U svijetu IT-a i telekomunikacija trenutno vjerojatno nema većeg buzzworda od famoznog clouda
O cloudu pričaju svi - od proizvođača softvera, preko pružatelja usluga, do proizvođača hardvera. Od kurioziteta o kojem se pričalo samo u strogo tehnološkim IT krugovima, cloud je preko web servisa koje danas svi svakodnevno koristimo (za pristup e-mailu, uredskim dokumentima, dijeljenim datotekama, glazbi) postao neraskidiv dio čak i cijelih operacijskih sustava (za sad na mobilnim uređajima, ali u vrlo skoroj budućnosti i prijenosnicima te stolnim računalima).
Decentralizacijska ideologija
No, što je uopće cloud? Iako nije riječ o jednom, jedinstvenom i strogo definiranom konceptu, cloud je lako definirati i prepoznati - riječ je o bilo kojem sustavu ili usluzi, koja podatke ne pohranjuje na klijentskom uređaju niti jedinstvenom serveru, već više servera (ili poopćeno - računalnih resursa) spojenih mrežom (obično internetom). Umjesto da se podaci nalaze na jednom, strogo 'fizički' definiranom računalu, oni su raštrkani ili 'razmazani' preko čitavog niza računala, koja se mogu nalaziti unutar iste serverske farme, u susjednim zgradama ili na različitim zemljinim polutkama. Drugim riječima, cloud je vrhunac te slika i prilika decentralizacijske ideologije kojoj internet teži - korak koji nas vodi u razinu apstrakcije kod koje konkretna računala nisu kutije u kojima se nalaze naše aplikacije i podaci, već samo bezopasni resursi, dio digitalnog 'substrata' na kojem živi naš digitalni život.
Brisanje granica
Podaci jednog korisnika pritom mogu biti smješteni na jednom (nasumičnom) računalu unutar clouda ili raštrkani na više njih, čime granice među pojedinačnim računalima (bar iz korisničke perspektive) postaju još mutnije. Iako cloud aplikacije ne moraju nužno biti na webu zasnovane, one to često jesu, što im donosi još jedno bitno svojstvo - rad neovisan o platformi klijentskog računala, odnosno sustava. Time se, uz granice među računalima, zamagljuju i granice između platformi i operacijskih sustava, što je još jedan važan korak u apstrakciji računalnih sustava na globalnoj razini. Konačno, s obzirom na to da glavninu podataka pohranjuju i obrađuju udaljeni računalni resursi clouda, klijentsko računalo ne mora biti posebno snažno, kompleksno niti skupo, što aplikacije temeljene na cloudu čini dostupnijima od klasičnih. Što je, pak, bitan faktor u informatizaciji i širenju usluga.
Evolucija cloud računarstva u slici (Izvor: Wikibon)
Koncept star 50 godina
Sam koncept datira još iz dalekih 60-ih, kad je John McCarthy, dobitnik Turingove nagrade, teoretizirao o računarstvu budućnosti kao amorfnom entitetu organiziranom poput komunalnih usluga, preciznije, poput električne mreže. Termin cloud potiče iz nešto bližih nam devedesetih godina prošlog stoljeća, kad su telekomi s uglavnom point-to-point mreža počeli prelaziti na multilateralne mreže i svojim klijentima nuditi VPN usluge. Simbolom oblaka u to se doba na dijagramima mrežne topologije označavalo točku razgraničenja između korisničkih i operaterovih sustava. Cloud kakav danas poznajemo tu točku razgraničenja seli s mrežne infrastrukture na same servere.
U javnosti i masovnim medijima, pojam cloud prvi se put počeo intenzivnije spominjati tek 2006. godine, kad ga je u svojoj prezentaciji na konferenciji Search Engine Strategies opisao Eric Schmidt, bivši CEO Googlea. Samo tri godine kasnije, 2009., analitičari Gartner grupe su procijenili da je cloud computing postalo globalno tržište teško 60 milijardi američkih dolara, uz godišnji rast od 20%.
