ŠTO JE POŠLO PO ZLU?

Kako je Nokia stvorila i izgubila mobilno kraljevstvo

09.03.2017 u 08:33

Bionic
Reading

Više od deset godina Nokia je ne samo nosila krunu mobilne industrije u smislu inovacija, već je dominirala i u količini prodanih uređaja. Od kasnih devedesetih pa sve negdje do 2011. godine, Nokia nije silazila s pijedestala. Dok je postojala kao tvrtka za proizvodnju mobitela, potrošačima diljem svijeta pružila je mogućnost korištenja nekih od najpamtljivijih uređaja svih vremena

Status goleme tvrtke godinama je osiguravao kvalitetnu distribuciju, izvrsne marketinške strategije te posebno krojene i prihvatljive uređaje za tržišta u razvoju. Finci su djelovali nezaustavljivo... i onda su u rekordno kratkom roku izbrisani, kao da nisu ni postojali. Kako se to dogodilo?

U nedavnom pregledu najpopularnijih mobitela svih vremena Nokia se našla među najuočljivijim brendovima po neobičnim, inovativnim i/ili istinski kultnim modelima. I dok neki čitatelji smatraju da je tekst plaćena reklama za tog posrnulog mobilnog diva, čini se kako zaboravljaju da Nokia kao proizvođač mobitela praktički više ne postoji. Istini za volju, tvrtka HMD Global, koja je licencirala korištenje brenda Nokia na novim pametnim telefonima, također je iz Finske, a ima i nekolicinu bivših Nokijinih veterana. No to i dalje nije ona stara Nokia. Niti to može biti.

S tehničke strane, to ni ne treba biti slučaj. Samo korištenje brenda Nokia moglo bi igrati veliku ulogu u pokušaju povratka na tržište, no pored buđenja nostalgije u korisnika koji su svoje mobilne živote započeli njihovim uređajima, Finci će morati privući novu generaciju korisnika. Hoće li u tome i uspjeti, tema je za neki drugi put.

USPON I PAD U NEKOLIKO KORAKA

Neovisno o tome o kojem modelu mobitela iz prošlosti je riječ, Nokijin logo koji 'spaja ljude' i dan danas je prepoznatljiviji od ijednog drugog konkurentskog slogana. U pitanju je prikaz filozofije finske tvrtke, koji ujedinjuje jednostavnost, pouzdanost i lakoću povezivanja.

'Briljantan dizajn logotipa Nokije poziva ljude da istražuju mogućnosti. Slogan connecting people istinski je odraz etosa tvrtke, kao i jednostavnog logotipa. Jednostavan, ali učinkovit slogan Nokije oprema brend učinkovitim i vrlo emotivnim karakterom, jedinstvenim u telekomunikacijskoj industriji. Slogan se fokusira na cilj kompanije da se ljudi povezuju bez prepreka i granica', piše stranica Famous Logos.

Nokia intro 2000. - 2013. Autor: Petr Petr

Više od jedne generacije korisnika mobitela moglo je uživati u svijetu u kojem ih je Nokia figurativno držala za ruke uvodeći revoluciju u svijet komunikacija; Model 1011 nije bio prvi komercijalno dostupan mobitel, ali je bio prvi GSM mobitel u masovnoj proizvodnji, a upravo u svijetu GSM-a (2G mreža) Nokia je igrala ključnu razvojnu ulogu. Kurioziteta radi, model 2110 donio je danas toliko pamtljivu melodiju zvona. Model 5110 bio je pak za mnoge prvi mobitel koji su imali. Ovaj masivni uređaj bio je vrlo otporan, a čak i pri lomu bilo je moguće tek zamijeniti maskicu. Model 8810 je pak prvi mobitel uopće koji nije imao vidljivu vanjsku antenu. Treba li opet uopće spominjati model 3310? Nokia je pored svega svojevremeno prepoznala i to da će se budućnost konzola itekako preseliti na mobilne uređaje modelom N-Gage.

Nokia 7280 Autor: Scirocco ThePunisher
Reklama za Nokiju 6820 Autor: Nokia
Nokia 7600 Autor: Collectable Phones

Finci su oduvijek eksperimentirali s različitim uređajima i njihovim mogućnostima, o čemu svjedoče i modeli iz  serije 7000 Fashion, kao i brojni drugi uređaji prije eksplozije pametnih telefona (kakve se poznaje danas). Ovakvu hrabrost se danas teško da vidjeti (i ne, uklanjanje 3,5-mm audioutora to definitivno nije). Nokia je mnoge korisnike ne samo uvela u svijet mobilnih uređaja, već ih pretvorila u svojevrsne geekove, koji su to ostali i u današnje doba, kada ime Nokia (za sada) skuplja tek prašinu.

Nije svaki model bio uspješan, no u tome je ležala čar riskiranja.

U više od desetljeća inovacija i tehnoloških proboja, koje su svijet mobitela približile cijelom globusu, Finci su se opako uspavali...

...a onda je Steve Jobs 2007. godine otkrio iPhone.

