Htjeli to mnogi priznati ili ne, iPhone je jedan od ključnih komada uređaja koji su obilježili generaciju. Analitička kuća Statista otkriva kako je od početka prodaje prvog modela 29. lipnja 2007. godine do danas isporučeno više od 1,2 mlijarde jedinica
Apple iPhone tvrtki iz Cupertina donosi između 60 i 70 posto svih prihoda te je upečatljivo najbitniji komad hardvera kojeg imaju već godinama. Dok su drugi izvori padali, iPhone je bi konstantan - bilježio rast iz jednog vrhunca u drugi, kako i otkriva grafikon tvrtke Statista.
Upravo iPhone je uređaj koji je Apple iz tvrtke s ukupno 19 milijardi u prihodima iz 2006. odvukao na vodeće mjesto s čak 216 milijardi dolara prihodima u prošloj poslovnoj godini:
Kako je to Apple uopće postigao? U povijesti iPhonea postoji niz ključnih trenutaka, koji su ovaj uređaj smjestili tu gdje je danas. A sve je počelo sad već daleke 2007. godine...
Jobsovo otkrivanje prvog Appleovog smartphonea
Prije pojave iPhonea, potrošačke mase nisu ni razmišljale o kupovini pametnog telefona. Nakon godina glasina, Steve Jobs se 9. siječnja 2007. pojavio na pozornici i otkrio prvu generaciju iPhonea, koji se počeo prodavati 29. lipnja u SAD-u. Prvi uređaj bio je papreno skup (danas je i najskuplji), a usprkos svim manama itekako je riječ o revolucionarnom uređaju. U dva mjeseca od početka prodaje, isporučen je u preko milijun primjeraka.
Subvencije mobilnih operatera
Za povijest iPhonea i uspjeh uređaja općenito definitivno je veliku ulogu igrala i činjenica da se Appleov smartphone počeo vrtoglavo prodavati tek pojavom subvencije operatera. Ovo je ostalo pravilo do danas, gdje potrošači obično nakon dvije godine pretplate kupuju novi iPhone za male novce. Dok je prvi iPhone koštao 599 dolara s 4GB spremišnog prostora tj. 599 dolara za 8GB spremišnog prostora, subvencije su dovele do uklanjanja najslabijeg modela i pada cijene za 8GB model od 200 dolara. S dolaskom modela 3G, početna cijena uređaja je u pretplati ostala ista sve do danas - 199 američkih dolara.
Revolucija i u svijetu aplikacija - App Store
S dolaskom modela iPhone 3G, nasljednika prve generacije iPhonea, stvari na tržištu su se još jednom poljuljale. Korisnici su tada mogli pristupiti App Storeu i preuzeti aplikacije za zabavu pa i produktivnost. Još u prvom vikendu App Store je zabilježio 10 milijuna preuzimanja. Usporedbe radi, prošle godine App Store je zabilježio 130 milijardi preuzimanja. Aplikacije su danas nezaobilazna stvar na pametnim telefonima (a i šire).
Nije šala - iPhone je imao utjecaja na Android
S dolaskom trgovina aplikacija i uređaja kojima se upravlja primarno dodirom prsta, BlackBerry, Palm i mnogi drugi našli su se u lošoj poziciji. Ipak, Google je tu vidio priliku i stvorio mobilnu platformu Android, danas praktički jedinom konkurencijom Appleovoj platformi iOS.
Vlastiti čipovi kontra konkurencije
Većini potrošača činjenica da Apple ima vlastite čipove u iUređajima ne igra posebnu ulogu. Ipak, riječ je o jednom od ključnih koraka IT diva iz Cupertina, koji je stigao s iPadom 2010. godine. Tada su u Appleu otkrili kako su kreirali vlastiti čip A4, koji se uskoro našao i u iPhoneu četvrte generacije.
Ovo je posebno značajno zbog toga što čak ni za računala Apple nije radio vlastite procesore, iako su usko surađivali s Motorolom, IBM-om i naposljetku Intelom. Uz ovaj korak i sljedeće generacije iUređaja pogonjene su Appleovim rješenjima Ax, što je značilo još užu i bolju integraciju hardvera i softvera od onoga što su mogli pružiti konkurenti koji su se služili gotovim rješenjima.
Era virtualnih pomoćnika
Jedna od ključnih stvari u povijesti iPhonea svakako je i dolazak digitalne pomoćnice Siri, s modelom iPhone 4S iz 2011. godine. Prije nego su postojale Cortana, Alexa i Google Assistant, Siri je mogla odgovarati na jednostavne govorne upite korisnika, pa i integrirati se s aplikacijama/servisima poput Google Mapsa s kojim je Apple tada još uvijek blisko surađivao.
Praćenje trendova u veličini zaslona
Činilo se kako će Apple tvrdoglavo ostati pri manjoj dijagonali zaslona dok su konkurenti otkrivali kako potrošači zapravo vole i velike uređaje. Stoga ne čudi da je izvorna dijagonala od 4" danas zaboravljena, nauštrb 4,7-ičnog i 5,5-inčnog izdanja iPhonea.
Što slijedi za iPhone?
Ovdje je teško pružiti konkretan odgovor, osim činjenice da Apple mora učiniti mnogo toga da bi održao rast iz gornjeg grafa. Glasine govore kako će Apple prigrliti novi trend sakrivanja fizičkih tipki s prednje površine uređaja te se još više posvetiti minimalističkom pristupu nakon nekoliko godina više-manje mizernih izmjena u dizajnu iPhonea.
U svakom slučaju, Apple je do danas izgradio publiku koja periodički nadograđuje svoje iPhone novim modelima te ni ne pomišljaju na prelazak na neku drugu platformu. Što god da učine u budućnosti, teško da će poljuljati povjerenje potrošača - kada to već nisu uspjeli ni uklanjanjem 3,5-milimetarskog audio priključka.