Što se događa ako nasljednici nemaju podatke za logiranje, tokene i drugo potrebno za pristup e- i m-bankarstvu pokojnika? Pitali smo domaće bankare, evo što su nam rekli.
Nedavno smo pisali o tome što treba učiniti kad trebate preuzeti korisnički račun nekog online servisa osobe koja je preminula. No kakva je procedura kad je riječ o bankovnim računima i uslugama online? Što se događa ako nasljednici nemaju podatke za logiranje, tokene i drugo potrebno za pristup e- i m-bankarstvu pokojnika?
Pitali smo domaće bankare, evo što su nam rekli.
U slučaju smrti klijenta banke na dnevnoj razini (radnim danom) dobivaju obavijest putem Fine, a koja vodi Jedinstveni registar računa (JRR), kažu u Hrvatskoj udruzi banaka (HUB). Ta obavijest temelji se na Pravilniku o JRR-u i uključuje nalog za blokadu računa preminulog klijenta, čime se sprečavaju daljnje transakcije do okončanja ostavinskog postupka.
Dodatno, osobe s pravnim interesom, poput potencijalnih nasljednika, mogu obavijestiti banku o smrti klijenta prije nego što službena obavijest stigne putem Fine. To je naročito važno ako je klijent preminuo u inozemstvu, gdje evidencije o smrti nisu automatski povezane s hrvatskim registrom.
Nakon što je obavijest zaprimljena i odgovarajući dokumenti predočeni (primjerice, smrtni list, izvod iz matice umrlih ili pravomoćno sudsko rješenje kojom se nestalu osobu proglašava umrlom), banke blokiraju račun kako bi se zaštitila sredstva i onemogućilo daljnje raspolaganje njima, poručuju iz HUB-a.
Iz Erste banke dodaju da su daljnje uplate na račun preminulog klijenta i dalje moguće, iako tim novcem nije moguće raspolagati, niti ga je moguće isplaćivati dok ne završi ostavinska rasprava. Poslije završetka tog postupka bit će izdano pravomoćno rješenje o nasljeđivanju, temeljem kojeg se može zatražiti isplata naslijeđenih sredstava, uz dostavu sve potrebne dokumentacije.