STARI MISTERIJ

Konačno znamo zašto se prsti smežuraju u vodi!

10.01.2013 u 11:58

Još do nedavno stručnjaci su vjerovali da se koža na rukama i stopalima u vodi smežura bez neke osobite svrhe, jednostavno zato što njezine stanice nabubre zbog osmoze

Međutim, novo američko istraživanje po prvi je put pokazalo da je ovaj proces imao važnu evolucijsku funkciju – on je našim drevnim precima omogućavao bolje hvatanje skliske, mokre hrane poput riba i biljaka te kretanje po klizavim površinama u plićacima mora, rijeka, jezera i močvara. Također je mogao biti važan u razvoju korištenja oruđa i oružja.

'Mogao im je pomoći da bolje drže oruđe u vlažnim uvjetima', rekao je Tom Smulders evolucijski neurobiolog na Sveučilištu Newcastle pojasnivši da su naši preci s naboranom kožom mogli lakše napinjati lukove po kiši i bacati harpune u vodu.

Znanstvenici su već ranije odbacili teoriju o nesvrhovitom bubrenju stanica kože nakon što su otkrili da se ona neće smežurati ako su živčani putovi do nje prekinuti. Štoviše, pokazalo se da se vrhovi prstiju u vodi smanjuju umjesto da nabubre jer se krvne žile u njima stežu. Ovaj proces kontrolira autonomni živčani sustav koji je također zadužen za disanje i kucanje srca.

Smulders je odlučio istražiti prednosti smežurane kože nakon što je Mark Changizi iz 2AI Labsa u Idahou u časopisu Brain, Behavior and Evolution prošle godine objavio rad u kojem je predstavio teoriju da one služe kao drenaža za otjecanje vode slično kao utori na gumama ili cipelama. U svojoj studiji angažirao je 20 sudionika da pomiču 45 potopljenih kamenčića i prebacuju ih iz jednog spremnika u drugi. U prvom eksperimentu oni su kamenčiće hvatali palcem i kažiprstom desne ruke te ih prebacivali kroz otvor na zaslonu između spremnika. U drugom spremniku hvatali su ih palcem i kažiprstom lijeve ruke. Smulders je mjerio koliko im je vremena potrebno za zadatak kada su im prsti bili suhi i nenaborani, a koliko nakon što su se smežurali. Rezultati su pokazali da im je sa suhim prstima trebalo između 90 i 150 sekundi, a sa smežuranim u prosjeku 15 sekundi manje. Kada su isti zadatak obavljali sa suhim kamenjem, nabori na prstima nisu ni koristili ni štetili.

Studija nije dala odgovor na pitanje zašto onda koža nije smežurana cijelo vrijeme, međutim, stručnjaci vjeruju da je razlog to što je tada manje osjetljiva.