Španjolski startup Glovo ušao je na hrvatsko tržište. Zasad ih najviše zanima Zagreb, a uspjeli su podići prašinu i prije no što su počeli službeno poslovati
Servis za dostavu Glovo pokrenut je u Barceloni 2015. godine. U četiri godine taj se španjolski startup proširio na više od 100 gradova u 22 države, među kojima su Španjolska, Portugal, Francuska, Italija, Rumunjska, Turska, Maroko, Egipat, Panama, Kostarika, Argentina, Peru i Čile.
Prema podacima te tvrtke, imaju više od tri milijuna korisnika, deset tisuća partnera i 30 tisuća dostavljača. Prošle godine privukli su ulaganje vrijedno 115 milijuna eura, čime je procjena njihove vrijednosti dosegla 300 milijuna eura. Među investitorima su Rakuten i grupacija AmRest, između ostalih.
Vrlo sličan Uberu
Vođenje njihova poslovanja u Hrvatskoj preuzeo je Zagrepčanin Teo Širola. Nakon što je završio Zagrebačku školu za ekonomiju i menadžment uputio se na magisterij u Barcelonu.
'Ondje sam se upoznao s Glovom. Vidio sam dostavljače sa žutim torbama kako zuje po gradu. Od njih se moglo naručiti bilo što. To mi se učinilo vrlo korisnim. Prijavio sam se za posao kod njih, ali ga nisam uspio dobiti. Potom sam otišao na nekoliko mjeseci u Finsku, ali sam ostao u kontaktu s ljudima u Glovu. Stjecajem okolnosti, kad sam se odlučio vratiti u Hrvatsku, oni su donijeli odluku o ulasku na hrvatsko tržište. Baš se to sretno poklopilo', rekao je tportalu glavni direktor Glova za našu zemlju u njihovu uredu na Strossmayerovu trgu u Zagrebu.
Što znači Glovo?
Neobičan naziv ovog startupa ustvari je igra riječi. Globo na španjolskom znači 'balon na vrući zrak'. Kako se slova 'b' i 'v' u španjolskom čitaju isto, malo su se poigrali i dobili nesvakidašnje ime, rekao je Širola.
Po načinu na koji funkcionira Glovo uvelike nalikuje na Uber, s time da povezuje tri umjesto dvije zainteresirane strane: kupce, restorane i dostavljače. No ne namjeravaju se ograničiti samo na dostavu hrane. 'Naši će vam dostavljači donijeti što god vam je potrebno - namirnice iz trgovine, lijekove iz ljekarne, rezervne dijelove za auto...', pojasnio je Širola.
Prihode planiraju ubirati na dvije strane. Partneri će im davati dio vrijednosti prodane robe, dok će kupci svaku dostavu plaćati 4,99 kuna. Širolu ne brine to što su se Hrvati navikli na besplatnu dostavu, barem kad je hrana u pitanju. 'Smatramo da postoji potražnja za plaćenom dostavom. A i cijena je ista koliko god narudžba bila velika, tako da se taj trošak može podijeliti', istaknuo je.
Sumnjiv potez
Ured u Hrvatskoj službeno je počeo s radom 8. travnja. Prije toga potiho su testirali reakciju tržišta i funkcioniranje sustava. Ali pritom su odlučili povući i kontroverzan potez: određen broj ugostiteljskih objekata u Zagrebu uvrstili su u ponudu u sklopu svoje aplikacije, no prethodno nisu zatražili dozvolu vlasnika.
Očekivano, to je izazvalo negativne reakcije na društvenim mrežama, kao i ponešto negativnog publiciteta u medijima. Širola je ustvrdio kako su na takvom pristupu dvojbene etičnosti inzistirali iz središnjice tvrtke u Španjolskoj pa su u Hrvatskoj mogli samo gasiti požare onako kako su se pojavljivali. 'Čim bi netko to zatražio, odmah bismo uklonili ugostiteljski objekt iz ponude. Nemamo namjeru koristiti tuđe brendove za vlastitu promociju', naglasio je.
Dosad su, dodao je, sklopili ugovore s dvadesetak partnera na području Zagreba, a s još nekoliko njih pregovori su u tijeku. 'Restoranima naš servis može smanjiti troškove jer više ne moraju plaćati zaposlenike i troškove vozila za dostavu, a ujedno izbjegavaju vrijeme praznog hoda kad dostavljač sjedi besposlen jer nema narudžbi. Kako naši dostavljači neće ovisiti samo o dostavi obroka, bit će zaposleni i u vrijeme u kojem je manja potražnja za hranom', rekao je.
Nakon Zagreba moguće širenje na Rijeku i Split
Kao najveći grad, s najvećom gustoćom naseljenosti i prihodima po glavi stanovnika, Glovo se fokusirao na Zagreb. Moguće je da će se kasnije proširiti na Rijeku i Split, eventualno Osijek, iako je Širola ponešto skeptičan oko toga. Naime, poslovni model ove tvrtke baziran je na gradovima s pola milijuna stanovnika, uzevši u obzir i širu okolicu. Dvojbeno je koliko bi bio ekonomski održiv s manjim brojem stanovnika.
Ocjene za dostavljače
Hrvatski ured trenutno je u fazi ekipiranja. Puni tim trebao bi brojati deset zaposlenih i 16 djelatnika u podršci za korisnike. Dobavljača je trenutno pedesetak. Krene li se posao dobro razvijati, do kraja godine moglo bi ih biti i do tisuću.
Kako se postaje dostavljač? Potrebno je prijaviti se putem web stranice ili stranice na Facebooku i proći trening. Glovo ima sustav ocjenjivanja sličan Uberovom, u kojem dostavljače ocjenjuju kupci, partneri i sama tvrtka. 'Tako ostaju najbolji dostavljači kojima su svi zadovoljni', ustvrdio je Širola. Tvrtka će također provjeriti pritužbe u situacijama kad stignu samo s jedne strane, kako se ne bi dogodilo da dostavljač nastrada zbog toga što je partner otezao s isporukom.
Dostavljači trenutno bivaju plaćeni po zajamčenoj satnici, ali će s vremenom prijeći na sustav u kojem su plaćeni po učinku, a koji kombinira broj odrađenih narudžbi, prijeđenu udaljenost, duljinu čekanja i slične čimbenike. Od njih se očekuje da sami snose troškove prijevoza tijekom dostave.
Širola je naglasio kako nije riječ o stalnom zaposlenju u klasičnom smislu te riječi, niti to treba očekivati od Glova. 'Računamo na ljude koji zbog bilo kojeg razloga ne traže stalan posao, već izvor prihoda s fleksibilnim radnim vremenom', pojasnio je. Ipak, dodao je, trenutno imaju dostavljača kojima je Glovo de facto stalan posao i koji zarađuju dvije do tri prosječne hrvatske plaće mjesečno.
Hoće li tako ostati i kad će ih biti tisuću, ostaje vidjeti.