nepravomoćna presuda

Čović i Josipović proglašeni krivima zbog mita oko remonta MiG-ova u Ukrajini

26.03.2019 u 11:27

Bionic
Reading

Nakon nešto više od godinu i pol u utorak u 13 sati na zagrebačkom Županijskom sudu izrečena je presuda u slučaju davanja i primanja mita prilikom ugovaranja remonta hrvatskih borbenih aviona MiG-21 u Ukrajini. Svojedobno je taj posao nazivan veleizdajom i najvećom aferom u MORH-u, no sve se svelo na mito jednom čovjeku u iznosu od 10.000 eura

USKOK za primanje mita tereti Josipa Čovića, bivšeg načelnika Odjela održavanja i remonta Zrakoplovno-tehničkog zavoda, voditelja stručnog tima MORH-a za provjeru i člana tehničkog Povjerenstva MORH-a zaduženog za utvrđivanje tehničke sposobnosti izvršenja remonta MIG-ova, a za davanje tereti predstavnika remontne tvrtke Ukrspecexport Ivicu Josipovića.

U optužnici, koja je podignuta 30. prosinca 2016., navedeno je da je Čović od ukrajinske tvrtke, ali i od rumunjske tvrtke Aerostar, koja se također natjecala za posao remonta MiG-ova, tražio mito kako bi 'pogurao' njihove ponude. USKOK tvrdi da su predstavnici rumunjske tvrtke odbili njegov zahtjev, dok je Josipović pristao na mito, da su on i Čović dogovorili isplatu 50.000 eura te da je od tog iznosa isplaćeno najmanje 10.000 eura.

Sutkinja Županijskog suda u Zagrebu presudila je, prenosi N1, da su Josip Čović i Ivica Josipović krivi te je Čoviću odrezala kaznu od godine dana i osam mjeseci zatvora, uz obavezu vraćanja nezakonito stečenih 10.000 eura, dok je Josipoviću odrezala godinu dana zatvora.

Čović se u istrazi branio kako nije riječ o primanju mita, nego da mu je Josipović u dva navrata, krajem siječnja 2016. i nakon isporuke svih 12 remontiranih MiG-ova, darovao po pet tisuća eura zbog 'korektnog rada i poštivanja propisa'. Navodio je i kako on taj dar nije tražio, ali da ga je oba puta primio i nakon nekoliko dana uplatio na svoj račun u banci. Kazao je i kako o primljenom novcu nikoga nije izvijestio te da mu cijela ta situacija nije bila ugodna. Nakon primitka drugog dara, tvrdio je u istrazi, reagirao je nervozno.

'Ponovo sam od njega (Josipovića, op.a.) primio poklon za korektno obavljen posao, no nervozno sam reagirao kazavši da je sada dosta. I u toj kuverti bilo je 5000 eura. Opet nikog nisam izvijestio o novcu i opet sam novac stavio na bankovni račun', tvrdio je Čović u istrazi.

Josip Čović i Ivica Josipović
  • Josip Čović
  • Ivica Josipović
  • Josip Čović
Josip Čović i Ivica Josipović Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl

Suđenje, koje je počelo 18. rujna 2017., provedeno je bez nazočnosti javnosti jer je to tražio USKOK uz argument da će tijekom suđenja biti čitana dokumentacija koja ima različite oznake tajnosti i čije bi objavljivanje moglo naštetiti nacionalnoj sigurnosti i obrani RH. Među svjedocima su bili pozvani i bivši ministar obrane Ante Kotromanović, za vrijeme čijeg je mandata 2013. sklopljen posao s Ukrajincima, kao i bivši načelnik Glavnog stožera iz tog razdoblja, general Drago Lovrić. Kotromanović je u javnim nastupima govorio kako on osobno nikome nije pogodovao, da je proveden transparentan postupak javne nabave, a posebno je naglasio da je odabrana ponuda koja je ispunjavala sve uvjete natječaja te je bila jeftinija čak 40 milijuna kuna.

Kotromanović je kasnije isticao i kako je upravo on zatražio istragu u srpnju 2014., kada je kao ministar pozvao Državno odvjetništvo da istraži sumnje u pogodovanje Ukrspecexportu, koje su iznosili predstavnici tada oporbenog HDZ-a, kao i Generalski zbor.

>>> 'Ako se dokaže da sam kriv, pucat ću si u glavu'

Hrvatska je u tom poslu remontirala sedam svojih aviona, a od Ukrajinaca je dokupila njih još pet, koji su također remontirani. Od navedenih pet dokupljenih aviona, danas leti samo jedan, dok su ostala četiri prizemljena u ožujku 2016. iz ne sasvim jasnih razloga, s obzirom na to da su ih prekontrolirali i ukrajinski i hrvatski stručnjaci te su utvrdili kako su avioni tehnički ispravni.

Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015.
  • Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015.
  • Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015.
  • Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015.
  • Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015.
  • Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015.
    +9
Predstavljanje eskadrile aviona MiG-21 nakon remonta 2015. Izvor: Pixsell / Autor: Boris Ščitar/Večernji list

S obzirom na to da od ukupno osam MiG-ova koji su ostali nakon prizemljenja 'ukrajinske četvorke' dnevno leti njih između tri i pet, a natječaj za nabavu drugih borbenih aviona doživio je fijasko, MORH očajnički pokušava nadomjestiti prizemljene avione kako bi se osiguralo postojanje borbene komponente Hrvatskog ratnog zrakoplovstva dok se ne provede novi natječaj. Aktualni ministar obrane Damir Krstičević još je prije godinu dana od Ukrajinaca zatražio da četiri prizemljena aviona zamijene drugima, a Ukrspecexport mu je nekoliko dana kasnije odgovorio kako se nitko nije žalio na posao s avionima. Koliko je javnosti poznato, do danas iz Ukrajine nije stigao nikakav drugi odgovor.