Novi izvor prihoda
Telekomunikacijskim operaterima proširivanje portfelja cloud uslugama može stvoriti znatne nove prihode, a olakotna okolnost u njihovoj implementaciji jest što cloud iziskuje upravo ono u čemu su današnji operateri jaki - pružanje telekomunikacijskih usluga, dobavljanje i distribuciju odgovarajuće terminalske opreme (mobilnih telefona i prijenosnih računala) te pružanje infrastrukture, kako mrežne, tako i ostalih (naplate, tehničke i korisničke podrške, upravljanja resursima). Osim kao važan čimbenik u razvoju posve novih usluga, cloud computing telekomunikacijskim operaterima može pomoći i kao "začin" postojećim, tradicionalnim telekom uslugama poput naprednih sustava glasovne pošte, integracije s društvenim mrežama, efikasnijih Machine-to-Machine (M2M) infrastruktura te mnogo čemu drugom.
NSN na Mobile World kogresu: Čvrsta vjera i kontinuirana promocija cloud računarstva
Koja je uloga kompanija poput telekom diva Nokia Siemens Networksa u omogućavanju usluga u oblaku te kakva su iskustva do sada prikupili kako interno, tako i u radu s klijentima, za Plan B govori menadžer Nokia Siemens Networksa Sergej Počuča......
Što NSN radi po pitanju Clouda?
NSN-ova vizija je biti predvodnik u uvođenju cloud tehnologija i poslovnih modela u telko aplikacije poput usluge govora, OSS/BSS (sustavi za upravljanje i održavanje telekomunikacijske mreže te poslovnih sustava operatora) i VAS (sustavi s dodanom vrijednošću, npr. SMS/MMS). Namjera nam je također proširiti cloud usluge izvan tradicionalnih telko ponuda na susjedne industrije s rješenjima baziranim na cloudu.
Cilj nam je biti broj 1 kompanija u procesu transformacije telekomunikacijskog poslovanja prema cloud rješenjima i inovativnim poslovnim modelima. NSN podupire svaki korak operatora na putu do davanja cloud usluga kako bi se oni repozicionirali i iskoristili većinu poslovnih prilika koje ih čekaju.
NSN-ov fokus je na četiri aplikacijske cloud domene:
• Telekom produkti i aplikacije koje pokrivaju operaterove 'back-office' sustave kao što su OSS/BSS, upravljanje pretplatničkim iskustvima, itd. Dodatno, NSN će 'lansirati' novo rješenje za trgovanje kapacitetima mreže, koja omogućava operatoru kupovanje i prodaju kapaciteta po potrebi
• Aplikacije i usluge za malo i srednje poduzetništvo kao što su Telco SaaS (Software as a Service), zaštita podataka i privatnosti, itd.
• Potrošačke aplikacije koje pomažu operatorima da izvezu njihova telekomunikacijska sredstva (npr. SMS, MMS poruke, lokacija korisnika, naplata, itd.) programerima i developerima aplikacija kako bi proširili portfelj usluga za krajnje korisnike
• Machine2machine aplikacije za različite 'susjedne' poslovne vertikale kao što je pre-paid energija, sustavi kućne zaštite, itd.
Uloga proizvođača telekomunikacijske mrežne opreme uključujući i NSN u omogućavanju Cloud usluga?
Naša uloga u omogućavanju cloud usluga je podrška telekom operatorima u podizanju efikasnosti i korisničkog iskustva u njihovom poslovanju. Zadatak i misija NSN-a je predvoditi proces uvođenja cloud tehnologije i SaaS poslovnih modela u telko uslugama razvijanjem aplikacija u cloudu te omogućavanjem operatorima model telko aplikacija 'as a service'. NSN svojim inovacijama pomaže operatorima proširiti ponudu potrošačkih i poslovnih usluga i u sprezi sa zajednicom programera nudi široki spektar Machine2Machine rješenja i na taj način pomaže operatorima proširiti cloud ponude na susjedne industrije.
Cilj nam je plasirati najbolja telko rješenja po principu 'ključ u ruke' za podršku operatorima u izgradnji cloud računarstva za privatnost, zaštitu podataka i kvalitetu usluge.
Kakva su dosadašnja iskustva NSN-a interno i u radu s klijentima na području clouda?
