Hrvatski konkurenti već su prepoznali vrijednost ove društvene mreže, želimo li uistinu biti uspješni u turizmu moramo napraviti zaokret, evo i kakav
Michelinove zvjezdice, prestižne oznake kvalitete koje se dodjeljuju samo probranim restoranima poznate su većini ljudi. No, jeste li znali da je gastro vodič isprva bio namijenjen automobilizmu? S obzirom na to da je utemeljen 1900., automobila, logično, tada i nije bilo mnogo na cestama, a automehaničarskih radionica još i manje, zbog čega je i potreba za istim bila prisutna. No, pored toga Michelin je u vodiču i na kartama unutar njega označavao i restorane, da bi 1926. godine počeo istima dodjeljivati i zvjezdice. Danas je Michelinov vodič apsolutni standard u gastro svijetu.
Doduše sve manje u tiskanom izdanju. Internet je preuzeo svijet, i sve što nije tamo, kao da ne postoji. Naročito kod mlađih generacija. Vremena i običaji se mijenjaju, Michelinov vodič postao je online, a primat u komunikaciji, marketingu, dosegu, ali i jednostavnosti preuzele su društvene mreže.
Baš kao što prvotna namjena Michelinovog vodiča nije bila gastro prirode, tako i prvotna namjena TikTok-a, kao digitalne društvene platforme čija popularnost raste sve više, nije bila marketinška. Ali je s vremenom TikTok postao kraljem dosega, samim time i marketinga. Preko milijardu korisnika bilježi ova mreža prisutna u preko 154 zemlje svijeta. Naime, samo u Hrvatskoj TikTok ima milijun korisnika! Predstavlja, stoga, nepresušno marketinško vrelo gdje se ostvaruje gotovo trenutačna prisutnost. Iako, oglašavanje na ovaj mreži još službeno nije niti započelo!
- TikTok je postao toliko popularan s generacijom Z, koja ga je prva usvojila upravo zbog njegove različitosti. Za razliku od npr. Instagrama, gdje vladaju ljepota i estetika, TikTok potiče autentičnost i priznavanje pogrešaka. Trenutno je oko 40 posto korisnika ove mreže u dobnoj skupini od 20. do 40. godine starosti. Ujedno, TikTok svojim jedinstvenim algoritmom daje priliku svim kreatorima kvalitetnog sadržaja. To je prva platforma na kojoj doseg ne ovisi o broju pratitelja, što znači da već s prvim videom možete doći do milijunskih pregleda. - objašnjava Aljaž Peklaj, stručnjak za TikTok čiji je panel upravo na temu TikTok-a na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu izazvalo ogromno zanimanje
.
Veliki biraju TikTok
Upravo u njegovim riječima, između ostalog, leži razlog zbog kojeg je TikTok još prošle godine postao najpopularnijom društvenom mrežom na svijetu. I, dok hrvatske tvrtke još nisu sigurne što bi učinile sa svojim Instagram profilima (Facebook je već „drevna povijest“), veliki igrači na svjetskim tržištima itekako su utvrdili svoju prisutnost na TikToku. Disney već neko vrijeme aktivno zapošljava kreatore sadržaja isključivo za TikTok, a njegov profil na toj mreži prati impresivna brojka od preko 4 milijuna ljudi.
- Obično, kada su u pitanju nove platforme, upravo su brendovi ti koji ih pokušavaju prvi testirati, istražiti njihove mogućnosti i benefite koje mogu proizvesti za njih same. Tako je bilo i s TikTokom, samo što su ovdje prvo „zavladale“ svjetske glazbene zvijezde, a tek onda brendovi. Međutim, nakon što jedan brend iz kategorije uđe u novi kanal, ostali ga vrlo brzo slijede. – pojasnio je Peklaj.
A, da je ovaj regionalni TikTok stručnjak u pravu zorno svjedoči i primjer Ryan Aira iz kojeg tvrde da je povrat uloženog kapitala na ovoj društvenoj mreži itekako impresivan. Iza njihovog profila stoji iznimno jednostavna strategija - duhovitost i neposrednost. Brend je uspio izgraditi TikTok zajednicu od čak 1,8 milijuna pratitelja i broji više od 19 milijuna lajkova te stotine milijuna pregleda.
- Ryanair je, kao i na drugim društvenim mrežama, usvojio strategiju kojom na vrlo humorističan način odgovara na svoje nedostatke čime poručuje da ih je svjestan, ali da ga to čini posebnim. Nije rijetkost da svoje kvalitete i ponudu šaljivo promovira i reagirajući na određene društvene događaje ili poruke drugih korisnika, poznatih osoba ili kompanija i sve to u šaljivom i opuštenom tonu. I upravo je to čar autentičnosti i ranjivosti koju TikTok kao društvena mreža potiče. – opisuje naš sugovornik.
