Na šestom izdanju natjecanja tehnoloških ideja Idea Knockout, održanom prošli petak u HUB-u 385 u Zagrebu, pobjedu je odnio tim Iron Bull Tanks s modelom daljinski upravljanog tenka po uzoru na računalne igre. Slijedi predstavljanje na CES-u u Las Vegasu te napad na svjetsko tržište
'Cilj je prenijeti igricu u stvarnost, potaknuti komunikativnost igrača, druženje te nadmudriti protivnika i ostvariti stratešku prednost', objašnjavao je okupljenima na Idea Knockoutu Imoćanin Mario Jukić, osnivač tima Iron Bull Tanks i naftni inženjer u Ini. A ono što je tada držao u rukama bio je robotizirani model s operacijskim mogućnostima stvarnog tenka: od kretanja i ispaljivanja plastičnih granata do sustava za detekciju primljenih pogodaka i oštećenja.
Tenk je prilično vjerna, umanjena kopija američkog modela Pershing, u omjeru 1/12. U cijelosti je izrađen od dijelova otisnutih u 3D printeru, a pogoni ga namjenski razvijena elektronika. Opremljen je širokokutnom kamerom i kontroliraju ga dva igrača. Oni kroz svoje upravljače vide isto što i tenk. Osjećaj 'iz prve ruke' omogućavaju dvije kamere, jedna naprijed za vozača i jedna na kupoli za igrača, a koji upravlja sustavom ciljanja i ispaljivanja projektila.
Nakon Pershinga stiže Tigar
Na tenku, nastalom u hubu na Zagrebačkom velesajmu, radilo je desetak ljudi. Uz idejnog začetnika Jukića, Ante Strinić odgovoran je za mehanički i 3D dizajn, Ante Medić i Dajgoro Labinac iz tvrtke Pulsar Laboratories pobrinuli su se za razvoj elektronike, Ante Budanko i Alen Paljušić zaduženi su za sastavljanje mehanike i sustava senzora pogodaka, dok se Magdalena Šiško brine za odnose s medijima i marketing.
Američki Pershing tek je prvi u nizu tenkova koje namjerava isprintati ekipa iz Iron Bulla. Sljedeći na redu bit će njemački Tigar, a onda na red dolaze drugi modeli slavnih tenkova iz povijesti. No iza ovog projekta stoji još veća poslovna ideja u kojoj su tenkovi tek dio priče.
'Osnovna ideja je izrada igraonice', objašnjava Jukić. 'Namjeravamo izraditi tematske mape: Sahare, Njemačke, francuskog bojišta 1941... Uz njih bi išla pripadajuća oprema, kakva se u to vrijeme koristila na tom tenku, na toj bojišnici.' Postojat će i posebne mape s uzvišenjima, udolinama, zgradama... Bit će to kao mali grad u maketi, koja će poput tenka dolaziti u omjeru 1/12.
'Igrači će sa svojim tenkovima kretati s obje strane bojišta i započinjati borbu do posljednjeg', najavljuju Jukić i Medić. Gađat će se, izbjegavati na bojnom polju i nadmudrivati, gledajući istovremeno u mapu i u ekrane kako bi se što bolje i preciznije odredio cilj.
'Bitno je da se ljudi zabave dok se igraju', kažu u Iron Bullu. Pritom je važan i timski rad. Dva igrača moraju dobro komunicirati; treba li sad malo skrenuti ulijevo ili udesno, okrenuti kupolu, namjestiti cijev...
Postoje i drugi tenkovi, ali ne tako dobri
'Tim se mora dobro uigrati. Moraš pratiti sve što se događa na terenu želiš li stvoriti skill set kojim ćeš pobjeđivati u ovoj igri, baš kao i kad igraš neku igru za računalom', veli Jukić. Postoji li negdje već nešto slično? Imaju li konkurenciju?
'Apsolutno ne!' reći će ekipa iz Iron Bulla. 'To je i glavni razlog za upuštanje u ovaj projekt. Nema smisla da proizvodimo mobitele jer drugi ljudi to rade već dovoljno dobro.' Što se tiče konkurencije, otkriva Jukić, postoje razni proizvođači modela tenkova, uglavnom u Kini. No njihovi su modeli izrađeni u omjeru 1/16 pa su znatno manji od tenkova kakve namjerava izrađivati Iron Bull.
