daniela ivanova

'Viber ne čita poruke, ne snima razgovore i želi biti aplikacija za sve što vam treba'

29.06.2019 u 16:02

Bionic
Reading

Daniela Ivanova, voditeljica razvoja poslovanja Vibera za srednju i istočnu Europu, govori o poslovnom modelu kompanije koja ima milijardu korisnika, a većinu usluga nudi im - besplatno

Da bi se dočaralo što je to Viber i koliko je on moćan alat, najbolje je započeti priču brojkama: milijarda korisnika širom svijeta, više od sedam milijuna interakcija svake minute. Prosječni korisnik pokreće aplikaciju 12 puta dnevno, svaki drugi podijelit će svaki dan neku fotografiju ili filmić, a otprilike svaki treći poslat će nekome barem jedan sticker.

Viber - zapravo Rakuten Viber, kako glasi puni naziv kompanije otkako ju je 2014. godine za 900 milijuna dolara kupio japanski div elektroničke trgovine i financijskih usluga - ima partnerske odnose s nekim od najvećih svjetskih institucija i slavnih osoba. Od Coca-Cole, preko L'Oreala, pa sve do Shakire. Službeni su komunikacijski kanal nogometnog kluba Barcelona i službena aplikacija za slanje poruka i pozive NBA ekipe Golden State Warriors...

Tajna uspjeha kompanije

Gdje je milijardu korisnika, tu se mora vrtjeti velik novac. Samo, većina Viberovih usluga potpuno je besplatna. Daniela Ivanova, voditeljica razvoja poslovanja Vibera za srednju i istočnu Europu, pravi je sugovornik da nam pojasni ovaj poslovni model i otkrije u čemu je tajna uspjeha kompanije koju su 2010. u Tel Avivu pokrenuli Talmon Mark i Igor Magazinnik, dobri znanci iz izraelske vojske u kojoj su nadzirali protok informacija.

Daniela Ivanova
  • Daniela Ivanova
  • Daniela Ivanova
  • Daniela Ivanova
  • Daniela Ivanova
  • Daniela Ivanova
    +11
Daniela Ivanova Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Rođena Bugarka, nakon srednje škole otišla je u Haag studirati marketing. Bila je early starter i emotivno je vezana uz Viber te ga koristi od samih početaka.

'Istina. Kad sam prije nekoliko godina započinjala karijeru u kompaniji, već sam bila iskusni korisnik Vibera, ne samo profesionalno, nego i privatno', kaže Ivanova. 'Živjela sam u inozemstvu i to je bio najbolji način da ostanem u kontaktu s prijateljima i obitelji. A kad mi je Viber ponudio posao, bila sam sretna jer sam se osjetila kao kod kuće.'

Imate milijardu korisnika koji vaše usluge koriste više-manje besplatno. Kakav je to poslovni model?

'Viber je jedna od vodećih messaging aplikacija u svijetu. Točno je da imamo milijardu korisnika i sve je to rezultat napornog rada tijekom godina. Svakodnevno osluškujemo potrebe korisnika i pokušavamo poboljšati proizvod temeljem povratnih informacije koje dijele s nama', objašnjava Ivanova i kao dobar primjer navodi Dark Mode, tamnu temu Viberova sučelja. 'Naši klijenti to su tražili od nas i mi smo im to i omogućili jednom od nadogradnji.'

Komercijalna suradnja s velikim brendovima

'Veoma brzo odgovaramo na stalne promjene u industriji i lako se prilagođavamo potrebama lokalnih tržišta. To su glavni sastojci dobrog recepta za uspjeh. Ključ monetizacije Vibera komercijalna je suradnja s velikim brendovima kao što je Coca-Cola, bankama kao što su Societe General i Unicredit, telekomima...', pojašnjava Ivanova. 'Nudimo poslovne alate i rješenja što ih mogu rabiti velike kompanije.'

Riječ je dakako o programatskim i nativnim reklamama, servisnim porukama, ali i stickerima (naljepnicama); naljepnice su moćno oružje kojima brendovi na Viberu barataju kako bi uspješno dosegnuli svoje ciljne publike.

'Imamo najveći portfolio naljepnica na svijetu i naši ih korisnici svakodnevno rabe u milijunima', kaže Ivanova. 'Ponosni smo na to što im možemo omogućiti ne samo naljepnice globalnih brendova poput Coca-Cole, nego i surađujemo s lokalnim partnerima koji se koriste njima na lokalnoj razini. Kad ih korisnici vide, reagiraju na njih jer ih prepoznaju iz slenga, zvukova, djetinjstva i likova s kojima su upoznati... Tajna je u kreativnosti lokalnog sadržaja, kao i osobnog toucha.'