TikTok u službi turizma
Promocija i marketing pored komunikacije, izražavanja, kreacije i imaginacije, dva su alata na kojima se zasniva i jedna od industrijskih grana na kojoj počiva cijelo gospodarstvo Hrvatske – turizam. Nije li logično, stoga, nasloniti jedno na drugo, a sve u vidu privlačenja novih gostiju, probijanja novih tržišta i osiguravanje jake (maštovite, moderne) prisutnosti na postojećima?
Postavlja se pitanje kako Hrvatska može napraviti slično po pitanju turizma? Dovoljno je pogledati – preko granice, u susjeda. Slovenija je, naime, prepoznala vrijednost TikToka. Točnije radi se o kampanji „Visit Ljubljana“ gdje neki od videa imaju i više od sto milijuna pregleda. Mudrome dosta.
- U Sloveniji je turizam vrlo važan i toga su svjesne sve turističke organizacije i udruge, pa ćemo sve veće gradove pronaći na TikToku. Među njima se definitivno ističe Ljubljana sa svojim profilom @visitljubljana putem kojeg otkriva skrivene i manje skrivene kutke grada - od turističkih, kulinarskih, glazbenih... Ljubljana se ističe i organizacijom jedinstvenih sportskih događaja među kojima je i odbojka na vodi. Na njihovom TikTok profilu možete pronaći podosta videa s ovog događaja koji su postali viralni i s više od sto milijuna pregleda prešli slovenske granice i dospjeli u svjetske medije. - ističe Peklaj koji je i sam dio TikTok tima na ovom projektu.
Pored prirodnih ljepota kojima raspolaže, Hrvatska ima toliko toga za ponuditi svojim starim ali i novim gostima. Samim time i mogućnosti kreiranja kampanja na TikToku su bezbrojne.
- Hrvatska s obzirom na svoju veličinu i ljepote može ponuditi jako puno. Ovdje uz pravu strategiju možemo komunicirati događanja tijekom cijele godine, od Adventa u Zagrebu koji nam se bliži, do regionalnih festivala u Splitu i na otoku Pagu, pa sve do otvorenih i manje otvorenih gourmet kutaka Istre i Dalmacije, kao i prirodne ljepote Plitvičkih jezera. Konkretno, upravo u zagrebačkom Adventu i Turističkoj zajednici Zagreba vidim veliki potencijal za komunikaciju na TikTok-u.– kazao je Peklaj i dodao - Ako su videa Hrvatske bili u trendu na Instagramu godinama unazad, siguran sam da se uz relativno niska ulaganja može predstaviti hrvatsku ponudu globalnoj publici na TikToku, koja ga već koristi kao alat za pronalaženje ideja za sljedeće putovanje. Naravno, pod uvjetom da znate kako napraviti kvalitetan i odgovarajuć sadržaj i kako s njime doprijeti do ciljane publike.
Peklaj također napominje kako TikTok predstavlja izvrsnu platformu za testiranje novih ideja čime bi se bitno smanjila i opsežnija ulaganja u određene kampanje te tvrdi kako bi se: 'Neiskorištena sredstva od tih investicija mogla realocirati na potrebnija mjesta unutar turističkih zajednica Hrvatske. Na TikToku možemo pronaći dosta službenih profila gradova ili zemalja – od popularnih poput Londona, Singapura, Maroka, Španjolske, Maldiva pa sve do turistički manje popularnog Orlanda. Na profilima pronalazimo savjete za obilazak povijesnih lokacija, restorana i barova, zbivanja u centru grada, mogli bismo reći da kroz profil možemo osjetiti puls grada. Komunikaciju turističke destinacije na TikToku vidim kao dvije prilike – kao svakodnevni virtualni bijeg korisnika na popularnu destinaciju i ujedno vodič do popularnih lokacija što popularnih, što onih skrivenih.'
Osvrnuo se Pekla i na angažiranje influencera po pitanju promocije destinacija i zašto je bolje to napraviti na TikToku nego na Instagramu.
- U slučaju turističkih destinacija nije nužno da vas predstavljaju influenceri jer ovdje glavnu ulogu ima sama destinacija. Svaka destinacija nudi beskonačan broj kutaka za istraživanje i sadržaja za prikazivanje. - kazao je Peklaj osvrnuvši se kako je izbor tema beskrajan.
- Od najboljih restorana i barova u gradu, preko najjeftinijih i najskupljih hotela i drugog smještaja, do najpopularnijih mjesta za parove ili obitelji, te na razna događanja i korisnih savjete za uštedu tijekom vašeg posjeta destinaciji. - zaključio je Aljaž Peklaj, inače jedan od partnera u nagrađivanoj agenciji Bold.Group čiji tim stoji iza većine najpopularnijih TikTok profila u regiji.
Ova društvena mreža, tako, predstavlja platformu koja ne pruža samo pristupanje novim tržištima, samim time i gostima, te kao alat promocije, već i priliku domaćim akterima turizma za poboljšanjem ponude i prilagođavanje iste novim trendovima, koji se, opet, mogu pronaći upravo na – TikToku.