Jubilarni, pedeseti CES pokazao je kako mrežna infrastruktura, osobito 5G koji stiže već iza ugla, mijenja društvene i poslovne procese i kako stiže novo tehnološko doba
Pedeseta obljetnica sajma Consumer Electronics Show, koji je u nedjelju zatvoren u Las Vegasu, bila je prilika da se promovira svemreženost, odnosno globalna povezivost.
Na sajmu nisu sudjelovali samo kreatori tehnoloških rješenja, nego i mnoge druge kompanije koje se inicijalno bave sasvim drugim stvarima. Tako su svoja tehnološka rješenja pokazali i tvrtke poput Lega, Oral-B-a, Under Armoura i mnogih drugih što se bave proizvodnjom i distribucijom proizvoda koji nemaju veze s tehnologijom. No njihova rješenja s ugrađenim Bluetooth ili Wi-Fi poveznicama svakako otvaraju novu eru poslovnih zamaha.
Kao što je prije deset, petnaest godina bilo nužno da tvrtka ima web-stranicu, kao što je dotad morala imati sanitarni čvor, a prije pet godina morala se pojaviti na društvenim mrežama da bi mogla biti kompetitivna, tako danas mora imati umreženi proizvod, bez obzira na to bavi li se proizvodnjom igračaka, četkica za zube ili sportskom opremom.
Upravo stoga važna je dobra infrastruktura, jer da bi takvi proizvodi mogli funkcionirati na način kako su ga zamislili njegovi kreatori, i mreža mora biti kvalitetna i rasprostranjena. Srećom, u Hrvatskoj je mobila mreža jedna od najboljih u Europi pa novi proizvodi ovdje mogu računati na brzu implementaciju.
Na CES-u 2017 je nastupilo više od 3.800 izlagača, među njima su bile i tri hrvatske kompanije – startupovi STEMI i Brushies te Zipato. Ove godine CES je posjetilo više od 175.000 profesionalaca, među njima bilo je i njih 55.000 izvan Sjedinjenih Američkih Država, među kojima je bio i Dragan Petric koji je sudjelovao u panel-diskusiji o startupovima na ovogodišnjem izdanju sajma.
Povezivost je bila dijelom svakog paviljona na CES-u, od samovozećih automobila preko koncepta pametnih gradova do digitalnog zdravlja i 5G-a, a također je bila i u središtu predavanja i panel-diskusija. Ono što je pritom podvučeno je kako će 5G revolucionarizirati naš povezivi svijet kreirajući sasvim novi sustav, a prve konkretne korake na tome pokazao je američki T-Mobile.
Na jednome od ključnih predavanja je Steve Mollenkopf, predsjednik Uprave Qualcomma istaknuo kako je 5G - mreža s danas još nepojmljivim dosegom, brzinom i kompleksnošću. Rekao je kako je mreža 5G koja starta na terenu LTE-ja, a u konačnici omogućuje nesmetan rad za IoT.
Glavni trendovi ove godine bili su 5G, automobili, zdravstveni proizvodi, sport, putovanja, pametni gradovi, AR, VR i robotika.
Osobitu pažnju izazvale su samohotke, odnosno automobili bez vozača za koje se smatra da će na cestu izaći 2020. godine kad tehnološki dozru, ali i kada se razvije regulatorni i društveni kontekst.
Transport je bio u fokusu i mimo hi-tech vozila sutrašnjice, pa je apostrofiran Lyft, prijevozni sustav sličan Uberu. No vozači Lyfta nisu konkurencija uberovcima, štoviše, dobar dio njih vozi u oba sustava. Lyft se usmjerio na Ameriku gdje posluje ondje i gdje nema Ubera. Kako je objasnila Annabel Chang iz Lyfta, mnogi ljudi trebaju pješačiti do određene autobusne ili željezničke stanice. Jeftina Lyftova tarifa omogućuje da se takav tip transporta koristi na vrlo kratkim relacijama.
Ovaj CES pokazao je da počinje novo tehnološko doba i da IoT i proširena stvarnost više nisu samo naznake budućih tehnologija, nego stvarni kontekst u kome živimo.