Nova era akvizicija nameće pitanje hoće li kineski vlasnici američkih i europskih studija pokušati utjecati na igre koje proizvode s ciljem promocije kineskih vrijednosti
Nakon više desetljeća japanske i američke dominacije svijetom gejminga nazire se era novog globalnog igrača koji već neko vrijeme kupuje gejming studije diljem svijeta. Radi se, dakako, o Kini. Neki stručnjaci stoga su izrazili zabrinutost zbog promjena koje bi svijet videoigara mogao proživjeti u idućih nekoliko godina.
CNBC-jevo najnovije izvješće postavlja pitanje hoće li kineski vlasnici američkih i europskih gejming studija pokušati utjecati na razvoj igara i napraviti ih takvima da promoviraju kineske društvene vrijednosti na Zapadu. Odgovor na to pitanje mogli bismo dobiti za nekoliko godina, tvrde stručnjaci.
'Neke od tih vrijednosti mogle bi biti drugačije od onog što mnogi očekuju', komentirao je kineski pisac iz Britanije Lu-Hai Liang.
'Primjerice, ženski gejmeri u Kini predstavljaju vrlo veliko tržište vrijedno pola milijarde dolara, što znači da bismo mogli dobiti puno veći broj igara usredotočenih na žene te povećanje broja studija koji proizvode takve naslove', dodaje.
Američki inženjer za poluvodiče Thomas David iz SAD-a rekao je CNBC-ju da bi gejmeri mogli početi igrati igre u kojima je kineski glavni lik 'dobar', a zapadnjak 'zločest'.
Stroga regulacija
Na kojoj god vi strani argumenta stajali, jedna stvar je sigurna - kinesko tržište videoigara nalazi se pod vrlo strogom regulacijom - zabranjene su one koje promoviraju određene političke stavove, kockanje, ekstremno nasilje, golotinju i mnoge druge stvari. Sličnu priču imamo i u filmskoj industriji, u kojoj se strogo nadziru filmovi koji dolaze sa Zapada i vrlo često moraju se adaptirati prije nego što se pojave u tamošnjim kinima.
Druga stvar oko koje se neki brinu potencijalni je izvoz kineske kulture. 'Ovo područje vrlo je važno i često se zanemaruje', komentirao je Abishur Prakash, suosnivač Centra za inovaciju budućnosti (Center for Innovating the Future), u razgovoru s CNBC-jem. 'Kina raspolaže s nekoliko načina pomoću kojih može širiti svoje ideale u igrama i posredno stvoriti novu vrstu globalne sile', rekao je Prakash, dodajući: 'Jedna metoda je zabrana nekih tema, poput Tajvana ili kršenja ljudskih prava.'
Kina bi također mogla utemeljiti 'nove centre unutar igara koji demonstriraju njenu moć' ili koriste videoigre za izgradnju financijske i tržišne moći, rekao je. 'Buduće igre mogle bi doći s integriranim TikTokom ili određenim mikrotransakcijama koje se mogu vršiti pomoću digitalnog juana', objašnjava Prakash.
Utjecaj na zapadnu kulturu
Drugi su zabrinuti zbog toga što bi kineski vlasnici zapadnih gejming studija mogli promijeniti igre koje se prodaju na Zapadu.
'Zbilja mislim da se takvo što neće dogoditi', komentirala je Louise Shorthouse, senior analitičarka za videoigre u Ampere Analysisu.
Steven Bailey, glavni analitičar u Omidi, rekao je CNBC-ju da 'kineske kompanije već dugo financiraju brojne zapadne kompanije i sadržaje te da razumiju da igre izašle na Zapadu ne bi bile toliko uspješne da na njih počnu utjecati na spomenuti način. S druge strane, ako se itko od njih odluči za izbacivanje igre u Kini, trebat će ju prilagoditi za tamošnje tržište'.
Tencentov portfelj se povećava
Tencent i NetEase već godinama 'sakupljaju' zapadne gejming studije. 'Tencent na Zapadu nastavlja kupovati najuspješnije gejming kompanije specijalizirane za svaku nišu', komentirao je tehnološki investitor Rodolfo Rosini. 'Ovo je važno zato što igre imaju kulturni utjecaj, a utjecanje na interpretaciju stvarnosti i današnjice vrlo je velika moć.'
'Ako Tencent recimo kupi udio u svakim vodećim novinama i TV kompaniji, susreli bi se s prosvjedima, političkim saslušanjima i tako dalje', dodao je, ističući: 'Umjesto toga igraju drugu igru i kupuju iduću generaciju medija bez ikakve konkurencije.'
Hollywood je do danas širio svijetom američke vrijednosti i u prvi kadar trpao državnu vojnu moć. Uskoro bismo mogli svjedočiti istom scenariju u režiji Kine, samo kroz videoigre. CNBC nadodaje da Hollywood obično kritizira SAD i postupke u Washingtonu, a kineski tehnološki divovi ne smiju kritizirati Peking jer kontrolira sve domaće kompanije.
Kina ima veći broj igrača od bilo koje druge države, što ju čini vrlo unosnim tržištem za sve koji se uspiju ugurati na njega. Jedan od razloga za to što američke i europske gejming kompanije prihvaćaju investicije kineskih kompanija zakonska je odredba prema kojoj niti jedna firma ne smije izbaciti videoigru u Kini ako autori nemaju sklopljeno partnerstvo s nekom kineskom kompanijom.
Sumo u rukama Kineza
Gejming studio Sumo iz UK-a postao je još jednim dijelom Tencentova portfelja nakon što su ga vlasnici prodali za 1,28 milijardi dolara. Tencent je, podsjećamo, najveći distributer videoigara na svijetu. Što se njegova utjecaja na igre iz Sumoa tiče, ako se možemo ravnati po dosadašnjem iskustvu, on će biti minimalan.
Kompanija svim studijima daje veliku kreativnu slobodu i sve što želi je napraviti dublji prodor na iznimno profitabilno tržište AAA naslova. Nadalje, prodaja Sumoa kineskom vlasniku jamči veliku pomoć pri prodoru na kinesko tržište - bilo to u produkciji, bilo distribuciji.
Ahmad tvrdi da 'kineski gejming studiji također žele rasti na zapadnim tržištima. Premda je organski rast jako dobra opcija, druga vrlo učinkovita metoda je rad uz pomoć lokalnih talenata'.
Tencent je 2019. također uložio 150 milijuna dolara u Reddit, razbjesnivši neke korisnike koji su se zabrinuli da će platformu zadesiti val cenzure, no čini se da to toga nije došlo - bar u nekom značajnijem obliku.