Na najvećem svjetskom sajmu potrošačke elektronike dominirala je umjetna inteligencija, no najatraktivniji su bili konceptualni automobili i tehnološka rješenja integrirana u njih
U Las Vegasu su proteklog tjedna tehnološki inovatori iz cijelog svijeta okupirali rekordnih 2,5 milijuna kvadratnih stopa izlagačkog prostora na šest lokacija. Show se tako događao i u sajmišnim halama, i u izložbenim dvoranama u hotelima na najatraktivnijim lokacijama te je površinom bio čak 15 posto veći no prošle godine, dakle: dosad najveći.
Do Las Vegasa je ovog siječnja doputovalo preko 135 tisuća zaljubljenika u digitalne inovacije, od čega je njih 40 posto došlo izvan SAD-a. Više od polovice Fortune 500 kompanija sudjelovalo je u konferencijskom programu, kroz 250 točaka programa, za koje je angažirano preko tisuću govornika.
Među 4.300 izlagača bilo je čak 1.400 startupa u najatraktivnijem dijelu CES-a, koji se zove Eureka Park, gdje su nastupila i tri hrvatska izlagača, Ani Biome, aktualni pobjednik Idea Knockouta 2023, regionalnog natjecanja ideja u organizaciji Buga i Hrvatskog Telekoma, negdašnji pobjednik CircuitMess te trećeplasirani DotYourSpot X Yellow Dot.
Na društvenim mrežama CES 2024 spomenut je preko 380 tisuća puta, i objavljeno je preko 27 tisuća novinskih članaka, što je generiralo više od 20 milijardi impresija hashtaga #CES2024 diljem svijeta. Tako je CES 2024 ušao je u top 10 medijski najpraćenijih događaja na svijetu u posljednjih godinu dana.
I konferencijskim i sajmišnim dijelom CES-a ove godine dominirale su tehnologije umjetne inteligencije, osobito one vezane uz konkretnu primjenu generativnog AI-ja, odnosno kreativne simulacije ljudskog ponašanja. Gary Shapiro, prvi čovjek najvećega svjetskog tech događanja prvog dana sajma rekao je kako možda čak i postoji neka industrija koju umjetna inteligencija neće dotaknuti i drastično promijeniti, ali je dodao i kako se on trenutačno ne može sjetiti niti jedne…
Konferencijski streamovi i nastupi izlagača pokazali su da je ovogodišnje izdanje najvećeg tehnološkog spektakla bilo usmjereno na to da se umjetne inteligencije ne trebamo bojati i da se radi o tektonskome civilizacijskom iskoraku prema naprijed.
Nije iznenađujuće, stoga, što su i longevity – dakle, tehnologije dugovječnosti – kao i foodtech, odnosno digitalna transformacija prehrambene industrije, bila dva trenda koja su, uz AI, itekako obilježila CES, pokazavši nam kako industrija novih tehnologija ulaže ogromne resurse, kako ljudske, tako i novčane, u produljenje ljudskog života i očuvanje zdravlja i vitalnosti, kao i u mijenjanje prehrambenih navika koje, ne samo da bi takav duži i zdraviji život omogućile, već bi bile usmjerene i tome da osjetno smanje emisije štetnih plinova pri proizvodnji namirnica namijenjenih konzumaciji. Takvi trendovi možda jesu netipični za sajam novih tehnologija, no zorno prikazuju koliko je napredak tehnologije postao infiltriran doslovce u sve sfere naših života.
Sigurnost doma također je zauzimala značajnu količinu izložbenog prostora, što je izravna posljedica prelaska na hibridni model rada koji je, nakon pandemije, postao uobičajen i u SAD-u, ali i diljem svijeta. Tehnologije osiguranja kakve su prije bile uobičajene samo za poslovne prostore, postale su cjenovno prilagođene 'obiteljskom budžetu', ali i jednostavnije i djelotvornije za korištenje, pa je na CES-u nastupilo čak nekoliko stotina ponuđača raznoraznih rješenja za mirnije i bezbrižnije stanovanje.
Najveća atrakcija showa svakako su bili konceptualni automobili. Prikazali su ih gotovo svi proizvođači standardnih automobila, čija vozila susrećemo svakodnevno na cestama, ali i brojni manje poznati proizvođači, kao i neki koje ne bismo nikada očekivali u toj industriji. Iako se radilo uglavnom o električnih vozilima, sama elektrifikacija nije bila u fokusu njihova nastupa, s obzirom na to da u autoindustriji vlada takozvani 'EV winter', tj. 'hlađenje' tržišta od pomame za takvim pogonom, pa je naglasak većine bio na autonomiji, primjeni umjetne inteligencije u vožnji, ali i novim konceptima, poput – letenja automobila zrakom.
Tako je kineski proizvođač XPeng prikazao Aeroht, leteći automobil koji je zaista poletio iznad izložbenih paviljona u Las Vegasu, spustivši se na cestu po kojoj je nastavio voziti, što je svakako bila apsolutno najveća atrakcija CES-a 2024. XPeng je najavio i mogućnost prednarudžbi tog vozila s propelerom već u 2024., premda je ostalo nejasno kako će regulatorno biti riješeno korištenje tog "automobila".
Sony je predstavio autonomno vozilo kojim se može upravljati gamepadom tipičnim za korištenje s PlayStationom 5. Nekoliko proizvođača konceptualnih automobila pokazalo je softver za autonomnu vožnju s integriranim ChatGPT-jem koji, primjerice, odrađuje rutinirane uredske poslove, dok putnik uživa u streamanju filma ili igranju videoigara, organizira mu raspored ili sudjeluje umjesto njega na Zoom callu, ili naprosto razgovara s putnikom da mu prikrati vrijeme…
Bilo je na CES-u, dakako, i mnogo hardverskih inovacija, a najviše je pokazao Lenovo.