Egipatsko-japanski tim arheologa počeo je pored velikih piramida u Gizi iskapati drugi solarni brod kralja Keopsa (Kufua)
Svečanosti kojom je započet proces njegove restauracije prisustvovao je i egipatski ministar za starine, arheolog Zahi Hawass
Rad na njegovu istraživanju započet je još 2007. godine. Kako bi se iz podzemne prostorije izvukli dijelovi drvenog broda starog oko 4.500 godina, trebat će podići 41 kameni blok prosječne težine 16 tona.
Keops je vladao Egiptom od 2589. do 2566. godine prije nove ere. Bio je drugi faraon u četvrtoj dinastiji starog kraljevstva i graditelj Velike piramide, jednog od sedam čuda drevnoga svijeta. Ona je za Egipćane bila planina koja će poslužiti Keopsu da se uspne na nebo kao sin boga Sunca Raa, dok je solarni brod bio konstruiran kako bi ga prevezao u zagrobni život.
Solarni brodovi imali su važnu ulogu u egipatskoj religiji prema kojoj je bog Sunca Ra, u obliku večernjeg Sunca Ra-Atum, svake noći jedrio u zagrobni svijet kako bi se borio s bogovima i zvijerima sve dok se ujutro ne bi pojavio kao Ra-Harakhte i drugim brodom jedrio dnevnim nebom.
Ra je bio glavno božanstvo u religiji Starog Egipta do pete dinastije. Uglavnom se poistovjećivao sa Suncem, a središte njegova kulta bio je Heliopolis.
Južno od Keopsove piramide, na zapadnoj obali Nila dosad su locirana dva solarna broda. Prvi (na fotografiji gore) restauriran je 80-ih i smatra se najbolje očuvanim plovilom drevnog svijeta. Dug je 43,6 metara, a širok 5,9. Bio je izgrađen od libanonske cedrovine. Sastavljen je od 1.224 dijela koji su pronađeni posloženi u rupi u zemlji. Za rekonstrukciju su bile potrebne godine mukotrpnog rada. Zanimljivo je da su na njemu otkriveni dokazi koji pokazuju da je korišten u vodi. Stručnjaci nagađaju da je možda upotrijebljen za prijevoz faraonova tijela ili da ga je sam Keops koristio za hodočašća do svetih mjesta, da bi nakon njegove smrti bio zakopan za zagrobnu uporabu. U Muzeju solarnog broda izložen je od 1982. godine.
Kada restauracija drugog bude dovršena, bit će postavljen na mjesto prvog, dok će prvi otploviti u Veliki Egipatski muzej koji se gradi u Gizi. Stručnjaci su godinama strahovali da je drugi previše krhak da bi se iskapao. Međutim, analize su pokazale da treba krenuti u projekt prije nego bude prekasno, objasnio je Hawass.