Europska svemirska agencija (ESA) otkrila je u utorak da planira 3D printanje odvesti u novo, 'metalno doba' tako što će njime izrađivati dijelove za automobile, avione, letjelice pa čak i fuzijske reaktore
Projekt nazvan Amaze okuplja 28 institucija koje razvijaju nove metalne komponente koje bi trebale biti lakše, snažnije i jeftinije od konvencionalnih.
Ova tehnologija već je napravila pravu revoluciju u dizajniranju plastičnih proizvoda. Printanje metalnih dijelova raketa i zrakoplova omogućit će smanjivanje troškova, među ostalim i tako što će ostatke, odnosno otpadne materijale svesti na minimum. Još jedna njegova prednost je što će omogućiti stvaranje vrlo složenih geometrijskih dizajna koje je nemoguće napraviti konvencionalnim metodama lijevanja.
Dijelovi za automobile mogli bi se optimizirati tako da budu istovremeno puno lakši i izuzetno čvrsti.
Amaze je danas u Londonskom znanstvenom muzeju predstavio komponente izgrađene od slitine tungstena, odnosno volframa koja može podnijeti temperature od oko 3.000°C. To znači da bi oni mogli izdržati čak i temperature na kojima će raditi neki dijelovi fuzijskih reaktora ili dizne raketnih motora.
'Želimo izgraditi najbolje metalne proizvode svih vremena. Objekte koji se ne mogu proizvoditi na drugačiji način', rekao je za BBC David Jarvis, čelnik ESA-inog odjela za istraživanje novih materijala i energija.
'Za izgradnju fuzijskog reaktora kao što je Iter morate vrućinu Sunca nekako smjestiti u metalnu kutiju... Ako to uspijemo postići printanjem metala, na dobrom smo putu prema komercijalnoj nuklearnoj fuziji... Cilj nam je također da jednoga dana napravimo cijeli satelit iz jednog komada bez tokarenja ili spajanja', rekao je Jarvis.
Projekt Amaze vrijedan je 20 milijuna eura, a okuplja brojne kompanije poput Airbusa te neka sveučilišta kao što je Cranfield University. Gradnja tvornica dijelova već je započela u Francuskoj, Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Italiji i Norveškoj. Trenutno se već printaju metalni dijelovi za mlazne motore i krila zrakoplova do veličine dva metra. Ovi se dijelovi uobičajeno rade od skupocjenih materijala kao što su titanij i tantal, a nova tehnologija omogućit će da se njihova potrošnja optimalizira, odnosno da se otpad svede na nulu.
'Za proizvodnju kilograma metala koristit ćemo kilogram metala, a ne 20', rekao je Franco Ongaro iz ESA-e istaknuvši da će optimalizacija također omogućiti da tehnologija postane ekološki prihvatljivija.
Ipak Jarvis priznaje da tek treba riješiti neke probleme kao što su šupljine, odnosno mjehurići i hrapave površine u printanim materijalima.