EMOTIVNA VEZA IMA SVOJE GRANICE

Najpopularniji Nokijini uređaji bili su jednostavni, izdržljivi i baš za svakoga. Tu je ležao velik dio čari vezan uz njih, sve i da se ignoriraju neki tehnički aspekti. No veza je pukla u jednom trenutku. S prelaskom iz ere običnih mobitela u svijet smartphonea, Nokia se našla na mukama. Ljubitelji brenda su po svaku cijenu branili Symbian, mobilni operativni sustav Nokijinih najnaprednijih uređaja, no on je pored platformi iOS i Android izgledao staro, tromo i neatraktivno. Potrošačke mase u konačnici nije privlačilo nabrajanje funkcionalnosti, koliko lakoća korištenja i eye candy.

Bivši Nokijin čelnik Jorma Ollila sam je priznao kako su u tvrtki bili katastrofalno spori s razvojem i jednostavno nisu bili u stanju pratiti trendove koje je nametnula industrija. Kvragu, nisu pratili ni ono što su korisnici željeli za nastavak veze. Era mobitela s brdom tipki bila je gotova i došlo je doba u kojem se za upravljanje sadržajem koriste prsti na zaslonima. Nokia je u tom smislu izgubila ranije spomenutu hrabrost i demonstrirala čistu aroganciju. Mislili su da su preveliki da bi mogli (pro)pasti, a kamoli tako brzo.

Gleda li se stvar u retrospektivi, situaciju je zapravo uspješno ispratio tek Samsung. Nokia se izgubila i u većini slučajeva završila u ladicama skupljajući prašinu:

Nije ni to cijela slika, jasno. Nokijini uređaji i dan danas dominiraju kad je riječ o sirovoj količini ukupno prodanih primjeraka, no to malo znači kada su marže niske, a perjanice predstavljaju kremu profita. Kad je riječ o perjanicama, na listi najprodavanijih se u početku ere iPhonea našao tek jedan Nokijin model. Apple je u tom segmentu odigrao briljantnu igru, a Samsung, koji ih je pratio u stopu (i izdavanjem brda modela iz godine u godinu), iskoristio je sve moguće resurse kako bi ostao relevantan.

Tračak nade za Nokiju bila je prodaja mobilnog odjela Microsoftu...

...gdje se stvar zapravo zaključila. Dok su novi uređaji pod brendom Nokia (Lumia) u pravilu bili izvrsno ocijenjeni u recenzijama, Microsoft jednostavno nije mogao privući developere na svoju mobilnu platformu. Microsoft je igrao igru 'gle, i ja sam tu', oslanjajući se na zvučnost brenda Nokia za uspjeh. Bilo je kasno za to u potrošačkim očima. Oni su tražili svijet popularnih aplikacija koje su se ugnijezdile tek na Androidima i iPhoneima.

U jednom trenutku su u Microsoftu pod novim čelnikom (Satya Nadella) praktički ubili projekt i podijelili otkaze gomili Nokijinih ljudi. Frustrirani ljubitelji brenda i danas krive sve i svakoga, no stvar je u tom smislu vrlo jednostavna - Nokia je postala žrtvom vlastitog uspjeha.

Neke od povijesnih stvari vezanih uz pad finskog diva izvrsno su dokumentirane na blogu Dominies Communicate, koji je otvorio bivši zaposlenik Nokije, ljutit zbog nekih povijesnih revizija analitičara vezanih uz tvrtku.

Evolucija Nokijinih mobitela od 1982. do 2011. Autor: RetroNokia.com

PUT POVRATKA MOGUĆ TEK DUHOM

Nokia se ne može vratiti u svoje romantično doba. Što god da učini HMD Global, igrat će igru poput one s Microsoftom - 'gle, i ja sam tu'. Jedini profit na mobilnom tržištu danas grabe Samsung i Apple, dok ostali prodaju uređaje uz gubitke sve kako bi pokušali privući korisnika ili dva više nego što ih imaju. Takav im je poslovni model. Što tu uopće mogu tražiti Finci?

'Bok. Mi smo HMD. Dom telefona Nokia', poručuje novonastala (neovisna) tvrtka koja želi osigurati budućnost imenu Nokia. Nakon propalih pokušaja sa Symbianom i Windows Phoneom, treća prilika za pametne telefone tog branda traži se u svijetu Androida. Partnerstvo s Googleom trebalo bi biti od kakve-takve pomoći.

Na ovogodišnjem Mobile World Congressu u Barceloni, HMD Global otkrio je niz različitih pametnih telefona Nokia, kao i duhovnog nasljednika legendarnog mobitela 3310. Potrošači teško da će nahrupiti na novitete u impresivnim brojevima. S druge strane, valja se sjetiti da je Nokia imala više no skromne početke. Možda to nije toliko loša stvar.

U to ime valja zaigrati zmiju još koji put, otipkati poruku korištenjem prediktivnog unosa teksta T9 i sjetiti se fenomenalne melodije zvona.