facebookovim koracima

TikTok je ByteDanceov hit, no što treba napraviti za 'drugi uspješan album'?

28.11.2021 u 21:13

Bionic
Reading

Kineska društvena mreža u usponu odlučila je proširiti svoje poslovanje i korisničku bazu, a radi to kopiranjem koraka koje je napravila kompanija Marka Zuckerberga

TikTok je prva aplikacija koja je prešla tri milijarde preuzimanja, a da nije Facebook. Kao što je to slučaj s Metom, vlasnicima Facebooka, ByteDance pod sobom ima niz usluga te želi našu pažnju dok radimo, dok se školujemo, dok slušamo glazbu i dok igramo videoigre.

'TikTok je samo dio ByteDancea, a premda ima velik potencijal, on ne zarađuje puno novca kompaniji', rekao je bivši zaposlenik ByteDancea u razgovoru za Wired. Umjesto toga kompanija ima drugi cilj - istovremeno razvijati mogućnost zarade TikToka i koristiti njegov uspjeh na zapadnom tržištu kao lansirnu rampu za dodatne aplikacije i usluge.

'Oni pokušavaju napraviti zapadnu verziju Alibabe i Tencenta', kaže Fabian Ouwerhand, suosnivač i tvorac menadžerske kompanije Many, koju je nedavno kupio Hope Shopping Europe. Ouwerhandove kompanije Many i Uplab surađivale su s TikTokom i Douyinom (kineskom verzijom aplikacije).

Od samog početka ByteDancea, osnivač Zhang Yiming želio je da se kompanija više prezentira kao zapadnjačka nego kineska. Premda većina njihovih investicija ostaje u Kini, Ouwerhand vjeruje da ByteDance ima puno veće apetite. Glasnogovornik kineske kompanije izjavio je da 'stalno traže razvoj novih i inovativnih ponuda' koji slijede njihovu etiku.

Veliki plan

Način na koji ByteDance želi postići to vrlo je sličan onom Zuckerbergova Facebooka. Nakon što je utemeljio bazu korisnika pomoću osnovne aplikacije američki je tehnološki div počeo širiti svoj ekosustav kupnjom WhatsAppa i Instagrama te tako postao jednostavan sustav za prijavu na stranicama izvan Facebookove domene.

Cilj ByteDancea je učiniti TikTok integralnim dijelom korisničke svakodnevice. ByteDance u Kini nije ograničen na videoplatformu, već nudi i vijesti i glazbu. Kompanija, prema Ashely Dudarenok, stručnjakinji za kinesko tržište, ima jako velike ambicije vezane uz američko tržište, što znači da je 'sukob' s Facebookom sve izvjesniji.

ByteDance je, kako kaže Arnold Ma, izvršni direktor Qumina, kineske digitalne marketinške kompanije, već dijelom postigao to u Kini: 'U njoj već postoji potpuno integriran put za korisnike traže li nove sadržaje ili nešto poput enciklopedija. Nov način pretrage zapravo im koristi kao prilika za diversifikaciju poslovnog modela.'

'Globalizacija je oduvijek bila njihova ambicija', kaže Rui Ma iz Tech Buzz China, zajednice investitora i operatera u kineskom tehnološkom sektoru.

'Velik broj poduzetnika u Kini koji pripadaju generaciji Zhang Yiminga žele stvoriti globalnu kompaniju i pod 'globalno' mislim na to da više od 50 posto njezinog prihoda dolazi iz teritorija izvan Kine', dodaje.

ByteDanceove kineske aplikacije - prije svega Douyin i Toutiao (aplikacija za vijesti) - čine većinu njegovih prihoda. To bi se moglo promijeniti ako odluče izravnije investirati u bazu korisnika TikToka stvaranjem e-trgovine i povećanjem zarade na reklamama.

TikToku ovo već polazi za rukom. Iza svega se naime nalazi algoritam koji pokreće sve aplikacije u Kini i ostatku svijeta. S obzirom na to da je ByteDance zapravo kompanija čiji se proizvodi temelje na umjetnoj inteligenciji, ona može napraviti jako puno toga.

ByteDance je lansirao TikTok izvan Kine prvo u Indoneziji, Japanu i Tajlandu. Kompanija se nakon toga prebacila na Indiju, u kojoj je aplikacija sakupila preko 200 milijuna mjesečnih korisnika prije nego što ju je u lipnju 2020. indijska vlada zabranila zbog geopolitičkih nesuglasica. U Indoneziji je TikTok imao 44 milijuna korisnika do sredine 2020., a Brazil je također bio ključ za širenje aplikacije - neke procjene smatraju ga drugim najvećim TikTokovim globalnim tržištem. Stoga nije čudno to što su testna tržišta za Resso, ByteDanceovu verziju Spotifya, bili Indonezija, Indija i Brazil. Resso trenutno ima preko 40 milijuna korisnika te planira širenje na više tržišta.

ByteDanceov rast indicija je budućih trendova koji nalažu da će digitalna budućnost biti obilježena njegovim aplikacijama - kao što je to prošlih 15 godina radio Facebook. Ono što treba cijeloj ovoj priči odgovor je na, kako kaže Rui Ma, pitanje od milijarde dolara: TikTok je ByteDanceov hit, no što treba napraviti da savlada izazove izrade drugog uspješnog albuma?

