MOĆNO A ANONIMNO

Ovi hrvatski divovi godišnje okrenu 500 milijuna eura u tišini

17.12.2016 u 07:44

Bionic
Reading

Iako ne proizvodimo automobile, u Hrvatskoj se nalazi nekoliko tvrtki koje proizvode dijelove za automobile, kako velikoserijske poput Twinga tako i za ekskluzivne poput Ferrarija

Iako Hrvatska nema proizvodnju automobila, a malo je izgledno da će ih ikad i imati, u našoj zemlji se nalazi puno tvrtki koje proizvode dijelove za automobilsku industriju.

Naime, prema statistikama preko sedamdeset posto modernog automobila ne proizvede tvrtka čije ime i logo završavaju na poklopcu motora već dobavljači koji se na tržištu bore za posao ugradnje baš svog dijela u neki određeni model.

Procjenjuje se kako je u njoj zaposleno više od osam tisuća radnika koji su prošle godine uz rast od otprilike 20 posto ostvarili prihode od 500 milijuna eura, za tportal.hr je izjavio Zlatko Hodak iz AD klastera, udruge proizvođača dijelova u kojoj su neke od tvrtki koje proizvode dijelove.

Hodak navodi kako se AD klaster trenutačno reorganizira, a osim tvrtki koje proizvode dijelove, u njemu su i tvrtke koje proizvode alate i softver za proizvođače dijelova i automobilsku industriju.

Predvodnik ovog sektora koji je u Hrvatskoj slabo poznat općoj populaciji jest tvrtka AD Plastik iz Solina, koja je najveći hrvatski proizvođač automobilskih dijelova. Riječ je o kompaniji koja se prometnula u jednog od ozbiljnih industrijskih igrača u ovom dijelu Europe, a zbog najvećeg pojedinačnog dioničara iz Rusije (udio od 30 posto dionica) i u tvrtku koja je igrač i na tamošnjem tržištu automobilskih dijelova.

Ad Plastik već niz godina surađuje s Renaultom pa tako sada, između ostalog, proizvodi niz plastičnih dijelova za Twingo, od kojih i instrumentnu ploču te panele za vrata. Neto dobit AD Plastik Grupe u 2015. bila je 44,3 milijuna kuna, što je gotovo deset puta više od 4,9 milijuna kuna dobiti iz 2014. Prihodi od prodaje iznosili su preko milijardu kuna, što predstavlja rast od 15 posto u odnosu na godinu prije toga. 


Po prihodima je najznačajniji proizvođač Boxmark, koji je dio svjetskog koncerna Boxmark Leather, a čiju kožu kupuju i Mercedes i Porsche. Boxmark Leather u Hrvatskoj ima dva pogona, jedan u Bartolovcu Trnovečkom, a drugi u Zlatar Bistrici. Boxmark je u 2015. imao 2.665.000.000 kuna prihoda, što je u odnosu na 2014. porast od 4,49 posto.

Kožu, ali i tekstil za komponente sjedećih sustava u vozilima, na primjer naslone za glavu, naslone za ruku proizvodi i tvrtka Kostel Promet, a također radi za Mercedes, ali i BMW, Toyotu, Land Rover, itd. Kao AD Plastik i Cimos, koji u Istri ima tri lokacije, proizvodi za Audi, BMW, Daimler, Fiat, Ford, GM, Opel, PSA, Volkswagen, i to kućišta turbopunjača, dijelove mjenjača, diskove i bubanj kočnice, zamašnjake te mnoge druge komponente.

Na drugom kraju Hrvatske, u Slavonskom Brodu nalaze se dva proizvođača dijelova od kojih jedan, Đuro Đaković Alatnica, ne proizvodi samo dijelove za automobile već i ostale metalne komponente te ima dugu tradiciju, a drugi, francuski Saint Jean Industries relativno je nov, stigao je 2004., a novi je pogon u Slavonskom Brodu otvorio 2013. godine.

Tvrtka je u Hrvatsku uložila više od 15 milijuna eura te zapošljava oko 240 radnika. U pogonu SJI u Slavonskom Brodu proizvode se dijelovi ovjesa i aluminijske komponente za motore, a tvrtka na globalnoj razini surađuje sa svim većim proizvođačima automobila na svijetu.


S manjim brojem proizvođača, ali ekskluzivnim, surađuje još jedna tvrtka iz Slavonije, Lipik Glas. Ona je svoj uzlet u proizvodnji stakala doživjela 2003. kad je prvi put uspjela prodati svoje visokokvalitetno staklo Bentleyju. Kako je krug proizvođača koji rade i superautomobile relativno malen, tako se dobar glas pročuo pa sada proizvodi stakla za Bentley, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, McLaren i Lotus.

Dakle, samo za kremu automobilske industrije. Prošle su godine imali prihode od 83.637.345 kuna, što je za 10 posto više u odnosu na 2014. kad su prihodovali 75.384.824 kune. Za manje ekskluzivne, ali isto luksuzne tvrtke poput BMW-a i Daimlera radi tvrtka LTH Metalni Lijev iz Benkovca, dio svjetskog koncerna LTH Castings.


U Benkovcu se proizvode antivibracijski i kočni sustavi te komponente poput kućišta vodenih pumpi za potrebe autoindustrije. Komponente za automobile, ali i kamione proizvodi hrvatska podružnica njemačke tvrtke König metal, koja je u Pisarovini 2014. otvorila tvornicu dijelova čiji je glavni kupac Mercedes. Ukupna vrijednost te investicije iznosi 22 milijuna eura, a jedna je od rijetkih koja se smjestila u Zagrebačkoj županiji.

Na području grada Zagreba smjestila se tvrtka Feroimpex koja proizvodi prstenove i ležajeve za automobilsku industriju, poglavito velikog igrača u proizvodnji dijelova za proizvođače - tvrtku Schaeffler. Sigurno je kako se radi o industriji koja ima potencijala za rast, naročito ako se uzme u obzir to da europsko tržište automobila raste, pa tako raste i potražnja za njihovim proizvodima.