NOVA PRAVILA

U EU je ukinuto geoblokiranje. Što to konkretno znači za sve koji kupuju online?

06.12.2018 u 10:11

Bionic
Reading

Od 3. prosinca trgovci diljem Europske unije više ne smiju na diskriminatoran način ograničavati pristup svojim robama i uslugama kupcima iz drugih država članica. Evo što trebate znati o tome

Europska komisija je 2016. godine u sklopu Strategije jedinstvenog digitalnog tržišta predložila nova pravila kako bi okončala diskriminaciju temeljem nacionalnosti ili boravišta.

Ta je pravila Europski parlament usvojio 6. veljače ove godine, Vijeće Europske unije objavilo ih je u obliku uredbe 27. veljače, a stupila su na snagu 22. ožujka. Trgovci su dobili devet mjeseci za prilagodbu, pa nova pravila efektivno vrijede od 3. prosinca. Trgovci su nam odsad dužni dati pristup robi i uslugama pod istim uvjetima u cijeloj Europskoj uniji, odakle god se spajali.

Što je geoblokiranje?

Geografsko blokiranje (geoblokiranje) diskriminirajuća je praksa koja potrošačima na internetu onemogućuje pristup proizvodima i uslugama iz neke druge države članice te kupnju tih proizvoda i usluga.

Vijeće Europske unije je 27. veljače ove godine donijelo uredbu o zabrani neopravdanog geografskog blokiranja na unutarnjem tržištu. Ta bi uredba trebala ukloniti diskriminaciju na temelju:

  • državljanstva potrošača
  • mjesta boravka
  • poslovnog nastana.

Geoblokiranje, dakle, podrazumijeva bilo koji oblik ograničenja koje bi nametnule trgovine online temeljem nacionalnosti, prebivališta ili boravišta, kao i mjesta s kojeg se spaja kupac.

TEHNO PROGNOZA

Kakva nas tehnološka budućnost očekuje u 2019. godini? Evo što predviđaju stručnjaci

Pogledaj galeriju

Drugim riječima, to su bile situacije u kojima nismo mogli kupovati na inozemnim web odredištima zbog toga što smo iz Hrvatske ili bismo bili preusmjereni na web stranicu namijenjenu hrvatskom tržištu.

Često bi se znalo događati kako roba ili usluga koje su nas zanimale nisu dostupne za naše tržište ili su značajno skuplje nego u matičnim državama. Trgovci su također znali odbijati naše debitne i kreditne kartice zbog toga što nismo iz njihove države, a ponekad se nismo mogli ni registrirati na pojedinim web stranicama.

Nisu samo Hrvati bili izloženi takvom tretmanu. Prema podacima iz istraživanja koje je provela Europska komisija, u samo 37 posto slučajeva kupci su mogli obaviti kupovinu u drugoj državi članici EU-a i kupiti proizvode koje su namjeravali.

Naravno, postoje i opravdani razlozi za to što trgovci nisu bili voljni prodavati robu i usluge baš svima, poput primjerice visokih troškova isporuke robe ili birokratskih procedura registracije pri poreznoj upravi države u kojoj roba treba biti isporučena i naplaćena.

Ipak, u Europskoj komisiji su odlučili stati na kraj praksi segmentiranja tržišta po granicama nacionalnih država u svrhu povećanja zarade.

Zabrana geografskog blokiranja važan je element strategije jedinstvenog digitalnog tržišta.

Što se sve smatra geoblokiranjem?

Evo nekoliko primjera:

  • blokiranje prekograničnog pristupa web odredištima
  • nemogućnost kupovine robe, dovršetka narudžbe ili preuzimanja sadržaja pri pristupanju web odredištu iz inozemstva
  • uskraćivanje isporuke ili slanja pošiljke u inozemstvo
  • različite cijene i uvjeti ovisno o nacionalnosti, prebivalištu ili boravištu te općenito lokaciji kupca.

Zašto je potrebna zabrana geoblokiranja?

Prema podacima Europske unije, trenutno samo 15 posto Europljana kupuje proizvode iz internetskih trgovina u drugim zemljama Unije. Jedan od razloga za to upravo je praksa geoblokiranja.

Osim što bi trebala ukloniti takva ograničenja, uredba bi trebala spriječiti diskriminaciju potrošača i poduzeća u pogledu mogućnosti izbora cijena te uvjeta prodaje ili plaćanja pri kupnji proizvoda i usluga u drugoj zemlji Unije.

Ciljevi su također bili potaći prekograničnu trgovinu unutar Europske unije, uvesti transparentnije cijene isporuke pošiljaka, pojačati zaštitu potrošača te pojednostavniti pravila vezana za porez na dodanu vrijednost.

BRZO I UČINKOVITO

Netko vam se 'nakačio' na kućni Wi-Fi? Pogledajte što napraviti

Pogledaj galeriju

Što to konkretno znači?

Prema odredbama ovih propisa, trgovci neće moći provoditi diskriminaciju među potrošačima u pogledu općih uvjeta, među ostalima cijena, u tri slučaja:

  • za robu koja se isporučuje ili u državu članicu u koju trgovac nudi isporuku ili u kojoj se roba preuzima na lokaciji dogovorenoj s potrošačem
  • za elektronički isporučene usluge kao što su računalstvo u oblaku, skladištenje podataka i hosting internetskih stranica
  • za usluge kao što su hotelski smještaj i najam automobila koje potrošač prima u zemlji u kojoj trgovac posluje.

Neopravdana diskriminacija potrošača u odnosu na metode plaćanja također je zabranjena, pa trgovcima neće biti dozvoljena primjena različitih uvjeta plaćanja za potrošače na temelju državljanstva te mjesta boravka ili poslovnog nastana.

Trgovci također ne smiju blokirati ili ograničiti potrošačima pristup svojem internetskom sučelju na temelju njihove nacionalnosti te mjesta boravišta ili poslovnog nastana. Ako trgovac potrošače blokira, ograniči im pristup ili ih preusmjeri na drukčiju verziju internetskog sučelja, morat će za to navesti jasno objašnjenje.

Postoje li iznimke?

Usluge povezane sa sadržajem zaštićenim autorskim pravima ili djelima u nematerijalnom obliku, kao što su internetski prijenos glazbe i e-knjige, bit će isključene iz područja primjene ove uredbe. No to će biti podložno preispitivanju Europske komisije. Ostale usluge, kao što su financijske, audiovizualne, prometne, zdravstvene i socijalne usluge, također će biti isključene.

Za razliku od cjenovne diskriminacije, diferencijacija cijena neće biti zabranjena te će trgovci tako moći nuditi različite opće uvjete, uključujući cijene, za određene ciljne skupine potrošača na određenim područjima.