POP UP

Abeceda televizijskih pojmova

23.09.2010 u 08:33

Bionic
Reading

Gledate li aktivno televiziju i pratite serije, sigurno ste se susreli s nekim 'stručnim' terminima čije ste značenje morali dešifrirati. Da bismo obogatili vaš vokabular i uživanje u serijama, sastavili smo mali rječnik televizijskih pojmova koje bi svaki pravi TV fan trebao znati


A – Affiliate
Lokalna televizijska postaja koja prenosi dio programa neke od velikih javnih mreža, a ostalo vrijeme popunjava lokalnim programom.

B – BitTorrent
Najveće zlo za industriju ili najbolji izum nakon kruha na šnite, ovisno koga pitate.

C – Channel Hop
Televizijske serije nerijetko producira te posjeduje licencu studio koji nije vezan uz mrežu na kojoj se emitira. Nakon što mreža odbaci ili otkaže seriju, doduše u rijetkim slučajevima, može je preuzeti druga mreža.

D – Daytime
U pravilu program između 9 sati ujutro i 15-17 poslijepodne. Dom raznoraznih sapunica i kvizeva, ciljana publika su obično žene između 18 i 49 godina – kućanice.

E – Emmy
Filmska industrija ima Oscare, a televizijska Emmyje.

Glumačka postava humoristične serije 'Frasier' na 50. dodjeli Emmya, 1998. godine.


F - Fourth wall
Četvrti zid, termin koji potječe iz kazališta, označava granicu između fikcionalnog svijeta u kojem egzistira predstava/serija te realnosti. Rušenje četvrtog zida obično je termin za moment kada se glumac obraća publici.

G – Gledanost
Isto tako, L – Lova. Gledanost je presudni faktor sudbine nekog programa, a mjeri se pomoću posebnih uređaja spojenih na televizijske prijemnike. Oni prate navike reprezentativne skupine gledatelja, točno bilježeći koji se program gleda u nekom trenutku. Najbitnija demografika su gledatelji između 18 i 49 godina starosti jer se u pravilu radi o populaciji koja sama privređuje novac, pa je samim time i najatraktivnija za oglašivače.

H – Hiatus
Budući da tradicionalna sezona traje između rujna i lipnja, što je prostor za puno više od standardne 22-26 epizoda, serija ide 'on hiatus', višetjednu pauzu, najčešće tijekom zimskog razdoblja (midseason).

I – Izvršni producent
Producenti su općenito ključni ljudi televizijskih projekata. Financijski, organizacijski i kreativno. Izvršni producent glavna je i odgovorna osoba na projektu, obično nosi naziv i showrunner, što obuhvaća scenarističke i producentske zadaće.

J – Jesen
Najprometnije televizijsko doba te službeni početak nove sezone. Mreže upravo za jesen tempiraju svoj udarni program, kao i premijere najatraktivnijih novih serija. Dijametralno suprotno televizijsko godišnje doba je ljeto, kada je televizijski program pust poput saborskih klupa.

K – Kabelski kanali
Kabelski kanali alternativa su javnim mrežama. Oni mogu biti 'osnovni' (basic, tu spadaju primjerice USA, FX, TNT, AMC) koji dolaze u paketu pružatelja usluga kabelske televizije te 'premium' (HBO, Showtime) koji se naplaćuju dodatno na mjesečnoj bazi. Takvi kanali, izuzev vlastitog promotivnog materijala, oslobođeni su različitih reklama, pa samim time imaju osjetno veću slobodu u kreiranju sadržaja. 

L - Lead in
Jedan od koncepta formiranja televizijskog programa. Zasniva se na činjenici da je prosječni gledatelj toliko lijen da neće promijeniti kanal ni kada završi omiljeni mu program. Lead in je, dakle, neki popularniji program koji će programu nakon sebe donijeti određen broj dodatnih gledatelja.

M – Midseason replacement
Početak midseasona ili polusezone, ako želite tako, označava kraj jesenske sheme i ulazak u zimsko razdoblje. Većina serija koja se emitirala kroz jesen tada ide na pauzu ('on hiatus'), a njihovo mjesto popunjavaju 'midseason replacement' programi, u pravilu manje popularne serije te poneka nova koja rijetko izdrži više od jedne sezone.

N – Network television
Za razliku od nas, SAD nema državnu dalekovidnicu, iako je Public Broadcasting Service, kao neprofitna javna usluga, nešto slično tome. Postoji velik broj lokalnih postaja koje prenose dio programa (vidi pod affiliate) pet glavnih javnih mreža – to su ABC, CBS, FOX, NBC i The CW. One se u televizijskom žargonu nazivaju 'broadcast network' ili 'network television.'

O – Otkazivanje, obnavljanje
Odnosno njihovi engleski termini, renewal i cancellation. 'Obnova' serije znači otkup dodatne sezone, ukoliko je gledanost zadovoljavajuća. U suprotnom – 'axe', sjekira iliti otkazivanje.

P – Primetime
Udarni televizijski termin, obuhvaća program između 20 i 23 sata kroz tjedan te 19 i 23 sata u nedjelju.

 

R – Rating
Nielsenov 'rating' mjera je gledanosti nekog programa, a izražava se pomoću dviju brojki, odnosno kao rating/share. Na primjeru, Nielsenov rating od 12,2/19 znači da je neki program gledalo 12,2 posto kućanstava koje posjeduje TV prijemnik, odnosno 19 posto kućanstava koja su imala upaljen TV prijemnik.

S - Syndication
Syndication je jedan od kompleksnijih televizijskih pojmova, a može označavati prodaju neke serije drugoj mreži od one na kojoj se prvotno emitirala (za što se kao prag isplativosti uzima oko 100 epizoda) ili čak program koji se po prvi puta emitira paralelno na više manjih postaja ('first time syndication').

T - Termin smrti petkom
Termin smrti petkom ili 'friday night death slot', mjesto smrti velikog broja serija čija je popularost izblijedjela ili nisu ni bile ambiciozno planirane. Poslovična je slaba gledanost programa petkom, pa ukoliko neka serija bude premještena na petak, to najčešće znači da je čeka još sezona životarenja te otkazivanje. Odnosi se prvenstveno na program javnih mreža.

U – Upfront
Doslovce prevedeno – 'unaprijed', a odnosi se na prodaju oglašivačkih termina prije početka nove sezone u jesen. 'Upfrontovi' se održavaju na proljeće kada se prezentiraju novi programi i raspored za jesen.

V – Videorekorder
Arhaična spravica koja možda još uvijek skuplja prašinu kod vaše bake. Onaj analogni, barem. TiVo je najpopularniji primjer digitalnog videorekordera (DVR), a bez njega bi se za praćenje hrpe programa na različitim kanalima morali okrenuti alternativi pod slovom B.

Z – Zlatni globus
Godišnja nagrada koja pokriva filmsku i televizijsku industriju.