projekt greenway

Devet godina čekala se prva lopata: Ovako će izgledati biciklistička trasa uz tok Save

06.09.2022 u 13:45

Bionic
Reading

Devet godina. Toliko se navršilo otkad je pokojni zagrebački gradonačelnik Milan Bandić prvi put pred novinarima spomenuo projekt Greenway, glavnu državnu biciklističku rutu br. 2, za koju je prva lopata zakopana tek danas na trasi u dužini od 1,66 kilometara na južnoj strani nasipa od Blata do Savskog mosta

Iako se nekoliko puta najavljivalo da će radovi početi još prije pet godina, to se iz niza razloga nije dogodilo pa je s obzirom na dosadašnji tempo upitno kada će biti završena 132 kilometra staze. Ideja je, prema dokumentaciji, da se nakon pilota krene u sve faze i završi ih se u roku od osam mjeseci. Govoreći na današnjoj konferenciji za medije, gradonačelnik Tomislav Tomašević kazao je kako se očekuje da preostalih osam fairm za uskoro krene u realizaciju Kada, nije precizirao. S obzirom da su za pilot predviđeni radovi u trajanju od tri mjeseca rok od osam za sve ostale čini se preoptimističan.

Planirana ruta prati obje obale Save te kroz Zagrebačku županiju ide samo s jedne strane, dok kroz Zagreb ide s obje strane rijeke. Početna točka južnog traka je u Bregani, završetak u Oborovu kod Rugvice, a sjeverni trak započinje na Podsusedskom mostu i završava u Lijevom Dubrovčaku.

Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway
  • Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway
  • Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway
  • Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway
  • Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway
  • Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway
    +14
Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević predstavio Greenway Izvor: Cropix / Autor: Darko Tomas

Osim izgradnje staze, treba postaviti dodatnu opremu koja uključuje rasvjetu, punjače za e-bicikle, odmorišta, parkirališta, info oznake i brojače prometa. Planira se i uređenje prilaza mostovima, kao i uređenje prilaza i spojeva na postojeću biciklističku i cestovnu infrastrukturu.

Podsjetimo, Studija izvodljivosti izrađena je 2014./2015. godine, potom se pristupilo izradi tehničke dokumentacije i već tada je bilo jasno da će sve kasniti jer 2017. još nije bio gotov ni glavni ni izvedbeni projekt, do čega je došlo dvije godine kasnije.

Bilo je tijekom godina žalbi na natječaje, poništavanja, neosiguravanja sredstava, obećavanja pred izbore… Konačno, u jesen 2019. u Zagrebu su osigurana sredstva za prvu fazu i očekivalo se da će radovi na projektu krenuti 2020., ali je onda opet došlo do zastoja u javnoj nabavi. Ponuđači su se žalili na natječajima, uslijedila su poništavanja, pa su radovi prolongirani za 2020. godinu.

Procijenjena vrijednost cijele investicije iznosila je 122,9 milijuna kuna, od čega je predviđeno da 85 posto bude sufinancirano iz fondova EU-a, dok bi 15 posto trebalo doći iz proračuna Grada Zagreba i Zagrebačke županije, ali s obzirom na petogodišnje kašnjenje u radovima, kao i na što se sve dogodilo na globalnom tržištu od tada do danas - od poremećaja u opskrbnim lancima do poskupljenja energenata i inflacije - sasvim je jasno da će u konačnici cijena rute biti daleko viša od procijenjene.

Da u to nema sumnje, potvrđuje i pilot-projekt za koji je 2019. godine planirano da ukupno košta 6,7 milijuna kuna (građevinski radovi 2,4 milijuna), od čega bi 5,7 milijuna bilo povučeno iz fondova EU-a. Međutim proljetos, kad je natječaj raspisan, procijenjena vrijednost građevinskih radova iznosila je 3,95 milijuna kuna bez PDV-a. Kada su stigle ponude, postalo je jasno da se za planirani iznos peta faza rute neće graditi jer su sve četiri pristigle ponude bile više od procijenjene nabave, a kretale su se od 5,4 do 10,6 milijuna kuna.

Grad ipak nije odustao od posla i prihvatio je najnižu ponudu tvrtke Fimak nekretnine od 5,4 milijuna kuna, a ona treba obaviti radove u roku od tri mjeseca, odnosno do kraja ove godine. Osim izrade same staze od ekoasfalta, postavit će se oprema nužna za odvajanje biciklističkog prometa, kao što su horizontalna i vertikalna signalizacija te rasvjeta i odmorište.

Podsjetimo, ruta Greenway podijeljena je na devet faza:

• faza I. – granica sa Slovenijom – Podsusedski most – desna obala

• faza II. – Podsusedski most – kanal Sava-Odra – desna obala

• faza III. – Podsusedski most – Savski most – lijeva obala

• faza IV. – kanal Sava-Odra – Blato – desna obala

• faza V. – Blato – Savski most – desna obala

• faza VI. – Savski most - Most mladosti – obje obale

• faza VII. – Most mladosti – Domovinski most – obje strane obale

• faza VIII. – Domovinski most – Lijevi Dubrovčak – lijeva obala

• faza IX. – Domovinski most – Orle – desna obala.

Projekt Greenway
  • Projekt Greenway
  • Projekt Greenway
  • Projekt Greenway
  • Projekt Greenway
Projekt Greenway Izvor: Licencirane fotografije / Autor: zagreb.hr