Za realizaciju poduzetničke ideje potrebni su znanje, vještina, volja, trud, upornost i - novac. Gdje ga i kako naći? Evo pregleda mogućih izvora koji su vam na raspolaganju
Rijetke iznimke postoje, ali bolje se odmah pripremite na to da u vaš startup novac neće stići ni brzo ni u velikim količinama.
Sretna je okolnost to što ga na samom početku najčešće ni ne trebate. Osmišljavanje i detaljna razrada ideje, izrada poslovnog i marketinškog plana, podizanje web stranice, ponekad čak i prototip - sve to možete napraviti bez ijedne uložene kune.
Neka vas ne brine ako nemate prethodnih znanja i iskustava. Puno toga možete besplatno naučiti i doznati na internetu, a svakako potražite i pomoć bliskih stručnih osoba kako bi vas uputile na odgovarajuće izvore.
Pri izradi plana svakako podijelite projekt u faze da biste imali bar približnu ideju o tome koliko će vam novca trebati u kojem trenutku i za što. To će vam biti korisno ne samo kao orijentir, već i kasnije, tijekom pregovora s investitorima.
Prve konkretnije troškove obično možete očekivati kad dođe vrijeme za izradu prototipa proizvoda ili aplikacije, odnosno platforme za uslugu koju namjeravate ponuditi. Gdje naći novac?
Pa, poput većine startupova, izgledno je da ćete se morati osloniti na bootstrapping, odnosno financiranje vlastitim sredstvima (poput ušteđevine, dijela tekućih prihoda, nasljedstva i tome slično). Ako baš niste uboli glavni zgoditak na lotu, u prvoj fazi gotovo sav posao obavljat ćete sami, eventualno s pokojim istomišljenikom spremnim da entuzijazmom pogura projekt, kako biste troškove održali na održivoj razini.
Neće biti lako, ali ima svoje prednosti. Serijski poduzetnici i anđeli ulagači poput Hrvoja Prpića preporučit će vam da upravo tako poslujete dokle god možete.
Rezon je jednostavan - dok ne razvijete funkcionalan proizvod i privučete prve korisnike/kupce, malo je vjerojatno da će se za vas zainteresirati ozbiljniji ulagači. Čak i ako se zainteresiraju, prodat ćete vlasnički udio za puno manje nego što biste dobili nakon što upogonite projekt.
Kad se približite granici nakon koje više ne možete sami osigurati sredstva, obratite se za pomoć bližnjima: rođacima, prijateljima i drugima koji su spremni riskirati i financijski vas podržati.
Gdje je točno ta granica? To varira od projekta do projekta. Možemo reći kako se okvirno vrti oko 50-60 tisuća kuna, ali morat ćete procijeniti sami.
Budite oprezni - oko novca se jako lako posvađaju i najbliži rođaci i najbolji prijatelji. Ne uvlačite ih u posao ako niste uvjereni da ćete uspjeti i da ste spremni napraviti sve što treba kako bi se to i dogodilo. Upoznajte ih s onime što radite, odgovorite na svako pitanje, objasnite planove, ciljeve i rizike. Pobrinite se da im je u svakom trenutku jasno u što se upuštaju i da svaku kunu potrošite svrhovito i namjenski.
Iskoristite svaku priliku za predstavljanje projekta. Ne bojte se da će vam netko ukrasti ideju. Nije nemoguće, ali to nije tako jednostavno kako izgleda. Korist od dobivenih povratnih informacija daleko nadmašuje rizik i pomaže vam u poboljšavanju proizvoda/usluge, ali i u usavršavanju nastupa za trenutak u kojem ćete trebati pridobiti investitore.
Idući na čija vrata možete pokucati su anđeli ulagači. Ne preskačite prethodne korake. Dobro razrađena ideja, poslovni plan i prototip značajno povećavaju izglede da će netko poželjeti uložiti u vaš projekt, a anđeli ulagači vole vidjeti i da ste investirali vlastita sredstva.
Njihova pojedinačna investicija teško će premašiti nekoliko stotina tisuća kuna u najboljem slučaju. Odluče li se na ulaganje, neće biti naročito nježni s vama - očekujte temeljito rešetanje i projekta i vas osobno. Kao i akceleratori/inkubatori, radije imaju posla s dobro složenim timovima nego s pojedincima. Zauzvrat ćete dobiti priliku naučiti puno toga od ljudi koji su već prošli put koji vas tek čeka i razviti projekt daleko brže no što biste to mogli samostalno.
Domaći anđeli ulagači, mahom okupljeni oko udruge CRANE, obično financiraju tehnološke projekte i očekuju razmjerno visoku stopu povrata uloženog (otprilike sedam do deset posto na investiciju). Imajte u vidu da im godišnje stigne tristotinjak prijava.
Osim anđela ulagača, možete pokušati izboriti mjesto u nekom od startup inkubatora ili akceleratora. Sve ih je više i sve su raznovrsniji (Zagrebački inkubator poduzetništva, Founder Institute, hub:raum, Challenge Up, Eleven, Wayra, Buildit, Launchub - da spomenem samo neke).
Slično kao i kod anđela ulagača: ne preskačite prethodne korake, a možete računati na pomoć i podršku mentora. Pri prijavi svakako imajte u vidu čime se bavi osnivač akceleratora/inkubatora, odnosno s kakvim investitorima surađuje.
U inkubatoru ćete tipično dobiti tri do šest mjeseci za razvoj projekta do faze komercijalizacije dok su akceleratori intenzivni programi koji traju do tjedan dana. Poslije završetka programa najbolji projekti često imaju priliku predstaviti se potencijalnim investitorima i/ili dobiti izravnu investiciju. Deutsche Telekomov hub:raum tako je primjerice nedavno uložio 80 tisuća eura u rumunjski startup DeviceHub.
Do novca možete pokušati doći i kampanjom na platformama za kolektivno financiranje (crowdfunding). Ne biste bili prvi startup koji je uspio u tome, ali ni približno zadnji koji nije. Proces je zahtjevan i složen, pa računajte da ćete za njega morati izdvojiti značajnu količinu vremena.
Odlučite li se krenuti tim putem, dobro proučite uspješne kampanje i predavanja poput ovog koji je Mihovil Barančić održao u ZIP-u, temeljito se pripremite i potražite pomoć na specijaliziranim web odredištima kao što je Crowdfunding.hr
Na raspolaganju su vam i potpore te poticaji koje nude institucije poput Ministarstva gospodarstva (Poduzetnički impuls) ili agencije HAMAG-BICRO. Neka od sredstava koja nude su bespovratna, a u drugim slučajevima će vam ponuditi sufinanciranje u različitim omjerima.
Provjerite svakako što nude i tijela lokalne i regionalne samouprave, ali i institucije relevantne za vašu djelatnost. Recimo, Ministarstvo turizma dodjeljuje besplatna sredstva za povećanje konkurentnosti turističkog gospodarstva, Ministarstvo kulture ima natječaj 'Poduzetništvo u kulturi'...
Što se fondova rizičnog kapitala (venture fonds) tiče, ne isplati se opsjedati ih. Javit će se sami kad postanete dovoljno veliki i zanimljivi - na razini ulaganja od oko dva milijuna dolara, odnosno blizu 15 milijuna kuna.
Bankovne kredite treba izbjegavati sve dok ne počnete ostvarivati stalan i stabilan prihod. Uzimate li ih, potražite što nižu kamatu i odgodu otplate.