadržaja i kolika je interakcija na sadržaju.

Uz to, Facebook pruža korisnicima i mogućnost da sami označe sadržaj koji žele češće vidjeti ili sakriju sadržaj koji ne žele na svom feedu', istaknula je specijalistica za digitalni marketing Kornelija Vukasović.

Stalna mijena od 2009. godine

Prvi puta je algoritam predstavljen 2009. godine i cilj mu je bio stavljati na prvo mjesto objave koje imaju najviše lajkova.

Iduća veća promjena dogodila se 2015. godine kada su počeli smanjivati vidljivost objava Facebookovih stranica.

Istovremeno su na stranicama uveli opciju See First kako bi korisnici mogli sami odabrati stranice čije objave žele vidjeti u feedu.

Od tada se Facebookov algoritam mijenja konstantno. Cilj mu je korisnicima prikazivati sadržaj na koji će reagirati i koji će ih što duže zadržati na platformi kako bi im mogli prezentirati što više oglasa.

(Pre)više umjetne inteligencije?

Vukasović je također naglasila kako nakon zadnjih promjena u feedovima korisnika ima puno više preporuka umjetne inteligencije nego objava ljudi, grupa i stranica koje su korisnici sami odabrali pratiti.

Iako Zuckerberg tvrdi da će takav sadržaj i dalje biti prikazivan, smatra da su sada u mogućnosti preciznije odrediti kakav sadržaj korisnici žele vidjeti na platformi te će nastaviti intenzivnije prikazivati preporuke sadržaja.

'Ako na to gledam s marketinške strane, ova promjena izgleda kao odlična prilika da se napokon poveća organski doseg stranica (koji u prosjeku iznosi 0,07 posto) kreiranjem i objavljivanjem poželjnog sadržaja.

Kao korisniku nedostaju mi objave ljudi, grupa i stranica koje sam izabrala pratiti. Češće mi se događa da idem direktno na profile i stranice kako bih provjerila što su zadnje objavili u nadi da će umjetna inteligencija i to zapamtiti', rekla je Vukasović.

Teško je predvidjeti kako će promjene u algoritmu, ali i vrsti sadržaja koji forsiraju (kratki video formati), utjecati na korisnike i njihovo ponašanje na platformi u budućnosti.

'No, u jedno sam sigurna, ni ovo im neće pomoći da na svoju platformu dovedu mlađu publiku', zaključila je Vukasović.