DIGITALNO DOBA

Upoznajte uređaj koji prenosi mirise putem interneta

19.09.2014 u 07:27

Bionic
Reading

Nije tako daleko dan kada žemo živjeti u svijetu u kojem ćemo internetom prenositi sve što naša osjetila mogu osjetiti. Treba li nas biti strah?

Scentee je plastični uređaj, koji zaobljenim izgledom podsjeća na balon. Iako je nešto manji od cherry rajčice, možete ga koristiti slanje i primanje mirisa, tako što ćete ga s pametnim telefonom spojiti putem audio ulaza. Preuzmete odgovarajuću aplikaciju i možete ga aktivirati, bilo osobno, bilo tako što će vas nazvati drugi vlasnik Scenteeja.

Plavkasto svijetli i ispušta dim nalik onome koji izlazi iz e-cigareta. Miris ovisi o tome što ste odabrali - može biti, recimo, slanina, kava, krumpir s maslacom...


Proizvode ga i prodaju u Japanu, nadahnuti istraživanjima Adriana Davida Cheoka, nagrađivanog 42-godišnjeg znanstvenika koji je nekad bio šef singapurskog laboratorija Mixed Reality, a danas je profesor pervazivnog računalstva pri londonskom Sveučilištu City.

U restoranu Mugaritz, u blizini baskijskog grada San Sebastijana, Scentee koriste kako bi dočarali miris jela koja pripremaju približili i onima koji su daleko od Španjolske, ali i pružili im priliku da se i sami okušaju u simulaciji pripreme. S druge strane, mesna industrija Oscar Mayer (u vlasništvu koncerna Kraft) surađuje s Cheokom na izradi budilice koja bi ispuštala miris slanine.

Izmislio je prsten za simulaciju dodira putem interneta, koji vibrira svaki put kad netko drugi - tko nosi takav uređaj - ga aktivira. Bez obzira je li u susjednoj sobi ili na drugom kraju svijeta: dovoljno je da imaju bežičnu vezu u blizini. Konačni cilj? Uređaj koji će omogućiti da osjetimo potpuno virtualne zagrljaje.

A razvija i uređaj koji će moći simulirati okus. Još je u ranom stupnju razvoja, pa je trenutno na raspolaganju četiri od pet poznatih okusa: kiselo, slano, gorko i slatko.

Takvi uređaji nisu sami po sebi novost. Još je '30-tih godina prošlog stoljeća američko-švicarski znanstvenik Hans Laube osmislio sustav za ispuštanje mirisa u kino-dvoranama. Testovi tijekom kasnih '50-tih i '60-tih godina neslavno su propali. U novije vrijeme nešto slično se pokušava s 4D kinima, zasad bez zamjetno velikog uspjeha.


Sama tehnologija digitalnog mirisa nije starija od 20 godina. Prvi uređaj ponudila je tvrtka DigiScents 1999. godine, a ispuštao je mirise kad bi primatelj otvorio e-poštu.

U lipnju ove godine pariški Le Laboratoire najavio je za proljeće 2015. oPhone DUO, koji će navodno moći ispustiti 300 tisuća zasebnih mirisa i miješati ih. Primjenu bi mogao naći u oglašivačkoj industriji i trgovini, ali i pomoći utješiti kućne ljubimce koji tuguju dok su im vlasnici daleko.

Pošto je moguće da mirise osjetimo i na podsvjesnoj razini, nije isključeno kako bi uređaje ovog tipa mnogi mogli koristiti kako bi nas nagovorili na, primjerice, kupnju. Nije da se to već ne radi, no s ovakvim uređajima, povezanim s internetom, mogli bi nam (teoretski) jednog dana ući i u kuću, stan, ured...

S druge strane, takvi bi nas uređaji mogli mirisom opustiti kad smo pod stresom, podsjetiti kad je vrijeme za objed ili upozoriti kad pretjeramo sa živciranjem ili naporom.

Izvor:Newsweek