(NE)REALIZIRANA OPSESIJA

Hoće li sljemenska žičara odvesti Bandića u pobjedu?

15.12.2016 u 16:00

Bionic
Reading

Sljemenska žičara jedna je od opsesija zagrebačkoga gradonačelnika Milana Bandića koji već više od desetljeća građanima i posjetiteljima Zagreba obećava put do vrha Medvednice žičarom koja je otvorena 27. srpnja 1963. Više od pola stoljeća kasnije, tik pred Božić trebala bi pasti prva lopata na Mihaljevcu put Sljemena, najavio je ovih dana Bandić koji želi još jedan spust u fotelju gradonačelnika metropole za pola godine. Nije, međutim, jedini: projekt žičare kao ulaznicu vide još neki kandidati i kandidatkinje

'Na projektu žičare Sljeme radi se već dvije godine i bit će izveden u dvije faze. Prvi je prostorni plan apsorbiran i trenutno čekamo mišljenja koja smo zatražili od ministarstava i čim to bude gotovo, krećemo u realizaciju projekta, prateći proceduru i zakonitosti u postupanju', najavio je Bandić nakon posljednjeg radnog sastanka s ministrom graditeljstva i prostornog uređenja HDZ-ovim Lovrom Kuščevićem.

Ako sve bude u redu, do kraja godine rušenjem postojećih stupova i žica trebali bi započeti radovi na rekonstrukciji pruge Mihaljevac - Dolje, najavio je Bandić i ustvrdio da bi cjelokupni projekt žičare, koji ima, kako je tada rekao, tri faze, trebao završiti sredinom 2018. Naime, druga je faza rušenje postojeće žičare, a treća izgradnja žičare.

Doduše, prije pet mjeseci gradonačelnik je tvrdio da će prva faza, odnosno rekonstrukcija pruge Mihaljevac – Dolje početi polovicom listopada. Sad smo u drugoj polovici prosinca, a s obzirom na to da 'radovi kreću za 10 dana', ostaje nejasno hoće li neki radnici dočekati Božić i Novu godinu na pruzi?


Nekadašnja Žičara Sljeme Sanjin Strukic/PIXSELL

Vjeverice možda i skaču sa Sljemena do Save...

Ali i hoćemo li doista ovaj put i dočekati žičaru? Jer sljemenska žičara uznemiruje zagrebačkog gradonačelnika već više od desetljeća i ona je, kako je sam istaknuo, 'jedna od njegovih opsesija'. Vidljivo je to, ako ni iz čega drugoga, iz njegovih izjava tijekom godina.

'Sav posao i sav trud koji je dosad uložen u sve sljemenske sadržaje te njihovo unapređivanje - sve je to uzaludno ako Sljeme ne povežemo žičarom sa Zagrebom. Zato je to naš zadatak koji trebamo dovršiti do kraja našeg mandata. Za očekivati je da će jedan tako velik projekt biti težak oko 25 milijuna eura, a bude li sve teklo po planovima, žičara bi morala početi raditi do kraja 2008.', kazao je u studenome 2005. gradonačelnik. Dvije godine kasnije žičara, izgrađena 1963. godine, prevezla je posljednje putnike i putnice.


U međuvremenu se nije promijenilo gotovo ništa osim želje da žičara prijeđe i na drugu stranu, do Bistre, a korak u tom smjeru napravljen je prije dvije godine, kada je Sabor odobrio Prostorni plan Medvednice, što je prva stepenica prema mogućoj realizaciji ovog megaprojekta. Gradonačelnik je pak početkom prošle godine najavio da će nakon fontana na red doći sljemenska žičara te da 'prvu fazu žičare do vidikovca planira završiti do kraja 2017., a drugu fazu do Bistre do kraja 2019. godine'.

Početkom prošloga mjeseca, kako smo već podsjetili, ustvrdio je da je 'projekt žičare Sljeme u završnoj fazi', a uoči predstavljanja gradskog proračuna, o kojemu će Gradska skupština glasati idući utorak, istaknuo je da u Gradu ima pet prioriteta, a to su: fasade, žičara, pruga za Zračnu luku, rotor Remetinec i puni profil Radničke ceste.


...ali se Zagrepčani na Medvednicu i dalje žičarom ne voze

No nije samo aktualni gradonačelnik zapeo za sljemensku žičaru. Taj je projekt među prioritetima i ostalih takmaca na lokalnim izborima, pa je tako nezavisna kandidatkinja za gradonačelnicu Zagreba Sandra Švaljek, koja je obećala da će joj izgradnja sljemenske žičare biti jedan od prvih poteza bude li izabrana, upozorila na to da u nacrtu gradskog proračuna nije predviđeno dovoljno sredstava za sljemensku žičaru. Naime, s predviđenih milijun kuna bit će teško financirati barem projektnu dokumentaciju pa smatra da je vjerojatno riječ o još jednoj rundi najava u predizborne svrhe

Premda postoji idejno rješenje za tehnički aspekt izgradnje, nije gotova prostorno-planska dokumentacija za vršnu zonu Medvednice, gdje bi trebala biti gornja stanica žičare, a tek treba izraditi Urbanistički plan uređenja bez kojega se ne može izdati lokacijska dozvola. Također, nije napravljeno ni kvalitetno arhitektonsko rješenje za oblikovanje četiriju objekata na trasi, niti su riješeni imovinsko-pravni odnosi duž cijele trase kojom bi išla žičara.


Švaljek je procijenila da bi gradnja žičare mogla koštati oko 20 milijuna eura, a do novca za projekt bi se moglo doći sredstvima europskih fondova, što je način kojim bi tu investiciju financirala i druga kandidatkinja za gradonačelnicu Zagreba HNS-ova Anka Mrak Taritaš. Ona smatra da je potrebno 15 milijuna eura, a već je više puta upozorila na to da projekt donje stanice postoji već više od 10 godina i da je samo na gradnju fontana potrošeno pola potrebnog iznosa za žičaru koja bi mogla biti gotova u dvije godine