Visa Inc., jedan od svjetskih lidera u digitalnom plaćanju, objavila je blagdansko izdanje izvješća o prijetnjama koje predviđa povećanu aktivnost prevaranata tijekom blagdanske sezone u transakcijama s karticom i transakcijama bez kartice
Novo izvješće identificira popularne taktike prijevara koje se očekuju između studenog 2023. i siječnja 2024. zbog povećanja aktivnosti e-trgovine i osobne potrošnje u maloprodaji i ugostiteljstvu.
Povijesni podaci i transakcije pokazuju da akteri prijetnji vrebaju potrošače tijekom sezone blagdana. Podaci Vise pokazuju da su kod najpopularnijih kategorija trgovaca na koje ciljaju prevaranti stope prijevara tijekom blagdana 2022. porasle 11 posto u odnosu na stopu prijevara izvan blagdana, te su za to vrijeme zabilježile porast od osam posto u odnosu na prethodnu godinu.
Najvažniji nalazi izvješća uključuju:
- Digitalni skimming: S povećanjem online kupnje, postoji veća prilika za prevarante da uspješno kompromitiraju podatke računa od trgovaca e-trgovine i unovče ih.
- Phishing i socijalni inženjering: Napredak umjetne inteligencije (AI) tijekom protekle godine pruža akterima prijetnji mogućnost stvaranja visoko prilagođenih phishing kampanja, što potrošačima otežava uočavanje prijevara. Prevaranti također stvaraju internetske stranice za krađu identiteta, često koristeći malvertising (zlonamjerno oglašavanje) i druge nedopuštene taktike optimizacije za tražilice (SEO) na maloprodajnim ili uslužnim web stranicama kako bi privukli žrtve.
- ATM / POS Skimming: S porastom prometa kod fizičkih trgovaca i bankomata, prevaranti će ciljati bankomate i POS terminale za izvršenje skimming napada.
- Zaobilaženje jednokratne lozinke (OTP): Visa je identificirala sheme zaobilaženja jednokratne lozinke (OTP) za dobivanje pristupa računima vlasnika kartice. U ovoj se shemi predlošci jednokratnih lozinki šalju žrtvama za koje se čini da su povezani sa željenom kupnjom.
- Fizička krađa: Akteri prijetnje mogu pokušati fizički ukrasti platne kartice i/ili telefone od potrošača koji ništa ne sumnjaju u prepunim maloprodajnim trgovinama, trgovačkim centrima ili na parkiralištima.
'Prevaranti se cijele godine pripremaju za sezonu blagdanske kupnje, iskorištavajući povećanu aktivnost i potrošače koji katkad postaju nepažljivi i 'spuštaju gard' u potrazi za savršenim darom', rekao je Paul Fabara, glavni direktor za rizike kompanije Visa.
10 navika koje će potrošačima pomoći da kupuju sigurno
- Provjerite reputaciju i autentičnost trgovca: Držite se provjerenih trgovaca koje dobro poznajete. Ako razmišljate o kupnji u trgovini koja vam nije poznata, malo istražite kako biste provjerili njihovu reputaciju i autentičnost.
- Zaštitite osobne informacije: Provjerite koristi li web stranica sigurnu tehnologiju. Kada ste na blagajni, adresa internetske stranice treba započeti s 'https://'. 'S' označava sigurno i znači da se vaši podaci šifriraju i šalju putem sigurne veze.
- Izbjegavajte javne Wi-Fi mreže za kupnju: Javne Wi-Fi mreže često nisu sigurne, što hakerima olakšava krađu vaših podataka. Uvijek koristite sigurnu, privatnu internetsku vezu kada kupujete.
- Pazite se ponuda koje predobro zvuče: Ponude na web stranicama i u neželjenoj e-pošti često mogu zvučati predobro da bi bile istinite, osobito iznimno niske cijene artikala koje je teško nabaviti. Potrošači bi trebali biti sumnjičavi prema takvim ponudama.
U Visi su sigurnost i pouzdanost glavni prioritet tijekom cijele godine. Tijekom proteklih pet godina tvrtka je uložila više od 10 milijardi američkih dolara u tehnologiju, uključujući tehnologije za smanjenje prijevara i povećanje sigurnosti mreže.
Podaci o porastu transakcija tijekom blagdanske sezone u Hrvatskoj
U 2022., tijekom Crnog tjedna (7 dana koji okružuju Crni petak i Cyber ponedjeljak), dnevni prosječni broj Visa transakcija u Republici Hrvatskoj u e-trgovini bio je 20 posto viši od prosječnog dnevnog broja transakcija u istoj godini.
U 2022., tijekom Crnog tjedna dnevni prosječni broj Visa transakcija u e-trgovini izvršenih u te dvije grupe trgovaca bio je dvaput veći (2x) u sektoru mode i 70 posto viši u segmentu Elektronika.
Visina tehnologija tokenizacije sigurno ugrađuje token plaćanja u svako iskustvo. Tokeni se mogu ugraditi s uređajem, aplikacijama, novčanicima ili karticom u datoteci. Tokeni pomažu u smanjenju online prijevara. Broj Visa transakcija s tokeniziranim karticama od lipnja 2022. do lipnja 2023. rastao je šest puta brže u usporedbi sa svim Visa transakcijama.
Svaki je token jedinstven – prevaranti ga ne mogu probiti i iskoristiti. Zahvaljujući tome, podaci kartice su zaštićeni. Tokeni se generiraju automatski, na primjer kada korisnik pohranjuje podatke o kartici u online trgovinu ili u digitalni novčanik na pametnom telefonu.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite li dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal ovdje i kliknite 'Prati'.