Iza svakog kvalitetnog i zdravog komada voća i povrća na policama trgovina krije se složen sustav upravljanja kvalitetom – od praćenja proizvodnje na polju, preko stroge kontrole kvalitete na ulazu u skladište i postupka čuvanja proizvoda, do redovnih analiza njihove zdravstvene ispravnosti. Kako to izgleda u praksi, provjerili smo u ENNA Fruitu, vodećoj tvrtki za otkup, pakiranje i distribuciju voća i povrća na području Hrvatske i regije
'Sigurnost potrošača i zdravstvena ispravnost proizvoda naši su glavni prioriteti', jasan je Dragan Crnomarković, izvršni direktor sektora upravljanja kvalitetom u ENNA Fruitu. Riječ je o tvrtki koja surađuje s više od 1000 kooperanata u Hrvatskoj i susjednim zemljama, od kojih otkupljuje voće i povrće i zatim plasira u trgovačke centre. Na taj način ENNA Fruit povezuje primarnu poljoprivrednu proizvodnju i krajnjeg kupca. No u tom lancu iznimno je bitna kontrola kvalitete i zdravstvene ispravnosti proizvoda, a ona se provodi odmah poslije zaprimanja robe u otkupnim centrima.
'Uzorci voća i povrća uzimaju se odmah po dolasku u otkupne centre te se šalju u ovlaštene laboratorije u kojima se provjerava sadrže li ostatke zaštitnih sredstava i teških metala. Također, provode se dodatne mjere higijenskog nadzora, poput analiza vode i brisova u našim pakirnicama', pojašnjava Crnomarković. Dodaje da se, primjerice, tijekom procesa obrade mandarina i jabuka koristi voda za pranje ili transport plodova, zbog čega se i ona analizira, no mogućnost kontaminacije plodova tim putem izuzetno je niska jer koriste vodu iz vodoopskrbe.
Tehnologija u službi kvalitete
Ključnu ulogu u očuvanju kvalitete imaju stručnjaci tehnolozi, njih ukupno 28 raspoređenih po otkupnim centrima u Varaždinu, Lozanu, Donjem Miholjcu, Polači, Opuzenu i distributivno-logističkom centru u Dugom Selu, čime su pokrivena sva najvažnija poljoprivredna područja u Hrvatskoj.
Tehnolozi svakodnevno kontroliraju kvalitetu voća i povrća na ulazu u distributivno-logističke centre, kao i u skladištu te prilikom slanja proizvoda kupcima ENNA Fruita, trgovačkim centrima. Za svaki prijem robe radi se ulazni zapisnik prema definiranoj proceduri, pri čemu se koristi suvremena tehnologija, odnosno mobilna aplikacija, a to omogućava da se zapisnici sastave pomoću mobitela na mjestu pregleda robe, što ubrzava cijeli proces.
Prilikom kontrole provjeravaju se različiti parametri: pakiranje, deklariranje, ulazna temperatura proizvoda te njihova kvaliteta. Na osnovi konačne ocjene donosi se odluka o zaprimanju robe. Konkretno, na primjeru jabuka, tehnolozi najprije promatraju kalibar, boju, oblik te moguća unutarnja ili vanjska oštećenja ploda.
'Jabuke trebaju biti unutar propisanih kalibara te imati tipičnu boju za svoju sortu, pravilan oblik, bez udubljenja ili drugih deformacija. Također, utvrđuju se moguća progresivna i neprogresivna oštećenja, poput truleži, oštećenja od udaraca ili insekata ili pak izraslina na plodu.
Kod jabuka je bitno da se mjere ulazne vrijednosti šećera (brix), vrijednost škroba i tvrdoća ploda. Ove vrijednosti na ulazu ukazuju na potencijal jabuke za skladištenje.'
ULO komore za dulju svježinu
Kako bi se jabuke dulje održale svježima, koristi se napredna tehnologija s niskim razinama kisika (ULO - Ultra Low Oxygen - komore). 'Ove tehnologije omogućuju smanjenu respiraciju ploda, što značajno produžuje svježinu i vrijeme čuvanja proizvoda. Voće i povrće skladištimo na tri temperaturna režima uz kontrolu relativne vlage, pri čemu vodimo računa o optimalnim uvjetima čuvanja za svaki proizvod', objašnjava Crnomarković.
Kao jamstvo kvalitete, ENNA Fruit posjeduje certifikate poput GlobalGapa i IFS-a, što dodatno osigurava povjerenje potrošača. 'Ovi standardi iskazuju našu predanost dobroj poljoprivrednoj praksi i zdravstveno-higijenskim uvjetima prilikom rukovanja proizvodom unutar svih naših centara', ističe Crnomarković. Također, standardi GlobalGap i IFS svojevrsna su putovnica poljoprivrednih proizvoda za međunarodna tržišta na kojima plasiraju svoju robu.
ENNA Fruit ima ambiciozne planove za daljnje inovacije. Cilj je uvesti jedinstven sustav upravljanja kvalitetom u sve otkupne centre i sestrinske tvrtke u regiji. Integracija procesa osigurat će ujednačene standarde kvalitete i učinkovitiji rad, a aktivno sudjelovanje svih sektora doprinosi postizanju zajedničkog cilja: ponudi zdravstveno sigurnih, svježih i visokokvalitetnih proizvoda potrošačima.
Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji s ENNA Fruit.