Partnerstvo s Hrabrim telefonom

Viber je lani ušao u partnerstvo s Hrabrim telefonom; riječ je o posebnom javnom računu, paketu naljepnica i chatbotu. Novi komunikacijski kanal, kojim bi se mladima približila savjetodavna linija 116 111, pokazao se kao pun pogodak. Preuzeto je više od 214.000 naljepnica te su potom podijeljene milijun puta. Broj poziva Hrabrom telefonu povećan je za trećinu, broj e-mail poruka za 43 posto, a kontakata putem chata za čak 69 posto!

'S Hrabrim telefonom surađujemo nešto više od godinu dana i to nam je bila jedna od najdražih kampanji. Riječ je o nekomercijalnom projektu kojim se širi pozitiva', kaže Ivanova. 'Željeli smo pomoći i pronaći način da se približimo zajednici i podignemo svijest o tome da mnoga djeca imaju problema kod kuće, da ih zlostavljaju u školi. Htjeli smo pomoći djeci i obiteljima koristeći se pritom alatima dostupnima mladom naraštaju.'

Viber se tako pokazao kao savršena platforma za Hrabri telefon jer omogućava roditeljima i stručnjacima da se povežu s djecom i pomognu im, a djeci je omogućen brz i jednostavan pristup informacijama koje im trebaju. Viber u Hrvatskoj odnedavno surađuje i sa Severinom, Coolinarikom, Styria Mediom, JoomBoosom... Tu je i Viber Communities te nudi opcije povezivanja istomišljenika u novu generaciju grupnih chatova kojima se potencijalno možete povezati i komunicirati s milijardu Viberovih korisnika širom svijeta. JoomBoos, naprimjer, medijski je brend za generaciju Z i milenijalce koji se preko Viberova communityja povezuju i prate vijesti o mladim celebrityjima i influencerima.

Zajamčena privatnost

'JoomBoos je najbolji primjer communityja unutar naše aplikacije', kaže Ivanova. 'Tu je i suradnja s kompanijama poput telekoma i banaka koji koriste automatizirane chatbotove, a putem kojih ljudi mogu provjeriti stanje na svom računu ili obavljati novčane transakcije u iznimno privatnom okruženju. Banke prilično cijene zajamčenu privatnost koju im nudi Viberova aplikacija.'

Trikovi za Viber Izvor: Društvene mreže / Autor: Shama bro

I tako smo došli do pitanja sigurnosti i privatnosti. Ljudi bi htjeli da su im dostupni podaci o svemu i svačemu, ali bi pritom sačuvali vlastitu privatnost. Kako se Viber nosi s tim 'paradoksom privatnosti'?

'Privatnost je daleko najvažnija tema cijele industrije. Messenger aplikacije i društvene mreže su najugroženije. Viber drži do privatnosti korisnika i zaštita privatnosti korisnika u srži je naše aplikacije', objašnjava Ivanova. 'Vjerujemo da je zaštita privatnosti iznimno važna. Nikakav sadržaj koji dijele naši korisnici nije dostupan Viberu i ne nalazi se na našim serverima, stoga nemamo pristup sadržaju koji korisnici dijele putem naše platforme.'

To znači da u Viberu ne čitaju privatne poruke i ne snimaju razgovore. Enkripcija jamči punu privatnost njihovim korisnicima i to je, smatra Ivanova, jedan od razloga za to što je Viber toliko popularan.

'Uvijek pokušavamo dodati još neki sloj privatnosti u našoj aplikaciji. Nudimo Hidden Messages Chats, Secret Self-Destructing Messages te skrivene razgovore koji se mogu zaštititi četveroznamenkastim pinom. Stalno radimo na tome da povećamo privatnost naših korisnika te da njihova privatnost bude posve sigurna unutar naše aplikacije.'

Ulazak u svijet kriptovaluta

Viberova krovna kompanija Rakuten, japanski fintech div, ušla je u online bankarstvo. Lani su najavili svoj ulazak u svijet kriptovaluta i o tome se naveliko razmišlja. Prvi kriptonovčići trebali bi se pojaviti u Rusiji već ove godine. Koji je sljedeći veliki korak za Viber?

'Važno je reći da su messenger aplikacije prerasle društvene mreže i ljudi sve više vremena provode na njima. Globalno, četiri od pet korisnika ima instaliranu neku od messenger aplikacija na svom pametnom telefonu ili računalu. To pokazuje koliki je potencijal ove industrije u sljedećih nekoliko godina', kaže Ivanova.

'Viber u sljedećem razdoblju želi postati one stop aplikacija za sve što bi korisnicima moglo zatrebati. Da preko aplikacije možeš naručiti hranu, pozvati taksi, provjeriti račun u banci, komunicirati s prijateljima i rodbinom... Da sve te svakodnevne poslove i rutine obavljaš na najjednostavniji i najsigurniji mogući način, odmah na svom mobilnom uređaju. To je budućnost onako kako je mi vidimo i zamišljamo.'