VISOKA POHVALA

CERN-ovi znanstvenici naše učenike proglasili najboljima

04.04.2014 u 20:09

  • +3

FESB-Međunarodni istraživački dan za učenike

Izvor: Promo fotografije / Autor: FESB

Bionic
Reading

Znanstvenici jednog od najuglednijih instituta na svijetu CERN-a prošli su tjedan izjavili da su apsolutno oduševljeni rezultatima naših učenika na Međunarodnom istraživačkom danu

Dvojica fizičara koji su koordinirali učenike iz raznih zemalja, od kojih je jedan podrijetlom iz Beograda, izjavili su da su splitski srednjoškolci bili najbolji koje su imali prilike vidjeti do sada. To je ugodno iznenađenje jer smo posljednjih godina navikli slušati o tome kako su naši učenici u svemu ispodprosječni.

Međunarodni istraživački dan za učenike održan je u petak 28. ožujka na FESB-u u Splitu. Na jedan dan 53 učenika dviju splitskih srednjih škola - III. gimnazije i Nadbiskupijske klasične gimnazije postali su znanstvenici. Pod mentorstvom FESB-ovih stručnjaka koji rade u CERN-u, analizirali su podatke Velikog hadronskog sudarača (LHC) i u njima pronašli neke poznate čestice, među kojima i nedavno otkriveni Higgsov bozon.

Veliki interes medija i učenika

Jedan od voditelja učenika, hrvatski lovac na Higgsov bozon prof. dr. sc. Ivica Puljak za tportal je ispričao da je cijeli dan prošao u izvrsnoj atmosferi, kakva čini da se, nakon što sve završi, čovjek osjeća odlično, pun energije kao da dan tek započinje, a ne završava.

'Jutro je prošlo u dočeku učenika i razgovoru s novinarima. Bilo je lijepo vidjeti velik interes medija iako smo obično jako kritični prema žutilu koje vlada oko nas', rekao je Puljak.

Program je nastavljen prezentacijama znanstvenika o fizici elementarnih čestica i ogromnim detektorima konstruiranim za gledanje najsitnijih dijelova materije.

'Učenicima se jako svidjelo to što su naučili da se većina stvari u svemiru u biti sastoji samo od tri sićušne čestice - elektrona te kvarkova gore i dolje, da su svi zbog gravitacije privlačni, da je u njihovim životima za sve odgovorna elektromagnetska sila, da u sebi imaju ogromnu količinu energije što pokazuje formula E = mc2 te da bi samo jedan od njih pretvoren u energiju mogao zadovoljiti potrebe Kanade cijelu godinu. Također ih je oduševilo da smo do sada saznali od čega se sastoji samo pet posto svemira, dok o ostalih 95 posto nemamo pojma pa to ostaje na njima da otkrivaju', ispričao je Puljak.

Nakon toga učenici su, po uputama Marka Kovača s FESB-a, doktoranda na Ecole Polytechnique u Francuskoj, analizirali podatke detektora i pronalazili čestice u mnoštvu tragova nastalih u sudarima protona.

'Najzanimljivije je bilo vidjeti kada su pronašli kandidate za Higgsov bozon. Za analizu su imali tri sata, no većina je završila već za dva sata pa su ostatak proveli na kavi i u ćakuli', rekao je Puljak.


Odlični rezultati

Naš fizičar kaže da je kulminacija dana bila videokonferencija kojom je Split spojen s četiri grada u kojima se taj dan održavao Masterclass - s Bečom, Sao Paolom, Torinom i Zürichom.

U CERN-u su videokonferenciju vodila dvojica čestičara. Jedan od njih bio je Predrag Milenović, među kolegama poznat kao Peđa, porijeklom iz Beograda, postdoktorand na Sveučilištu u Floridi koji živi u Ženevi, a radi u CERN-u.

Po dvoje odabranih učenika iz svakog grada prezentiralo je rezultate, potom je krenula diskusija, a zatim su učenici postavljali pitanja.

'Konačno je uslijedio mali kviz provjere znanja, koji nije bio natjecateljski, već je služio da učenici steknu dojam koliko su toga naučili tijekom dana. Svi učenici su ga izvrsno riješili, što nas, s obzirom na ono što su prije toga pokazali, i nije iznenadilo. Na kraju smo im kolega prof. Godinović i ja napravili mali sažetak naših dojmova te ih pokušali suptilno motivirati da najozbiljnije razmisle o mogućnosti da za svoj životni poziv odaberu znanost', rekao je Puljak.

Najbolji do sada!

Naš sugovornik kaže da je najugodnije iznenađenje stiglo na kraju, nakon što su se svi razišli.

'Zazvonio je telefon i vidim da zove Peđa. Kaže mi da su on i kolega upravo komentirali dan, i da su apsolutno oduševljeni rezultatima naših učenika. Njih dvojica koordinirala su velik broj grupa učenika iz raznih zemalja, a složila su se da su naši bili najbolji koje su imali prilike vidjeti do sada. Posebno su bili impresionirani količinom podataka koje su učenici analizirali, kvalitetom dobivenih rezultata, njihovim zrelim objašnjenjima i komentarima rezultata, pitanjima i općenito načinom na koju su pristupili danu. Bio je iskreno oduševljen. A ja sam, naravno, svoju sreću odmah podijelio s kolegicom Tamarom Pavlović, nastavnicom fizike u III. gimnaziji, koja nam je poslala većinu učenika, kao i s kolegama Godinovićem i Lelasom, koji su s nama organizirali ovaj cijeli dan. Bio je to sretan završetak jednog krasnog dana nakon kojeg se zapitate je li naša kritika novih generacija ista ona uobičajena kritika kakvu pokazuju svi stariji prema mlađima, s kakvom su naši djedovi doživljavali naše roditelje, oni nas, a mi danas našu djecu. Sve mi se čini da problem zapravo nije u djeci nego u nama', zaključio je Puljak.