HDS ZAMP RAZJAŠNJAVA:

Što za sve nas znači dogovor YouTubea i ZAMP-a?

05.11.2014 u 10:28

Bionic
Reading

Pregovori s predstavnicima YouTubea oko isplaćivanja autorskih naknada hrvatskim i inozemnim glazbenim stvarateljima, skladateljima i nositeljima prava koje zastupa HDS ZAMP trajali su oko godinu dana, no sve je to dovelo do sklapanja ugovora prema kojem će im se isplaćivati prihod od reklama prikazanih prije ili unutar nekog video sadržaja

Hrvatskim i inozemnim glazbenim stvarateljima, skladateljima i nositeljima prava koje zastupa HDS ZAMP odsad će biti isplaćivana naknada, no autorske naknade ostvarit će samo oni na čijim spotovima You Tube ostvari profit preko reklama koje emitira unutar spota. To im je omogućio ugovor koji su sklopili YouTube i HDS ZAMP

Odgovore na pitanja koliko su trajali pregovori, što to znači za ilegalno postavljene glazbene sadržaje na servis YouTube te što to znači za korisnike u Hrvatskoj potražili smo od Milana Majerovića-Stilinovića, voditelja Sektora komunikacije i odnosa s javnošću HDS ZAMP-a.

Koliko su trajali pregovori ZAMP-a s predstavnicima YouTubea?

Pregovori oko ugovora trajali su oko godinu dana. Najveći dio posla ostvaren je na MIDEM-u u Cannesu početkom veljače ove godine. Nakon toga su slijedili mjeseci intenzivnih usklađivanja, koji su uključivali i posjete YT tima Zagrebu.

Koje su točke bile sporne, ako ih je bilo?

Najviše je trebalo dogovora oko usklađivanja rokova dostave podataka o korištenim pjesmama te oko formata u kojima će se to obaviti. To je ogroman posao pred nama. HDS ZAMP završava pripreme za obradu velikih količina podataka, pogotovo oko najmodernijeg formata tzv. DDEX koji predstavlja svjetski standard.

Znači li ova suradnja da će ZAMP i YouTube značajnije 'češljati' ovaj servis u potrazi za neovlaštenim korištenjem, korisničkim uploadom, sadržaja izdavača i glazbenika koji su pod ZAMP-om?

HDS ZAMP je YT-u dao odobrenje za sve autore i nositelje prava koje zastupa, pa se neovlašteno korištenje može pojaviti jedino u obliku individualnih zahtjeva nositelja prava. Uklanjanje videa s YT može zahtijevati vlasnik snimke osobno, ali i autori i ostali nositelji prava mogu i putem HDS ZAMP-a zatražiti da se ukloni određeni video ukoliko npr. smatraju da su im povrijeđena moralna prava.

Kakva je do sada bila situacija na polju uklanjanja ilegalno postavljenih glazbenih sadržaja na servisu YouTube, koliko ih je do sada uklonjeno i slični podaci?

HDS ZAMP se dosad nije bavio uklanjanjem neovlašteno objavljenih sadržaja, već na legalizaciji dosadašnjeg načina poslovanja YT-a na našem teritoriju. Drago nam je da je to završilo sklapanjem ovog ugovora.

Što navedena suradnja znači za glazbenike i koliko će oni od toga profitirati?

Prerano je da bismo mogli govoriti o nekim brojkama: HDS ZAMP ima više od 8000 članova ali autorske naknade ostvarit će samo oni na čijim spotovima You Tube ostvari profit preko reklama koje emitira unutar spota. Neki spotovi imaju nekoliko (vrsta) reklama – neki niti jednu. Na neke reklame 'kliknut' će (i tako otvoriti prostor monetizaciji) mnogo ljudi, na neke malo. Monetizacija se odnosi i na službene verzije glazbenih spotova (koje je na YT postavio izdavač uz znanje i suglasnost autora) ali i na video-sadržaje koje postavljaju korisnici You Tubea kao pojedinci.

Postotak autorske naknade je poslovna tajna koju po ugovoru ne možemo otkrivati ali radi se o naknadi usklađenoj s europskim trendovima i tarifi najsličnijoj onoj koju HDS inače primjenjuje za glazbene televizije. Naknada koju će autori ostvariti ovisit će o raznim parametrima poput broja pregleda, broja impresija i klikova na reklame stoga je nezahvalno procjenjivati točne iznose autorskih zarada.

Najbitnije od svega, što točno ova suradnja znači za korisnike servisa YouTube iz Hrvatske? Hoće li imati pristup većoj ili manjoj količini sadržaja te zbog čega?

Suradnja HDS-a s YT-om neće ni na koji način oštetiti korisnike, već može čak i dovesti do kvalitetnijeg iskustva na YT-u. Omiljeni glazbenici YT korisnika i ljubitelja glazbe bit će sada barem donekle nagrađeni za korištenje njihove glazbe, što dosad nije bio slučaj. Glazbenici će, mislimo, barem malim dijelom biti motiviraniji da se njihove pjesme pojave u što boljoj kvaliteti na YT-u. Količina sadržaja na YT samo raste i nastavit će rasti – uključujući reklame. Inače bismo rekli - nažalost uključujući reklame - ali budući da se radi o jedinom načinu monetizacije korištenja autorskog sadržaja, vidimo u tome pozitivnu stranu.

Je li ova suradnja dovela i do toga da je usluga Google Play Music postala dostupna u HR?

Pregovori s Google-om oko servisa Play su tekli paralelno s pregovorima oko YouTube-a. Iako se radi o istoj kompaniji radi se o dva potpuno odvojena servisa koji dijele samo određene zajedničke značajke. Međutim, iskustvo pregovora i dobra suradnja s jednim timom utjecala je na kvalitetnije rezultate pregovora s drugim timom.

Zadovoljni smo što smo, kao malo društvo, ostvarili iste uvjete za svoje članove kao i mnogo veća i utjecajnija društva koja zastupaju mnogo veće repertoare, navode iz HDS ZAMP-a.