Interno kroz NSN Start-Up projekte temeljene na poduzetničkim timovima po uzoru na Silicon Valey Start-Up model, donosimo nova cloud rješenja na tržište. NSN također potiče inovacije svojih partnera i trećih strana, pomažući operatorima sigurno izvažanje svojih telekom sredstava (npr. naplata, lokacija korisnika, slanje poruka, zaštita podataka, itd.) zajednici programera. Nova cloud rješenja do kojih smo došli spomenutim procesom su:
• 'Telco asset marketplace', koji je već implementiran u programerski portal operatora u Indoneziji (Indosat)
• Konfigurabilna usluga za slanje poruka
• Trgovanje kapacitetima je rješenje koje omogućava operatoru prodaju i kupovinu kapaciteta po potrebi
• Machine2Machine platforma koja omogućava operatorima ulazak na susjedna tržišta s rješenjima kao što su pre-paid energija, upravljanje logistikom, sigurnost doma.
Kad govorimo o iskustvima u radu s klijentima na području clouda, NSN ima nekoliko klijenata s kojima smo transformirali njihove telko aplikacije u virtualiziranu okolinu, što je prvi korak prema cloud računarstvu.
Kao primjer za rješavanje problematike zaštite podataka, mogu navesti velikog međunarodnog operatora Telefonica – O2 u Češkoj kojem smo pomogli omogućiti zaštićeni pristup internetu za njihove klijente.
Nadalje, NSN je nedavno objavio partnerstvo sa operatorom u Indoneziji (Indosat) u korištenju NSN-ovog Telco asset marketplace rješenja za njihov portal za programere kako bi mogli izvesti već spomenute telko resurse. Na taj način je njihovim programerima omogućen siguran pristup resursima operatora i razvijanje novih aplikacija koje koriste te resurse kako bi proširili portfelj usluga Indosata. Objavili smo također suradnju s Cubiom, MVNO-om smještenim u Finskoj, na prilagođavanju platforme za slanje poruka kako bi obogatili načine komunikacije njihovih korisnika.
NSN je pomogao vodećem pružatelju usluga održavanja za energetske, telekomunikacijske i industrijske kompanije (Empower) kako bi automatski alocirali potrebne resurse za efikasnije raspoređivanje posla te mu time značajno pomogli podići produktivnost. Naši brojni projekti optimizacije mreže su također prvi korak u omogućavanju kvalitete usluga za cloud aplikacije.
Kakav je potencijal cloud računarstva i kako vidite daljnji razvoj ove tehnologije?
Potencijal i daljnji razvoj cloud računarstva više je političko nego tehnološko pitanje. Naime, cloud računarstvo mijenja industriju iz temelja i stoga se moraju mijenjati i propisi. Regulacija zaštite podataka je, primjerice, jedno od ključnih područja. SaaS model se snažno oslanja na pružatelje cloud infrastrukture za upravljanje zaštitom podataka preko Web sučelja, odnosno portala zaštićenih sustavom za upravljanje identitetima, filtriranjem IP adresa i konfiguracijom nivoa aplikacija. Kada se datoteke prenose s jednog fizičkog mjesta na drugo, algoritmi enkripcije po industrijskim standardima će biti čvrsto upravljani kako bi zaštitili podatke i bili u skladu s propisima.
Također, svaka regija ima različite zakone o zaštiti privatnosti i podataka. Na primjer, Europska unija (EU) postavlja određene kriterije za transfer osobnih podataka izvan EU. NSN će se pridržavati zahtijevanih regionalnih i lokalnih standarda i naći lokalne distributere cloud infrastrukture gdje je moguće te izabirući dobavljača cloud infrastrukture koji se pridržava ISO 27001, RIPA, PECR i drugih zahtjeva propisanim regionalnim zakonima.
Drugi izazov je da cijela industrija još uvijek razvija okvire ugovaranja, tako da će biti potrebno neko vrijeme kako bi svi igrači u industriji izgradili i preradili svoje cjenovne modele i ponudu. Prirodno je da u većini slučajeva mi ovisimo također o tom procesu koji utječe na transformaciju trenutnih aplikacija na cloud i 'as a Service' model.
Neovisno o svemu spomenutom, trenutačno operatori mogu prilično fleksibilno odlučivati koliko toga žele staviti u cloud. S vremenom očekujem da će se količina podataka i usluga u cloudu povećavati. Svijet je tek na početku revolucije zvane cloud!
(sponzorirani članak)