Zaboravite na klikove, važna je interakcija i uključenost korisnika - barem nas u to želi uvjeriti Facebook
Što Mark Zuckerberg uistinu želi postići stalnim promjenama na Facebooku, neprestanim uvođenjem noviteta i izmjenama u dizajnu? Pa, osim što prilično iritira svoje korisnike koji svako malo muku muče sa snalaženjem u moru novih opcija, Zuckerberg se zapravo potpuno okreće marketingu. On naime želi dodatno očvrsnuti svoju poziciju te opravdati vrijednost svoje kompanije koja se procjenjuje na impresivnih 60 milijardi dolara. Dok svi čekaju da Timeline postane dostupan svim korisnicima, a kako stvari stoje, to bi se moglo dogoditi negdje oko kraja godine, Facebook u međuvremenu na mala vrata uvodi razne inovacije i opcije, prvenstveno namijenjene oglašivačima.
Jedna od stvari koja je nedavno uvedena je 'People talking about this', metrika, odnosno mjerenje koje pokazuje interakciju fanova na stranicama i koje je zapravo pravi pokazatelj koliko je neka stranica zanimljiva i popularna. Ispod broja fanova jedne stranice stoji i brojka koliko 'ljudi o njoj govori', a koji isključivo zbrajaju posjete, lajkove, komentare, shareove, postavljanje na zid i ostalu komunikaciju, tako da se točno može vidjeti koliko je fanova zbilja zainteresirano za pojedinu stranicu. Naravno da je uvođenje ove opcije izazvalo pravi kaos kada se pojavila prije mjesec dana jer je nesrazmjer u broju fanova i broju onih koji 'pričaju o stranici' za neke stranice bio nevjerojatno velik, što je većinu korisnika dovelo do zaključka da se na Facebooku intenzivno kupovao broj fanova.
Međutim, Zuckerbergova je namjera vrlo očita. Facebook želi uvesti novi trend u online oglašavanju i navesti oglašivače da više pažnje obrate na uključenost i interakciju ljudi, nego na broj klikova i na taj način ocjene učinkovitost online oglašavanja, a ne po tome koliko ih je puta netko kliknuo. Međutim, još je jedan razlog zbog kojeg Zuckerberg pokušava uvesti nova pravila online oglašavanja na Facebooku. Broj klikova na oglase na Facebooku u stalnom je padu i ako do kraja godine želi zaraditi one tri milijarde dolara od oglašavanja koliko se procjenjuje da bi mu moglo sjesti na račun, Zuckerberg je morao smisliti plan za zadržavanje oglašivača.
Ideja o interakciji fanova je ustvari vrlo dobra i došla je u odlično vrijeme. Naime, oglašivači su svjesni sve većeg potencijala društvenih mreža i oglašavanja na internetu i sve veće budžete ulažu upravo na te platforme. Tomu u prilog najbolje govori veliki rast oglašavanja na Twitteru koji je u odnosu na prošlu godinu zabilježio rast od nevjerojatnih 210 posto. Osim što želi na vrijeme spriječiti rasipanje klijenata zbog sve manjeg broj klikova, Zuckerberg bi s ovakvim načinom mjerenja učinkovitosti oglašavanja na društvenim mrežama mogao zadati prilične glavobolje velikim igračima, poput Googlea.
Google se, naime, najviše oslanja upravo na oglašavanje po broju klikova i, ukoliko Zuckerberg uspije nametnuti oglašivačima ideju da je važan angažman korisnika, a ne njihov klik, Google bi također morao razmišljati o promjeni strategije ako želi zadržati dominantnu poziciju na tržištu internetskog oglašavanja.
Sve su ovo pokazatelji da nas čeka uzbudljivo razdoblje u segmentu online oglašavanja i bit će zanimljivo vidjeti čija će se strategija pokazati primamljivijom za oglašivače, koji sve više napuštaju tradicionalne medije i okreću se internetu. To, uostalom, pokazuju i brojke u Hrvatskoj. Godišnji budžet domaćih tvrtki kojeg izdvajaju za oglašavanje na internetu u prosjeku raste oko trideset posto, što nas stavlja na sam vrh ljestvice ulaganja u online oglašavanje u regiji. Naime, jedino Slovenija bilježi veći rast od nas u regiji, s Mađarskom smo izjednačeni, a svi ostali u regiji su iza nas. Prošle je godine na internet oglašavanje potrošeno dvadeset milijuna eura, što je za pet milijuna eura više nego prethodne godine (izvor: AGB Nielsen Srbija).
Za usporedbu, na oglašavanje u tiskanim medijima prošle godine je potrošeno oko 63 milijuna eura, a prema procjenama domaćih agencija, internetsko oglašavanje u Hrvatskoj čini nešto malo više od sedam posto tržišta. To je vrlo impresivna brojka, iako je dvostruko manja od europskog prosjeka, naročito ako uzmemo u obzir činjenicu da internetsko oglašavanje do prije samo tri godine kod nas praktički nije ni postojalo.
Jedno je sigurno, budućnost je na internetu, a Facebook ju je, barem zasad, ugrabio s obje ruke i kroji pravila igre.