Ever Given, kontejnerski brod iz tzv. zlatne klase takvih plovila i jedan od najvećih na svijetu, nije se pomaknuo ni metar nakon što se u utorak rano ujutro nasukao u Sueskom kanalu i cijelom dužinom blokirao prolaz kroz njega, a zbog čega je promet jednom od najvažnijih svjetskih ruta trenutno u prekidu. Gotovo dvjesto brodova čeka sa sjeverne i južne strane kanala kako bi prošlo kroz njega
Četiristo metara dugačak i 59 metara širok brod, natovaren s 20 tisuća kontejnera, plovi pod panamskom zastavom i u vlasništvu je japanske tvrtke Shoei Kisen Kaisha, a njime upravlja tajvanska tvrtka Evergreen. Prema podacima, zabio se pramcem u istočnu obalu kanala dok mu je krma okrenuta zapadu.
Kako je došlo do nasukavanja, još se istražuje, a prema preliminarnoj istrazi hamburške tvrtke Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), tehničkog upravitelja broda, uzrok je jak vjetar. Osim kapetana i časnika, na brodu su u trenutku nasukavanja bila dva peljara koja je angažirala uprava Sueskog kanala.
Kako odsukati brod, trenutno je prioritet jer, prema podacima BSM-a, svih 25 Indijaca, članova posade, dobro je, a ni kontejneri nisu oštećeni. Stoga se već jučer krenulo s otkopavanjem prove broda i pokušajima da se uz pomoć deset remorkera 'kontejneraš' izvuče iz pijeska.
No unatoč tome što je angažiran i specijalni bager koji može izvući i do dvije tisuće metara kubnih materijala na sat, pomaka za sada nije bilo.
Peter Berdowski, predsjednik uprave nizozemskog Boskalisa, čija sestrinska tvrtka SMIT, jedna od najpoznatijih za spašavanje na moru, radi na 'oslobađanju' broda, kazao je za CNN kako bi cijela operacija mogla 'potrajati od nekoliko dana do nekoliko tjedana, ovisno o tome na što će se naići'.
SMIT-ovi ljudi radili su na vađenju ruske nuklearne podmornice 2001. godine i crpljenju goriva iz kruzera Costa Concordia potopljenog kod talijanske obale 2012. godine.
Povijest zatvaranja Sueskog kanala
Najkraća ruta od Azije prema Europi kroz povijest, od puštanja u promet 1856. godine, nekoliko puta je bila zatvarana na duži ili kraći period iz različitih razloga. Prvo zatvaranje u studenom 1956. godine bilo je kratko, a uslijedilo je nakon britansko-francusko-izraelske invazije na Egipat te godine. Kanal je ponovno otvoren u ožujku 1957. godine. Drugo zatvaranje dogodilo se nakon tzv. Šestodnevnog rata Egipta s Izraelom u lipnju 1967. i trajalo je do 1975. Tijekom godina bilo je i nasukavanja u kanalu. Jedno od najpoznatijih ono je iz 2004., kada se zaglavio ruski tanker Tropical Brilliance. Zbog toga je promet bio obustavljen tri dana, a tanker su pokušali otkopati da bi na kraju naftu s njega, kako bi ga olakšali i odsukali, prebacili na nekoliko manjih. Posljednje nasukavanje bilo je 2017. godine, kad se zbog tehničkih poteškoća nasukao japanski kontejnerski brod. Blokada je tada trajala svega nekoliko sati.
Uprava kanala kazala je pak kako će biti potrebno iskopati između 15 i 20 tisuća kubičnih metara pijeska i dosegnuti dubinu od 16 metara.
No upitno je hoće li se brod moći pomaknuti i hoće li se tada morati pristupiti skidanju dijela kontejnera s njega. Prema pisanju Sydney Morning Heralda, to je opcija za koju je uprava kanala rekla da je želi izbjeći pod svaku cijenu.
Prvi razlog je to što na mjestu nasukavanja ne postoji nikakva lučka infrastruktura kojom bi se to moglo napraviti, a drugi je što bi to sasvim sigurno uzrokovalo višetjednu blokadu kanala. Australski dnevnik dodaje da bi se ako dođe do toga morao angažirati drugi brod na koji bi se prebacio dio tereta, a nije isključena ni mogućnost da se angažiraju helikopteri koji bi ga prebacivali. Kako se u njima radi o robi najrazličitije namjene, od pokućstva do elektronike, pitanje je što bi se dogodilo s njom.
I dok s jedne strane oni koji rade na odsukavanju broda nisu pretjerano optimistični da će se to dogoditi tako skoro, japanski vlasnik Shoei Kisen, uz ispriku zbog svega što se dogodilo, priopćio je da vjeruje kako će se situacija riješiti do sutra navečer po japanskom vremenu, prenosi Al Jazeera.
Sueskim kanalom dugačkim 193 kilometra prolazi 12 posto svjetske pomorske trgovine i 30 posto kontejnerskog prometa, a prošle godine dnevno je u prosjeku njime prošao 51 brod. Osim što su na gubitku svi od brodara do isporučitelja i naručitelja robe, velik dio kolača gubi i Egipat koji godišnje uprihodi 5,7 milijardi dolara od prolaska brodova kanalom.
S obzirom na to da je prolaz kroz kanal najbrža veza između Azije i Europe, ako bude zatvoren nekoliko tjedana, brodari će svoje brodove biti prisiljeni preusmjeriti na put oko Afrike preko rta Dobre nade, što cijeli put, ovisno o brodu, produljuje od tjedan do 14 dana i donosi nove troškove.
Ever Given izgrađen je 2018. godine u japanskom brodogradilištu Imabari. Već 2019. godine udario je i teško oštetio 25-metarski HADAG-ov trajekt na Elbi u Hamburgu. U nepune tri godine plovidbe ovo mu je druga nesreća.
U međuvremenu, dok se brod nastoji osloboditi, društvene mreže vrve od mimova povezanih s nasukavanjem. Tako je profil na Twitteru pod nazivom 'Čovjek s bagerom u Sueskom kanalu' počelo pratiti više od 15 tisuća ljudi, a on je napisao: 'Dajem sve od sebe. Ali bez obećanja.'