PREDRASUDE U OBRAZOVANJU

Domovi za nezbrinutu djecu ubijaju ambicije učenicima. Dajmo im priliku!

02.06.2015 u 17:12

  • +6

Okrugli stol

Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Bionic
Reading

'Mnoga djeca imaju probleme kod biranja obrazovanja, a uzrok tome je umanjivanje svojih vrijednosti i vjerovanja kako imaju manje šanse od djece odrasle u svojim obiteljima. Uz obrazovni uspjeh dolazi i bolja socijalna uključenost'- naglasila je docentica Vanja Branica iz Studijskog centra socijalnog rada Pravnog fakulteta Zagrebu

Ona je na danas održanom okruglom stolu na temu 'Obrazovanje mladih iz alternativne skrbi' prezentirala rezultate predavanja provedenog na fakultetu, kojim je pokazano kako djeca iz alternativne skrbi biraju obrazovanje u skladu sa svojim mogućnostima.

Istraživanje iz 2015. godine pokazalo je kako 6 posto djece iz alternativne skrbi ne ide u školu, 15,6 posto upiše osnovnu, a njih 52, 9 posto upisuje srednju školu.

Organizatori ovog događanja 'Care@net: zagovaračka mreža za mlade koji izlaze iz alternativne skrbi' i 'Studijski centar socijalnog rada' Pravnog fakulteta u Zagrebu željeli su ukazati na važnost pružanja jednakih mogućnosti za daljnje obrazovanje mladima iz alternativne skrbi.

Nakon kratkih uvodnih riječi predsjednice Rehabilitacijskog centra za stres i traumu Valentine Zeljak Božović i koordinatorice ovog projekta Dragane Knezić održana su dva kratka predavanja o uključivanju mladih javne skrbi u obrazovanje.

Nekoliko je faktora koji utječu na upisivanje, odnosno odustajanje od upisa u školu, istaknula je docentica Vanja Branica.

'Obrazovanje im je važno jer daje veću mogućnost za zapošljavanjem, samostalnošću i odlaskom iz doma. S druge strane, oni koji ne vide smisao obrazovanja ono nije ni bitno. Djeca iz alternativne skrbi svoje srednjoškolsko obrazovanje tako biraju u skladu s motivacijom koju imaju, ali i blizinom škole u odnosu na dom', kaže Vanja Branica.

Zajedno sa stigmom o tome da djeca iz doma kradu, lažu i prljava su, dolaze i društvene predrasude i loš pristup nastavnika u školama. No, postoji mogućnost da se to promijeni i radu na motivaciji djece.

'Istraživanja su pokazala da su djeca iz doma ranjivija, trebaju stalnu podršku za priliku u obrazovanju. Jednostavno im treba dati priliku koju imaju i sva ostala djeca'- zaključila je svoje predavanje Branica.

Rezultate svog istraživanja o uspjesima u obrazovanju kod djece iz alternativne skrbi prezentirala je i profesorica Branka Sladović Franz.

'Od djece koja su odrasla u domu se očekuje da budu samostalna. Zato ona osjećaju dodatan pritisak i strah od neuspjeha', rekla je Sladović Franz.

Prema anketi koja je provedena 2009.godine, a u kojoj je sudjelovalo 45 studenata zaključeno je da postoji više razloga zbog kojih mladi iz doma odustaju od svog školovanja.

'Prije svega mladi se susreću s brojnim teškoćama poput odrastanja u javnoj skrbi, financijskih i obiteljskih problema, nesigurnosti i siromaštva. Zato velik broj njih skriva da dolaze iz doma kada se nađu u novoj sredini', pojasnila je doktorica.

Mladi iz javne skrbi žele se što prije osamostaliti, postići bolji društveni status i napredovati u karijeri. Daljnje rezultate istraživanja pojasnila je dr. Sladović Franz.

'Djeca iz alternativne skrbi osjećaju pritisak da se moraju obrazovati, a dolaskom u novu sredinu teško se prilagođavaju, jer se boje društvene stigmatizacije. Osim toga, smatraju da mladi odrasli u svojim obiteljima imaju podršku u svakom trenutku, nezahvalni su i razmaženi i imaju banalne probleme. S druge strane, sudionici istraživanja kažu kako djeca odrasla u domu puno brže sazrijevaju, zreliji su, imaju bogato životno iskustvo i sposobnost da se izbore za sebe'- završila je Sladović Franz.

Nakon predavanja svoja je iskustva o mogućnostima obrazovanja iznijelo 5 djevojaka koje su barem jedan period svog života provele u domu. Sve su na svojoj koži osjetile posljedice stigmatiziranja od strane društva u kojem su bile, a svoje današnje uspjehe pripisuju najviše vlastitom naporu i podršci iz doma. S velikom su sumnjom upisivale škole i fakultete, jer su imale određenu dozu nepovjerenja prema vanjskom svijetu i načinu na koji bi ih ljudi mogli doživljavati. Unatoč predrasudama završavaju ili su završile željeno obrazovanje i osjećaju se samostalnije no ikad.