otvoreno

Cijene u turizmu strelovito rastu: 'Nije nam cilj da budemo jeftina destinacija'

06.02.2025 u 23:29

Bionic
Reading

Predsezona je pred vratima. Hrvatska sve više gubi prednost pred mediteranskim konkurentima. Cijene turističkih usluga u zemlji rastu brže nego u ostalim mediteranskim destinacijama, dok kvaliteta stagnira. Iako se očekuje povećanje cijena u nadolazećoj sezoni, mnogi se pitaju kako će to utjecati na konkurentnost Hrvatske na tržištu?

Tonči Glavina, ministar turizma i sporta rekao je gostujući u emisiji Otvoreno kako nama pada cjenovna konkurentnost, te da ukoliko želimo zadržati turističke rezultate od posljednjih godina moramo napraviti iskorak po pitanju cjenovne konkurentnosti.

'Kumulativni rast cijena u turizmu u Hrvatskoj od početka 2022. godine do rujna 2024. godine je gotovo 50 posto. Kao posljedica takvog rasta cijena imamo pad realne potrošnje turista po noćenju. Potrošnja turista po noćenju se izračunava kao omjer prihoda s platne bilance i noćenja stranih turista, deflacionirana za cijene u smještaju i u pružanju usluge hrane i pića i definitivno umanjuje sve pozitivne učinke cijena i nominalne prihode. I to sve skupa upućuje na to da, što se tiče cijena, smo se izjednačili s nekim tržištima od kojih smo bili puno jeftiniji', rekao je.

Naveo kako smo za vrijeme COVID-a, prvu godinu poslije nje, bili izuzetno uspješni po potrošnji i prihodima. 

'Mi smo tada bili čak i do 50 posto jeftiniji recimo od Francuske ili Italije. Da bi mi danas bili otprilike svega negdje 20 posto jeftiniji, ali smo tada isto tako bili jeftiniji od Španjolske i Grčke za otprilike nekih desetak posto, a već smo u 2023. godini postali skuplji za nekih 5 do 7 posto', rekao je.

Istaknuo je da moramo iznaći rješenja i popraviti tu cjenovnu konkurentnost 'koja se ne mora nužno reflektirati spuštanjem cijena, ali mora u svakom slučaju ispratiti rastuću kvalitetu usluga'.

Kristjan Stančić, direktor Hrvatske turističke zajednice istaknuo je kako je trenutno stanje bookinga na očekivanoj razini - stabilno.

'Informacije s tržišta govore da Hrvatska gubi percepciju cjenovne konkurentne destinacije i sve je više upita i primjedbi na razinu cijene u odnosu na određenu razinu usluge koju nudimo', rekao je.

'Činjenica je da smo prošle godine od 10 ključnih eminentnih tržišta, od kojih ostvarujemo gotovo 70 posto turističkih dolazaka, na četiri tržišta imali manji broj dolazaka. To je bio signal da počnemo promišljati u smjeru cjenovne konkurentnosti, radimo na kvaliteti i da za određenu razinu usluge nudimo paket usluga ili proizvod više kako bi gost bio zadovoljan s onime što je platio', istaknuo je.

Na pitanje koja je zemlja na Mediteranu broj jedan po cijenama, Stančić je rekao kako su to Grčka i Španjolska.

'Mi smo izgubili cjenovnu konkurentnost prema Grčkoj i Španjolskoj i s pametnim promišljanjem možemo reagirati i prema predsezoni, ali i glavnoj sezoni', dodao je.

Vijeće za turizam: Ugrožena cjenovna konkurentnost hrvatskog turizma

Veljko Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge turizma, smatra kako kvaliteta hrvatske turističke ponude ne pada već da iz godine u godinu raste. Osvrnuo se i na stanje u hotelijerstvu rekavši kako su prosječne cijena hotela u 2024. godini u Hrvatskoj rasle 1,9 posto u odnosu na prethodnu godinu dok su cijene kod naših mediteranskih konkurenata lani rasle 4,5 posto. 

'Vidimo da smo stabilizirali cijene, a sama činjenica da je, na primjer, 15.8. popunjenost hotela s 5 zvjezdica u Hrvatskoj bila 96 posto, a hotela s 4 zvjezdice 92 posto govori da su te cijene prihvatljive za hotelske goste. Mi očito imamo neki drugi problem koji proizlazi iz naše strukture smještajnih kapaciteta gdje 80 posto naših gostiju na dnevnoj osnovi koristi usluge maloprodaje i jeftinijih ugostiteljskih objekata', rekao je.

Smatra i kako hotelijerstvo ne gubi korak s konkurencijom. Ističe kako smo 2023. u kategoriji prema Eurostatu i hotela i restorana bili još uvijek 10 posto cjenovno niži od prosjeka 27 EU zemalja. 

'Nama nije cilj da budemo jeftini, nama je cilj da pružimo odgovarajuću cijenu za odgovarajuću uslugu', istaknuo je Ostojić.

Barbara Marković, predsjednica Udruge obiteljskog smještaja, osvrnula se na privatni smještaj. Rekla je kako se kod njih u visokoj sezoni nerijetko događa da se cijene smanjuju zbog prevelike konkurencije.

'Ono što mi stalno apeliramo i stalno govorimo, je da moramo raditi na kvaliteti smještaja. Imamo sreću što imamo relativno nov obiteljski smještaj. Dosta toga je novo i kvalitetno napravljeno. Ja ne očekujem neko drastično povećanje cijena ove godine, niti ga svakako preporučujem, upravo zato što moramo biti konkurentni, ali isto tako nismo ni jeftina destinacija. Ne moramo biti najskuplja, ali moramo biti prepoznati po kvaliteti, prvenstveno obiteljskog smještaja koji znamo da zapravo prednjači pred svima ostalim smještajima u Hrvatskoj', rekla je.