Neodlučni birači u SAD-u koji se za informacije oslanjaju na Google mogu dobiti dramatično različite prikaze svijeta oko sebe - čak i kad postavljaju ista pitanja. Primjerice, upišete li 'Je li Kamala Harris dobra kandidatkinja Demokratske stranke', Google prikazuje pozitivne rezultate. Prvo će vam izbaciti anketu Pew Research Centera, koja navodi da 'Harris motivira demokrate', a slijede članci koji je podržavaju. No ako upišete 'Je li Kamala Harris loša kandidatkinja', rezultati su puno negativniji, s člancima poput 'Zašto neću glasati za Kamalu Harris' i nizom kritika na forumima poput Reddita
Slične kontradikcije vidljive su i kod istih upita o Donaldu Trumpu, teorijama zavjere, političkim debatama, čak i zdravstvenim informacijama. Neki stručnjaci smatraju da Google samo ponavlja uvjerenja korisnika, pojačavajući njihove pristranosti i produbljujući društvene podjele.
'Na milost smo i nemilost Googleu kad je riječ o informacijama koje možemo pronaći', kaže za BBC Varol Kayhan, profesor informacijskih sustava na Sveučilištu Južne Floride, piše BBC.
Puno pristranosti
'Googleova je misija pružiti ljudima informacije koje žele, ali ponekad ono što ljudi misle da žele nije najkorisnije', kaže Sarah Presch, direktorica digitalnog marketinga u Dragon Metricsu. Presch primjećuje kako Google, primjerice, na pitanje o 'povezanosti između kave i hipertenzije' prikazuje studiju Klinike Mayo:
'Kofein može izazvati kratkotrajan, ali dramatičan porast krvnog tlaka.' Međutim na tvrdnju da 'nema povezanosti između kave i hipertenzije' prikazuje suprotan stav, i to iz iste studije, sugerirajući da kofein nema dugoročan učinak na krvni tlak.
'Google samo povlači dijelove teksta na temelju onoga što ljudi traže i nudi im ono što žele pročitati', objašnjava Presch. 'To je veliki stroj pristranosti.'
Kompanija pak tvrdi da pruža nepristrane rezultate u skladu s pretragama, nudeći širok raspon stavova i alate za procjenu informacija. No u stvarnosti Google stvara zatvorene informacijske krugove u kojima korisnici dobivaju informacije oblikovane prema njihovim prethodnim pretragama, što može pojačati njihova uvjerenja i pristranosti.
Problem filtriranja
Studija iz 2023. otkrila je da ljudi često klikaju na sadržaj koji potvrđuje njihove stavove, što Google uzima kao signal da takve sadržaje treba češće prikazivati. Međutim istraživači napominju da to ne znači da Googleovi algoritmi nemaju problem - samo nekoliko klikova na sumnjive izvore može imati znatan negativan utjecaj.
'Možete birati koji ćete sadržaj konzumirati, ali izbor vam je ograničen na ponudu koju algoritmi stave ispred vas', kaže Silvia Knobloch-Westerwick, profesorica na Tehničkom sveučilištu u Berlinu. Ona ističe da algoritmi igraju značajnu ulogu u ovom problemu.
Tehnička ograničenja pretraživača
Prema Marku Williams-Cooku, osnivaču SEO platforme AlsoAsked, Google se oslanja na signale poput broja klikova kako bi procijenio kvalitetu sadržaja. 'Ako se ponašate prema tome kao prema djetetu kojem dopustite da samo bira što će jesti, završit će s 'brzom hranom'', objašnjava on.
Iako Google uvjerava korisnike da radi na poboljšanju svojih algoritama, kritičari smatraju da bi oni trebali biti svjesniji kako pretraživač funkcionira. 'Google bi trebao bolje informirati javnost o stvarnim ograničenjima svojih algoritama. Mislim da to neće učiniti jer bi time morali priznati svoje nedostatke', kaže Williams-Cook.
Filozofski izazovi
Google ističe da se lako mogu naći rezultati koji odražavaju različite stavove, no mnogi korisnici rijetko idu dalje od prvih nekoliko rezultata. Tvrtka također sve više prelazi sa svojih tražilica na alate poput ChatGPT-ja, tim više što je OpenAI nedavno predstavio SearchGPT, konkurenciju Googleovoj tražilici.
Ova praksa, smatraju kritičari, povećava rizik od dezinformacija i ograničava raznolikost izvora. 'Mnogo je onih koji su skeptični prema tome da jedna od najbogatijih i najmoćnijih kompanija na svijetu odlučuje o tome što je istina', kaže profesor Kayhan. 'Može li Google uopće riješiti ovaj problem i jesmo li u stanju vjerovati mu da će to pokušati? Nitko ne zna odgovor, ali jedno je sigurno - ne rade dovoljno.'