Hrvatski humoristi sve češće koriste internet i društvene mreže kako bi došli do publike mimo klasičnih kanala poput televizije, radija i novina. Kako im ide?
Hrvatski humor godinama je na meti kritika kao nemaštovit, dosadan i nimalo smiješan. Tu i tamo bi se pojavio neki projekt koji bi nam vratio osmijeh na lice, ali taj je entuzijazam uglavnom kratko trajao.
Međutim posljednjih mjeseci, zahvaljujući internetu, a prije svega društvenim mrežama, hrvatska satira dobila je novu dimenziju i sjajan vjetar u leđa.
Pojavom nekoliko novih likova, ali i stalnom prisutnošću nekih dobro poznatih komičara i satiričara koji su prepoznali potencijal netradicionalnih medija humor na hrvatski način ne izgleda više onako dosadan. Zapravo, domaći humor se upravo na internetu pokazao u svom punom sjaju. Neki bespuća interneta koriste kako bi došli do svoje publike, neki za promociju, neki za gaže, a dobar dio njih za sve to zajedno.
Svojevrstan bum napravila je ekipa sa sajta News-bar, koja je svojim lažnim, ali urnebesnim vijestima vrlo brzo zadobila simpatije čitatelja, u kratkom roku postavši jedan od najčitanijih domaćih portala.
Nasjedne i Hina
Počeci naravno nisu bili jednostavni, jer hrvatski čitatelji, koji ipak nisu naviknuti na nove formate, naročito na internetu, nisu isprva baš bili sigurni radi li se o pravim vijestima ili ne.
'Prije samog pokretanja sajta News-Bar.hr bio sam pomalo skeptičan, ali prvenstveno jer nisam točno znao kako će publika reagirati na ovu vrstu humora.
Satira prikazana u formatu lažnih vijesti, koje se na prvi pogled ne razlikuju od pravih vijesti, iziskuje od čitatelja određeno predznanje kako bi mogao shvatiti foru.
Kako je ovo relativno nov format na našim prostorima, u početku smo imali velik broj padobranaca koji nisu shvaćali da se radi o izmišljenim vijestima pa smo pokoji put zamalo izazvali incidente.
News-Bar.hr može zahvaliti popularnost i nekolicini brzopletih novinara iz čitave regije koji su naše vijesti prenosili kao prave, a jednom je čak i Hina prenijela našu vijest o čovjeku koji je prodao punicu kako bi kupio LCD za Svjetsko prvenstvo.
No glavni razlog širenja glasa o News Baru leži u tome što je naš sadržaj viralan. Svaki naš članak u prosjeku prikupi po 200-300 dijeljenja, oni čitaniji po nekoliko tisuća, a nerijetko se taj broj popne i na preko deset tisuća. Ljudi vole podijeliti foru koja ih je dobro nasmijala', objašnjava Vlado Lucić, glavni urednik portala.
Kako to obično ide u vrijeme galopirajuće digitalne tehnologije, jedna platforma nije dovoljna da bi se došlo do velikog broja čitatelja ili korisnika. Sajt je svakim danom postajao sve popularniji, ali trebalo je privući i nove čitatelje koji su navikli da im se sadržaj nudi na više mjesta.
Publika kojoj ne treba Đelo Hadžiselimović
'Publiku smo privlačili najviše originalnim i unikatnim sadržajem, ali smo u jednom trenutku malo ubrzali stvar pomoću oglasa na Facebooku. Druge vrste promocije nismo koristili.
Internet stvara novu publiku koja ne želi gledati TV jer im netko drugi odabire sadržaj koji će konzumirati. Njima ne treba Đelo Hadžiselimović, oni sami odabiru svoj program.
Internet definitivno jest medij novog doba, trenutno jedini medij koji omogućava real time interakciju s publikom. No isto tako internet je medij s najvećom konkurencijom te gotovo svatko može pokazati svoj proizvod i tražiti svoje mjesto. Ta konkurentnost od vas zahtijeva maksimum kreativnosti, inače ćete preko noći izgubiti publiku', kaže Lucić.
Siniša Mareković iznimno je popularan zbog svojih humorističnih komentara fotomontažama fotografija dnevnopolitičkih događaja.
Otkada se počeo baviti ovim poslom, Mareković je uglavnom bio prisutan po portalima, a u međuvremenu je otvorio i svoju stranicu na Facebooku koja danas ima gotovo 22 tisuće fanova. Oni koji do tada nisu čuli za njega danas sigurno ne mogu otvoriti Facebook, a da netko od njihovih prijatelja nije podijelio barem jednu Marekovićevu montažu.
'Smatram da je sadržaj koji stvaram puno pogodniji za distribuciju elektroničkim medijima iz nekoliko razloga.
Prvo, kod satiričnih uradaka bitna je komunikacija publike i autora, jer slike redovito prenose neku političku i/ili moralnu poruku gledanu iz moje perspektive, pa je ljudi samim tim vole prokomentirati, složiti se s njom ili je demantirati.
Upravo ta mogućnost interakcije autora i publike čini distribuciju društvenim mrežama i portalima puno pogodnijim tlom za širenje takve vrste sadržaja.
Druga bitna stvar jest profil ljudi koji prate te radove, a to je uglavnom mlađa i srednja generacija ljudi koji se služe računalom, te upravo njih smatram ciljanom grupom koja će pratiti moje radove.
Razlog tomu je vrlo jednostavan i nema veze s diskriminacijom po godinama ili obrazovanju - moje teme često se direktno vežu na članke, slike i vijesti objavljene upravo na portalima i ljudi koji ih prate znat će na što se referiram, dok će oni drugi možda ostati zbunjeni porukom.
