NAJVEĆI TEHNOLOŠKI IPO

Na Facebooku zaradili uglavnom veliki dioničari

21.05.2012 u 16:02

Bionic
Reading

Dionice su imale početnu cijenu od 38 dolara, a najveća dosegnuta bila je 45 dolara. Na kraju prvog dana prodaje dionica Facebooka vrijedila je 38,23 dolara, daleko ispod očekivanih 60 dolara

Jedna od najstarijih uzrečica na Wall Streetu glasi: Ako bez problema možeš kupiti najtraženije dionice, onda ti vjerojatno ni ne trebaju. Ovo zrnce mudrosti s Wall Streeta danas je svima palo na pamet nakon što su objavljeni rezultati prvog dana prodaje dionica Facebooka. Krenulo je žestoko, ali je euforija na kraju dana brzo pala.

U prodaju je pušteno 421 milijun dionica s početnom cijenom od 38 dolara. Prve ponude digle su cijenu po dionici na 42,05 dolara i u prvim minutama prodalo se preko sto milijuna dionica. Najveća cijena koju su dosegle bila je 45 dolara po dionici, ali to je trajalo vrlo kratko, a u jednom se trenutku cijena vratila na početnih 38 dolara. Kako izvještava Bloomberg, iz Facebooka su morali angažirati i svoje osiguravatelje da se aktiviraju na burzi i kupuju dionice kako im cijena ne bi pala ispod 38 dolara. Na kraju dana dionica Facebooka se prodavala za 38,23 dolara, tek neznatno više od početne cijene.

Za neku drugu kompaniju takvi rezultati ne bi bili toliko razočaravajući, no za Facebook je to itekako ispod svih očekivanja. Još prošlog četvrtka neki su analitičari prognozirali da bi se cijena po dionici mogla popeti na čak 60 dolara, što se pokazalo kao, najblaže rečeno, pretjerivanje. Oni koji su pak predviđali da je cijena od 38 dolara prevelika i da je realna cijena dionice Facebooka 30 dolara očito su ipak bili u pravu. Naime, upravo napuhana cijena i prevelika količina dionica koje su puštene u prodaju razlog su slabijem rezultatu od očekivanog. Naravno, Mark Zuckerberg i najveći dioničari su prošli odlično. Sam Zuckerberg je od petka 'težak' preko 19 milijardi dolara, čime može biti itekako zadovoljan. Svoj bankovni račun podebljali su i ostali Zuckerbergovi bliski suradnici, a to su prije svih Dustin Moskovitz i Chris Hughes. No mali dioničari nemaju razloga za otvaranje šampanjca, a svi koji su se mislili obogatiti kupnjom dionica Facebooka daleko su od 'američkog sna' kakvog je doživio Mark Zuckerberg.

Naime, zbog cijene dionice od 38 dolara Facebook je procijenjen na 104 milijarde dolara. Tek za usporedbu, kada je Amazon krenuo na burzu njegova je vrijednost procijenjena na 500 milijuna dolara. Danas Amazon vrijedi 100 milijardi dolara, ali on toliko zaista i vrijedi. Unatoč tomu što je Zuckerberg u zadnje tri godine tri puta povećao prihode, a broj korisnika njegove društvene mreže je narastao na 900 milijuna, vrijednost od 104 milijarde je nerealna. Facebook naime upravo sada čeka ogroman posao, jer treba i dalje nastaviti zarađivati od oglašavanja, ali oglasa na Facebooku već sada ima u tolikoj količini da su se korisnici počeli buniti. A korisnici su ti koji Facebooku dižu cijenu. Ukoliko Zuckerberg ne uspije naći model kojim bi bili zadovoljni i oglašivači i korisnici, mogao bi se naći u problemima, a tek tada bi cijena od 38 dolara po dionici mogla strmoglavo pasti, što i predviđaju poslovni analitičari Forbesa