Odbor ministara Vijeća Europe od narednog će tjedna ocjenjivati napredak hrvatske, češke i grčke vlade u provedbi odluka Europskog suda za ljudska prava, koji je u presudama donesenim između 2007. i 2010. godine utvrdio da su spomenute vlade kršile prava romske djece na obrazovanje lišeno diskriminacije. Unatoč tim presudama, romska djeca i dalje su žrtve segregacije u obrazovanju, upozorava Amnesty International
Najnovija presuda Europskog suda za ljudska prava koja je utvrdila diskriminaciju u obrazovanju romskih učenika donesena je u ožujku 2010, a odnosi se na slučaj Oršuš i drugi protiv Hrvatske.
Veliko vijeće Europskog suda za ljudska prava zaključilo je da se prilikom smještanja 14 romske djece u posebne razrede 2002. godine, a koje je navodno bilo utemeljeno na nižoj razini vladanja hrvatskim jezikom, zapravo radilo o diskriminaciji na temelju etničke pripadnosti.
Testovima na temelju kojih su djeca smještena u zasebne razrede zapravo su testirane njihove opće psihofizičke sposobnosti, a ne njihove jezične sposobnosti, utvrdio je Sud. Nastavni plan i program u romskim razredima bio je značajno smanjen, a mjere za rješavanje problema navodnog nepoznavanja hrvatskog jezika pritom uopće nisu provedene.
Slične presude donesene su 2007. godine protiv Republike Češke i Grčke. U presudi u slučaju D. H. i drugi protiv Republike Češke, Sud je zaključio da je smještanje romske djece u specijalne škole za učenike s 'blagim mentalnim poteškoćama' na temelju njihova etničkog porijekla protivno obavezi vlade da djeci osigura pristup obrazovanju bez diskriminacije.
Samo nekoliko mjeseci kasnije, Sud je donio presudu i protiv Grčke, utvrdivši da su vlasti povrijedile pravo na obrazovanje lišeno diskriminacije romske djece iz psarijskog područja Aspropyrgosa i Attice, smjestivši ih u montažne kontejnere udaljene pet kilometara od lokalne osnovne škole, a koji su bili namijenjeni isključivo romskoj djeci.
Segregacija na osnovi etničke pripadnosti u 21. stoljeću ne može se tolerirati. Ipak, romska djeca diljem Europe i dalje trpe diskriminaciju u školama i pristupu obrazovanju.
Ideja da odvojeno obrazovanje može istovremeno biti i ravnopravno odavno je diskreditirana. Sporost i neučinkovitost u uvođenju promjena koje bi ukinule diskriminaciju negativno utječu na živote tisuća romske djece. Stoga Amnesty International poziva ove i druge europske vlade da hitno osiguraju pravo na ravnopravno obrazovanje svoj djeci, uključujući i romsku.