IZ HRT-OVA FILMA O REFERENDUMU

Don Stojić 'aktivno prati 7-8 gay momaka'

29.01.2014 u 11:25

Bionic
Reading

Dokumentarni film 'Referendum' prikazan u sinoćnjem terminu na HRT-u suprotstavljao je stavove dviju obitelji, stručnjaka i aktivista, od kojih su jedni na referendumu glasali za ustavnu definiciju braka kakvu im je predložila Željka Markić, a drugi su joj se usprotivili upozoravajući da je ona zapravo diskriminatorna

Redateljica i scenaristica Ljiljane Bunjevac Filipović snimila je razmišljanja, dijelom intimna, a dijelom svjetonazorska i politička, dviju obitelji. Dok Čuljkovi ponavljaju Markićkinu tezu o nasušnoj nužnosti mijenjanja Ustava radi njihove definicije braka, Savićevi se ne mogu načuditi takvom zecu iz rukava, referendumu o pojmu koji je već definiran zakonom, i to upravo na način kako je prije dva mjeseca tražila udruga 'U ime obitelji'.

'Neki strani mediji su napisali, bio je to najskuplji copy-paste u povijesti. Prenošenje iz zakona u Ustav definicije koja je već tu i za to potpuno besmisleno potrošiti 50 milijuna kuna', primijetila je Martina Savić, čije stavove dijeli njen muž Miloš s kojim je u braku posljednjih pet godina, s dvoje male djece, a u vezi dvostruko više.

Put slave Ljiljane Bunjevac Filipović

Autorica dokumentarca Ljiljana Bunjevac Filipović široj je javnosti poznatija kao, uz Hloverku Novak Srzić i Maju Freundlich, jedna od omiljenih novinarki Franje Tuđmana, HDZ-a i Katoličke crkve u 90-ima. U dvijetisućitima posvetila se snjimanju dokumentarnih filmova. U nedavnom intervjuu za jedan katolički portal ustvrdila je: 'Radosna sam zbog inicijative 'U ime obitelji' koja je pokazala da su Hrvati za očuvanje istinskih obiteljskih vrijednosti', dodavši kako je 's druge strane začuđena što se moramo boriti za brak između žene i muškarca koji je tako prirodan i normalan'. (N. Barković)

Njima su suprotstavljeni Čuljkovi, također mladi bračni par koji svoja razmišljanja za kameru iznosi sjedeći pred katoličkom ikonom Gospe i ovećim raspelom na komodi. 'Držim da ovaj referendum nije napad nego obrana', uvjereni su Čuljkovi, koji isto tako smatraju da 'ne treba ići protiv prirode'.

S druge strane, Savićevi predstavljaju liberalne i progresivne građanske nazore, do referenduma nisu ni razmišljali o braku kao o presudnom društvenom i političkom pitanju, u što se u posljednjih godinu dana iznenada doista i pretvorio. Štoviše, Savićevi su se oženili tek kada su shvatili da će im tako biti lakše riješiti neka pitanja o kreditu za stan i kada su odlučili odgajati djecu, što im je omogućio postupak umjetne oplodnje koji su poduzeli u inozemstvu. Za njih je brak veza dvoje ljudi i veza povjerenja.

'Nakon ovog pitanja i referenduma, moglo bi se pojaviti pitanje o medicinski pomognutoj oplodnji ili suzbijanje prava drugih manjina. Zato smo protiv', tumače Savićevi, uvjereni da iza referenduma stoji crkveni katolički moral, ali i da društvo mora napredovati, jer bi u protivnom 'Hrvatska ostala u srednjem vijeku'.

Da je Katolička crkva doista duboko upletena u referendum, koji je prošlogodišnji državni proračun stajao vrtoglavih 50 milijuna kuna, dokazao je i nastup Damira Stojića, kontroverznog katoličkog svećenika – povratnika iz Kanade koji se pohvalio da studentima na predavanjima savjetuje apstinenciju od seksa do početka braka i da 'aktivno prati sedam-osam momaka koji imaju sklonost prema istom spolu'. Citirao je Bibliju, uvjeren da taj vjerski spis može određivati što je zajednica između dvoje ljudi i je li homoseksualnost normalna.

'Tim momcima kažem: Vi možete bolje. Brak je ključna tema. To je dokaz Božje ljubavi za čovjeka', govorio je don Stojić u duhu katoličkog misticizma, ne navodeći dokaze za svoje tvrdnje osim Biblije.

Javnost je prvi puta imala prilike vidjeti snimke s dočeka rezultata referenduma u dvorani udruge 'U ime obitelji', koja je u referendumskoj noći medijima, osim radikalnim desničarskim koji su otvoreno agitirali, zabranila pristup dvorani, pa tako i tportalu. U luksuznoj dvorani mogla se vidjeti raskošna slavljenička oprema, od nebrojenih balona, isključivo roza i plave boje, šampanjca i kanapea, do pomodno odjevenih simpatizera udruge 'U ime obitelji', koji su u jednom trenutku zapjevali pjesmu 'Bože čuvaj Hrvatsku', kojom na svojim skupovima slave pripadnici HDZ-a.

Željka Markić, predvodnica udruge 'U ime obitelji', ponovila je da presudnim danas u Hrvatskoj smatra unošenje njene definicije braka u Ustav i da 'svako dijete ima pravo na majku i oca'. Gordan Bosanac iz Centra za mirovne studije, sasvim suprotno, smatra da drugačiji oblik braka nikako ne može ugroziti one koji misle drugačije, a da svako dijete prvenstveno treba roditeljsku ljubav, pažnju i nježnost, neovisno o tome jesu li roditelji homo- ili heteroseksualci.

'Tijekom predreferendumske kampanje građane smo htjeli upozoriti da pitanje, koje im je servirano, uopće nije to pitanje. Radi se o ljudima koji su obiteljski i poslovno povezani, a ukrali su demokratske procedure za neki svoj cilj', ocijenio je Bosanac.

Da se ne radi samo o pukom definiranju braka, potvrdio je Matko Marušić, simpatizer 'obiteljaša' i profesor na Medicinskom fakultetu u Splitu, koji je u jednom trenutku u filmu rekao da 'dvije žene ne mogu osnovati brak'. Na to se nekako nadovezala izjava Dražena Ilinčića, jedne od rijetkih javnih osoba u Hrvatskoj koja se izjasnila kao gay, da bi gay zajednica lako mogla osmisliti svoju varijantu životne zajednice, s nazivom koji nije 'brak'. I u toj zadnjoj poruci kao da se iscrpila cijela prošlogodišnja kampanja, pa i njen smisao, jer gledatelju ostane loš okus u ustima kad se ovako sažeto podsjeti na 'događaj koji je obilježio 2013. godinu', a bio je tako dosadan, beskoristan i, najvažnije, skup.