Douyin i Toutiao veliki su hitovi u Kini dok na Zapadu ByteDance uglavnom bilježi uspjeh s TikTokom, a aplikacija za vijesti TopBuzz (kopija Toutiaoa) je propala. ByteDanceove grane za gejming i izdavaštvo nastavljaju rasti - u nekim kineskim firmama tako se za komuniciranje koristi njihov Lark. Resso pak gradi bazu na tržištima u razvoju i ona mu mogu poslužiti kao odskočna daska za globalnu glazbenu dominaciju.

Pitanje sigurnosti

Engleski i američki političari koji su donedavno bili protiv uspona TikToka zanemarili su veću egzistencijalnu prijetnju koju predstavlja matična kompanija. 'S obzirom na to da je ByteDance utemeljen u Pekingu, to su loše vijesti za Britance koji cijene svoju privatnost', rekao je Tom Tugendhat, britanski član parlamenta koji je već dugo upozoravao na rizike koje donosi kineska tehnologija te je vodio kampanje protiv kineskog kršenja ljudskih prava.

Dodatnu razinu zabrinutosti donijela je nedavna rošada u vodstvu nekolicine kineskih tehnoloških divova, uključujući ByteDance, čiji je predsjednik upravnog odbora i suosnivač Zhang Yiming nedavno odstupio s pozicije uz izjavu da se 'želi baviti čitanjem knjiga i maštanjem', a njegovo mjesto zauzeo je kolega suosnivač Liang Rubo.

Odlazak vodećeg čovjeka ByteDancea samo je jedna u nizu rošada u vodstvu najvećih tehnoloških kompanija u Kini nakon velikog pritiska u obliku vladinih regulacija. Vlasnik aplikacije za kratka videa Kuaishou objavio je da je njegov suosnivač otišao s mjesta predsjednika upravnog odbora, a i osnivač e-trgovinske kompanije Pinduoduo Huang Zheng napustio je vodeće mjesto u njoj.

Prema analitičarima, kineska vlada postaje sve zabrinutija zbog moći i utjecaja bogatih poduzetnika, od kojih su mnogi, piše BBC, milijarderi. Tencent, društvena mreža, gejming kompanija i investitor, te Alibaba, div za online kupovinu, donirali su više milijardi dolara kako bi pomogli 'zajedničkom blagostanju' države, piše izvor.

Najpoznatija poduzetnička meta kineskih regulatora bio je Jack Ma, suosnivač Alibabe koji je tek nedavno promilio iz Kine kako bi otišao na odmor u Španjolsku. Ma je smanjio broj pojavljivanja u javnosti nakon što je izlazak njegove Ant grupe na burzu blokirao kineski predsjednik Xi Jinping. Potez je došao kratko nakon što je Ma u govoru kritizirao kineske financijske regulacije.

Ouwerhand vjeruje da je ByteDance svjestan rizika koji donose takva gledišta te da su zaključili da im treba podrška zapadnih brendova. Počeli su otvarati API-je kako bi dozvolili integraciju drugih kompanija, s naglaskom na već dostupne opcije poput Shopifya i Spotifya, koji dozvoljavaju prijavu putem TikToka, odnosno širenje na zapadna tržišta putem integracija u već postojeće brendove i sustave.

Riječ je o pristupu koji je već koristio Facebook omogućivši korisnicima prijavu na druge stranice pomoću tog računa. ByteDance je u svibnju 2021. tiho najavio sustav za prijavu preko TikToka, dozvolivši pristup vanjskim aplikacijama putem računa iz videoaplikacije - slično načinu na koji se ljudi mogu prijaviti na Tinder ili čitati stranice s vijestima prijavom pomoću računa na Facebooku.

ByteDanceu je ovaj potez koristan zato što može zaraditi sakupljanjem informacija dobivenih praćenjem korisničkih navika. Riječ je o uzorku koji već slijedi Facebook. 'Ovaj pristup je vrlo važan ByteDanceu', kaže Rui Ma. 'Imaju hrpu podataka zato što vas mogu pratiti na velikom broju vanjskih stranica te bilježiti uzorke u vašem online ponašanju pomoću drugih aplikacija u njihovom vlasništvu.'

Facebook nakon Facebooka

Uz sve veću prisutnost ByteDancea u našim životima, možemo očekivati nalet njegove internetske kulture - kao što je to prošlih 10 godina radio Facebook. Meta se nada da će nastaviti kontrolirati internet nakon što svi prihvate njihovu verziju metaverzuma, kao što se ByteDance nada da će utjecati na svijet društvenih mreža. Većina ByteDanceovih poslovnih rješenja dolaze iz Kine, a cilj im je vidjeti koliko njih može funkcionirati na globalnom tržištu, što se pokazalo vrlo učinkovitim - velik broj zapadnih društvenih mreža počeo je kopirati TikTok. Uzlet prijenosa uživo, tijekom kojih se klikom može kupiti proizvod koji prezentiraju, populariziran je u Kini, a danas se polako uvlači u YouTube.

Tendencija zapadnih mreža prema međusobnoj 'kanibalizaciji' znači to da ByteDanceov paket aplikacija postaje nešto normalno, nešto što smo već vidjeli i na što smo navikli - dok kompanijin utjecaj nastavlja rasti. Riječ je o aplikaciji koja neće znati granice te koja će, s vremenom, oblikovati internet onako kako je to napravio Google.