Japanski startup ispace priprema se za slijetanje svoje svemirske letjelice Hakuto-R Mission 1 (M1) na Mjesec u srijedu, što bi, ako uspije, bilo prvo slijetanje u organizaciji jedne privatne tvrtke na Zemljin prirodni satelit
Lunarni lender M1 trebao bi sletjeti oko 1,40 sati ujutro po japanskom vremenu, nakon što je u prosincu uz pomoć rakete SpaceX-a poletio s Cape Canaverala na Floridi. Budući da Japan ima velike ambicije po pitanju izgradnje domaće industrije svemirske tehnologije, uspješno slijetanje značilo bi prekretnicu za Japan, koji je u sektoru svemirske tehnologije bilježio neuspjehe.
Jedan od najvećih neuspjeha imao je u ožujku, kada je Japanska agencija za istraživanje svemira (JAXA) izgubila novu raketu H3 zbog prisilnog manualnog uništenja nakon što je stigla u svemir. A taj događaj uslijedio je pet mjeseci nakon što je JAXA-ina raketa Epsilon zakazala po lansiranju.
Lunarni lender M1, visok 2,3 metra, započet će jednosatnu fazu slijetanja sa svoje trenutne pozicije u Mjesečevoj orbiti nekih 100 kilometara iznad površine, krećući se brzinom od gotovo 6000 kilometara na sat, rekao je glavni tehnološki direktor ispacea Ryo Ujiie.
Ujiie je usporedio zadatak usporavanja lendera na ispravnu brzinu u odnosu na Mjesečevu gravitacijsku silu s "pritiskanjem kočnica na biciklu koji vozi na rubu skijaške skakaonice." Samo su SAD, bivši Sovjetski savez i Kina uspjeli spustiti svemirske letjelice na Mjesec, dok su pokušaji Indije i jedne privatne izraelske kompanije posljednjih godina bile neuspješne.
Nakon što sleti na Mjesečevu sjevernu hemisferu, M1 će pustiti dva rovera, jedan koji su razvili JAXA, japanski proizvođač igračaka Tomy i Sony, te drugi rover Rashid, koji su poslali Ujedinjeni Arapski Emirati. Osim toga, M1 nosi i eksperimentalnu krutu bateriju koju je izradio NGK Spark Plug.
U svojoj drugoj misiji planiranoj za 2024., M1 će dovesti ispaceov vlastiti rover, dok će od 2025. raditi s američkim svemirskim laboratorijem Draper na dopremanju NASA-inog tereta na Mjesec, s ciljem izgradnje lunarne kolonije sa stalnim osobljem do 2040. godine.
Dionice ispacea, startupa za lunarni transport sa sjedištem u Tokiju, imale su blistav tržišni debi na Tokijskoj burzi ranije ovog mjeseca, jer se ulagači klade da će se njegov lunarni razvoj i transportni posao uklopiti u japansku nacionalnu politiku obrane i svemirskog razvoja.