Recimo, ako se Facebookom proširi vijest da je Kerum izjavio nešto smiješno, a to ne prenesu tiskovni mediji i televizija, čovjek koji pred sebe dobije moj rad, bez mogućnosti da pročita vijest na koju je rad vezan, neće ga shvatiti.
S druge strane, na društvenim mrežama sve je isprepleteno linkovima i vrlo lako možete saznati na temelju čega je satira nastala te onda kvalitetno prokomentirati (ne)uspjeh autora u njenom stvaranju', ističe Siniša Mareković.
Nema recepta za hit
Po broju dijeljenja njegovih montaža lako se da zaključiti da Mareković ispravno razmišlja o svojoj ciljanoj publici i kako će njegov rad vidjeti još više čitatelja i korisnika.
Naime čak i prosječnom korisniku interneta teško može promaknuti Marekovićev rad. Njegove fotomontaže su naročito u ovim vremenima brojnih političkih afera, društvenih tenzija i ekonomske krize još popularnije, jer kao i većina naroda, tako se i Hrvati u teškim vremena vole sprdati s Vladom, političarima, poznatima i svima o kojima svakodnevno čitamo u medijima.
'Viralnost slika koje radim uvelike ovisi o njihovoj temi i vijestima koje stoje iza njih, tako da ima dana kad se neka slika jako slabo proširi dok neke dođu do svih krajeva i kutaka Lijepe Naše, ponekad i šire.
Apsolutni pobjednik po pitanju viralnosti je slika Felixa Baumgartnera kako skače iz svoje kapsule i scene iz filma 'Titanik'. Ta je slika poharala čak i SAD, pa teško da ću pomoću lokalnih tema uspjeti nadmašiti njen doseg.
Što se tiče neke krivulje pada ili rasta popularnosti, naravno da se porastom broja ljudi koji prate moju stranicu bilježi i rast dijeljenja slike, tako da je, kako vrijeme ide, širenje slika prosječno u porastu.
No to uvelike ovisi o tome koliko je obrađena tema ljudima interesantna, koliko je geg razrađen te kako su se taj dan poklopile zvijezde. Činjenica je da isprobane formule da se napravi neki rad koji bi postao viralni hit još uvijek - nema', tvrdi Siniša Mareković.
Oglas na Facebooku je dovoljan
Jedna od rijetkih dama u hrvatskim satiričnim vodama je stand up komičarka i spisateljica Marijana Perinić. Na internetu ćete je najlakše pronaći pod nazivom Štiklom u mozak, loptom u dupe!, što je naziv njezinog stand up showa, a nastupa s nekoliko svojih kolega.
Poput mnogih, počela je pomalo okupljati svoju publiku, no uz uloženo vrijeme i trud uspjela je stvoriti odličnu bazu onih koji redovito gledaju njezin show. Ne samo to, baza svaki dan postaje sve brojnija iako je, što se tiče interneta, Marijana trenutno najviše orijentirana na Facebook.
'Za sada mi je Facebook sasvim dovoljan. Plaćam oglase svaki mjesec i tako sam postala još vidljivija, a i moji frendovi često dijele moju stranicu.
Za ovako nešto bi Facebook bio idealan u kombinaciji s nekim tradicionalnim medijem, ali o tome ću misliti kad i ako odlučimo širiti ovaj show', kaže Marijana Perinić.
Rezervacije planu u dva dana
Iako je usmjerila reklamu gotovo isključivo na Facebook, Marijanu to nije spriječilo da upravo zahvaljujući toj društvenoj mreži ne radi samo na promociji, već i na tome da omogući rezervaciju mjesta za show
'Sve ulaznice planu preko Facebooka za dva dana. Od trenutka kada na Facebooku objavim da se mogu rezervirati stolovi i mjesta pa do trenutka kada je rezervirano zadnje mjesto, u prosjeku prođe dva dana i time zapravo rješavam veliku stvar, a to je popunjavanje prostora u kojem se show održava.
Međutim Facebook i bilo koji drugi medij nikome od nas ne bi ništa značio da ne nudimo dobar sadržaj. Možete nekome dva ili tri puta prodati loš proizvod, ali nakon toga vam ni Facebook ne može pomoći da vratite publiku', ističe Marijana Perinić.
Klasični kanali više im nisu potrebni
Ostaje činjenica da je internet odigrao veliku ulogu u promociji domaće tvornice smijeha koju predstavlja nekoliko vrhunski zabavnih individualaca i komičarskih skupina. Naravno, to se odnosi na one koji su uskočili u virtualni vlak i izvukli ono najbolje što im je internet ponudio.
'News Bar je sam po sebi dokaz da u današnje vrijeme nisu potrebni klasični kanali da bi se došlo do publike. Medij koji je nastao na internetu svoju je publiku stekao gotovo isključivo putem društvenih mreža, bez ikakve pomoći tradicionalnih medijskih kanala.
Što se tiče brojki, trenutno se vrtimo na oko 200 tisuća jedinstvenih posjetitelja prema Google Analyticsu ili 80 tisuća prema Gemiusu (mjesečno). Imamo 45 tisuća fanova na Facebooku. Odnedavno smo i na MAXtv-u, ali nemamo još podatke o gledanosti.
No na našem prvom kanalu na YouTubeu u godinu dana imali smo preko 850 tisuća posjetitelja.
I što je najbitnije, vjerujemo da se tek nalazimo na početku', optimističan je Vlado Lucić.