U povijesti praćenja izbornih kampanja u regiji naslušali smo se svega i svačega, no nigdje nismo vidjeli toliko ad hominem vrijeđanja i tako duboku i zapaljivu ideološku podjelu kakvoj svjedočimo uoči izvanrednih parlamentarnih izbora u Makedoniji, koji se održavaju u nedjelju, 5. lipnja
Ako ste mislili da su pljuckanja HDZ-a i SDP-a oštar međustranački obračun, nemalo ćete se zbuniti kad na makedonskim TV programima ugledate promidžbeni spot vladajuće stranke u kojoj dvojnike vođa najjače oporbene stranke koji stopiraju u bolju budućnost automobil poprska blatnom vodom. Ta reklama tek je sličica iz mozaika kampanje obilježene rijetko viđenim prljavštinama i podmetanjima svakodnevno lansiranima kroz otvoreno pristrane medije, u čemu ipak prednjači vladajuća koalicija Za bolju Makedoniju, predvođena desnom VMRO-DPMNE, koja se u nedjelju nada da će (i po svemu sudeći, uspjet će) zadržati kontinuitet petogodišnje vladavine.
VMRO je raspisao ove izvanredne izbore pravdajući se da oporba opstruira rad parlamenta i onemogućava mu provedbu megalomanskih projekata, poput gradnje 'novog antičkog Skoplja', o čemu smo već pisali. Najjača pak oporbena stranka, Socijaldemokratski savez Makedonije, propustila je priliku da unutrašnjim reformama pročisti svoje redove i time, po svemu sudeći, unaprijed potpisala izborni poraz. Iako je kao kandidat za premijerku SDSM isturio mladu i razmjerno popularnu političarku Radmilu Šekerinsku, jasno je da sve konce na ljevici i dalje vuče bivši predsjednik i premijer Branko Crvenkovski, ovdje izrazito nepopularan zbog sumnjive pretvorbe državnog vlasništva u privatno tijekom devedesetih.
Tada su mnogi radnici u nekad jakim industrijskim postrojenjima ostali bez posla i ključna ciljna skupina VMRO-ove kampanje upravo su oni, poznatiji kao 'stečajci', a glavna poruka brutalno personalizirane antikampanje jest – pošaljimo kriminalca Branka u političku povijest. Osim njih, mediji koji propagandno agitiraju za vladajuću koaliciju (televizije Sitel, Kanal 5 i državna MTV), u beskrajno dugim reportažama s predizbornih skupova uglavnom ističu vladinu brigu za poljoprivrednike i sindikalce, koji se rado slikaju s premijerom Nikolom Gruevskim, a one koji to odbiju čeka okrutno vrijeđanje i zaokruživanje njihovih lica na snimkama s oporbenih predizbornih skupova.
Ni oporba u kampanji ne ostaje dužna, pa mediji koji otvoreno navijaju za socijaldemokrate, a koje je vlast pod optužbama za pronevjeru njihovog vlasnika Velije Ramkovskog nedavno pokušala zatvoriti (televizija A1 i dnevni list Vreme), svakodnevno plasiraju poneku aferu vezanu za vladajuću koaliciju. Posljednja je bila ona vezana uz premijerovu obitelj, koja je u vlasništvu čak šest stanova u Skoplju, premda je Gruevski u imovinskoj kartici prijavio tek četiri. No, zanimljivo je da je oporbenim medijima praktički zabranjeno izvještavati s predizbornih skupova VMRO-DPMNE-a, a ako pokušaju, najčešće ih čekaju oduzimanja kazeta sa snimkama, prijetnje i fizički napadi.
Ovi izbori karakteristični su i po jačanju desnog oporbenog kraka, koji predvode povratnik u politiku, prvi makedonski premijer Ljubčo Georgievski sa svojom VMRO-Narodnom partijom te povratnik iz Haaga, bivši ministar obrane Ljube Boškovski (inače i hrvatski državljanin te vlasnik vile i restorana u istarskim Balama), sa svojom strankom Ujedinjena Makedonija. Njihova kampanja je također prljava i orijentirana ad hominem, pa Boškovski otvoreno najavljuje da će, dođe li na vlast, sadašnji premijer Gruevski završiti kao Ivo Sanader.
S druge strane, unutar albanskog političkog korpusa kampanja je miroljubivija nego ikad. Demokratska unija za integracije, koja je do sada bila u vladajućoj koaliciji, vjerojatno će osvojiti najviše mandata, no spominje se mogućnost postizborne koalicije preostalih albanskih stranaka – Demokratske partije Albanaca i Nove demokracije, koje bi ulaskom u vlast, prema njihovom mišljenju, bolje zastupale interese albanskog stanovništva.
Ovo su prvi makedonski izbori na kojima će glasovati i dijaspora, a gurajući ovu odluku u makedonskom parlamentu, VMRO-DPMNE je hvalio 'hrvatski model', naravno, računajući na sigurnu potporu iseljeništva koje obilato potpomaže njihove nacionalno svjesne projekte. Makedonski državljani u Hrvatskoj mogu glasati u veleposlanstvu ove zemlje u Zagrebu. Dijaspora 'po hrvatskom modelu'
U vezi s aktualnom kampanjom nevjerojatne su dvije stvari – to da nijedna stranka u kampanji glavni naglasak ne stavlja na vanjsku politiku i euroatlantske integracije i to da se europski i američki dužnosnici drže izrazito rezervirano, ne kritizirajući nijednu stranku zbog zapaljive retorike.
Kad je riječ o vanjskoj politici, kao da su svi prihvatili status quo u odnosima s Grčkom, točnije, nijedna stranka ne želi na sebe preuzeti povijesno breme 'izdaje Makedonije', kako se tumači eventualna promjena ustavnog imena.
Što se tiče držanja inozemnih čimbenika, stječe se dojam da čekaju što će se dogoditi na izborima, pa će se tek onda oglasiti, što bi moglo biti pogubno jer su nevladine udruge već upozorile na to da su na pojedinim predizbornim skupovima primijećeni naoružani stranački aktivisti. Budući da se i ranijih godina na makedonskim biralištima često znalo potezati oružje, vrlo je lako moguće da i u nedjelju bude incidenata, a to će ponovno podgrijati vječno tinjajuće 'bure baruta'.