'Njima se upravlja putem daljinskih upravljača i mogu ispucavati metke', kaže Jukić. No mehanizmi za pucanje jako su im loši, punjenje metaka je gravitacijsko pa topovske cijevi ne možete pomicati dolje jer bi meci iscurili iz njih.
'Klasični kineski proizvod, što smo osjetili na vlastitoj koži kad smo ih testirali', kaže Jukić. Postoje i daleko vjernije makete tenkova, a uglavnom su metalne i koštaju po nekoliko tisuća eura. Ali ni one nemaju ono što nudi Iron Bull: pokretljivost pravog tenka, stream kamere da znate u što pucate, pouzdan mehanizam za pucanje i, što je najvažnije, senzore na samom tenku koji detektiraju gdje ste pogođeni.
'Igra nema smisla ako ne znate je li vas netko pogodio ili nije. A naš tenk detektira kad ga pogodi metak, koju je stranu oplate pogodio i sukladno tome skida zdravlje', napominje ekipa iz Iron Bulla.
Igra za dva igrača
Zamišljeno je to da jednim tenkom upravljaju dva igrača; jedan kontrolira kretanje samog tenka, a drugi kretanje kupole te puca na drugi tenk. No njime može upravljati i samo jedan igrač. Joystick ima dvije gljive pa će se jednom koristiti za kretanje tenka, a drugom za upravljanje kupolom i pucanje.
Ovakav tenk prilično je kompleksan proizvod i njegova izrada ne može biti jeftina. Eto, izrada modela za kalupe za brizganje stoji oko 50 tisuća eura. No na njemu poslije možete otisnuti puno primjeraka. Ukoliko bi se radile serije s više od tisuću komada, jedan bi tenk stajao oko 600 dolara.
'Nije jeftino, ali za taj novac dobijete tenk, dva ekrana, dva joysticka, dvije kamere, mehanizme za pucanje, šest motora te više od 20 senzora i desetak kilograma plastike', kaže Jukić. U Iron Bullu ne misle stati na izradi tenkova - razmišljaju o cijeloj franšizi. Kupcima bi nudili kompletan proizvod, dakle tenk i sve ono što ide uz njega: tematske mape, softver za kontrolu troška igre i igraonice.
'To je cijeli proizvod koji kanimo ponuditi jednog dana', najavljuje Jukić. 'Ovo je samo početak i najvidljiviji dio cijelog projekta.'
Kao pobjednici Idea Knockouta, oni će svoj tenk početkom sljedeće godine predstaviti i na CES-u u Las Vegasu.
'Bit ćemo ograničeni prostorom, ali bit će dovoljno vremena i prostora da prikažemo svoje tenkove, izložimo ideju, uspostavimo kontakte sa što više ljudi iz industrije i pronađemo potencijalne strateške partnere.'
Sve im se poklopilo
Nadali su se pobjedi na Idea Knockoutu, unatoč strašnoj konkurenciji. 'Kvalitetno smo odradili svoj proizvod, imali smo super prezentaciju, sve je funkcioniralo i sve se poklopilo pa je to bila prava nagrada za uloženi trud, rad i neprospavane noći', kaže Jukić.
A na tenku rade od 2017. Napravili su proof of concept da vide kako ljudi reagiraju na ideju. Potom su sastavili prvi tenkić, u koji su ugradili osnovne tehnologije i s njime otišli na Reboot InfoGamer, najveći sajam u ovom dijelu Europe.
'Ljudi su odlučno reagirali pa smo rekli - OK, idemo u projekt. U međuvremenu smo se odlučili koju ćemo tehnologiju koristiti, odabrali smo gear box za pucanje, senzore i način na koji ćemo ih izolirati od vibracija...' U rukama im je treći prototip tenka te je potpuno spreman za osvajanje tržišta.
Iron Bull tank
Pershingov top razara metu na 60 metara
Vjerna imitacija američkog Pershinga, otisnuta u 3D printeru, izrađena je u omjeru 1/12. Tenk je dugačak 55, širok 30 i visok 28 centimetara. Pokreće ga elektromotor s gusjenicama i opremljen je spremnikom s deset projektila kalibra šest milimetara. Dokazano može pogoditi metu na 60 metara, što je provjereno u hodniku duž huba na Zagrebačkom velesajmu. Sustav se napaja pomoću baterije kakva se ugrađuje u dronove, a signali s 20 senzora i dvije kamere prenose se na ekrane. Tenkom se upravlja pomoću dva joysticka; jedan kontrolira kretanje, a drugi kupolu i top.