reagiranje

Hrvatske ceste: Slika mosta u Baltimoreu je samo primjer korištenja pomorske signalizacije

05.07.2024 u 13:22

Bionic
Reading

Na članak 'Kakav gaf: Veliki splitski projekt Hrvatske ceste predstavile slikom - srušenog mosta', objavljen 4. srpnja na tportalu, reagirali su iz Hrvatskih cesta

Samim naslovom, ističu, izravno se prozivaju izrađivači Maritimne studije i prezentacije, Pomorski fakultet u Rijeci zajedno s naručiteljem Hrvatskim cestama. Tijekom prezentacije za medije i nakon predstavljanja autor članka imao je mogućnost, napominju iz Hrvatskih cesta, postaviti upit u vezi s korištenjem predmetne ilustracije unutar izlaganja, 'na što bi zasigurno dobio konkretan, opširan, detaljan i stručan odgovor'.

'Ne bježimo od činjenice da je u prezentaciji korišten snimak mosta Francis Scott Key Bridge, ali isključivo kao primjer korištenja sustava pomorske signalizacije, što bismo i objasnili da nas se u cilju kvalitetnog i objektivnog informiranja i upitalo. Dakle, u prezentaciji nisu korištene fotografije srušenog mosta, kao što je člankom prikazano, niti je isto bila namjera.

Upravo kako ne bi bilo nejasnoća prilikom razumijevanja ove stručne studije, odlučeno je da će struka prezentirati istu, u cilju otklanjanja svih eventualnih nejasnoća, za koje smo po završetku prezentacije smatrali da ne postoje budući nije bilo medijskih pitanja u svezi ove teme kao i samog koncepta i vizuala izlaganja', kažu iz Hrvatskih cesta.

Maritimna studija Izgradnja mosta preko Kaštelanskog zaljeva, napominju, napisana je i dovršena u prosincu 2023., a most Francis Scott Key Bridge (Baltimore, SAD) je srušen tri mjeseca kasnije udarom broda M/V Dali 26.03.2024. Slika mosta Francis Scott Key Bridge upotrjebljena je u studiji u poglavlju 'Označavanje plovnog puta' kao primjer uobičajenog korištenja dodatnog sustava za elektronsko označavanje sigurnog prolaza brodovima odnosno stvarnog AIS AtoN-a.

  • +13
Split: Predstavljanje maritimne studije za most Kaštela-Split Izvor: Pixsell / Autor: Zvonimir Barisin/PIXSELL

'AIS AtoN je fizički uređaj postavljen na objektu sigurnosti plovidbe (u ovom slučaju plutače i mosta), koji se elektroničkom oznakom prikazuje na integriranom brodskom grafičkom elektroničkom sustavu radi osiguravanja sigurnije plovidbe broda te izbjegavanja opasnih područja ili objekata. Automatski sustav identifikacije (AIS - Automatic Identification System) je sustav koji omogućuje brodovima vidjeti i identificirati druga plovila u blizini koji su opremljeni AIS sustavom koristeći VHF radio spektar. AIS odašiljači mogu se pričvrstiti i na plutajući ili fiksni objekt radi unaprjeđenja sigurnosti plovidbe (AtoN – Aid To Navigation), kao što je primjerice signalna plutača, lučko svjetlo, ili most. AIS AtoN emitira položaj i svrhu pomagala (objekta) koji je vidljiv na integriranom brodskom grafičkom elektroničkom sustavu (brodskim elektroničkim navigacijskim kartama) koji koristi zapovjednik broda, časnici broda te peljar za vrijeme manevriranja. Navedeni sustav u pomorskom prometu uobičajeno se koristi na svim važnim i zahtjevnim plovidbenim putovima kao što su uski kanali, prolazi uz hridi, ulazi u veće luke te prolazi ispod mostova, sukladno standardima Međunarodnog udruženja uprava pomorske signalizacije i sredstava za pomorsku navigaciju (IALA - International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities). Osim AIS AtoN sustavom signalizacije, most preko Kaštelanskog zaljeva biti će označen dnevnim i noćnim oznakama (svjetlima) sukladno Pravilniku o sustavu obilježavanja plovnih putova i objektima sigurnosti plovidbe (NN 39/2020).

Budući da se člankom izruguje korištenje snimke mosta Francis Scott Key Bridge unutar prezentacije, istaknuli bismo kako je prema podacima Američke agencije za istraživanje nezgoda u prometu (NTSB - National Transportation Safety Board) istraga o uzrocima udara broda Dali (duljine 300 m) u Francis Scott Key Bridge još uvijek pod istragom, no objavljene su sljedeće činjenice:

1) brod Dali je ostao bez pogona i kormila u dva navrata, a drugi put to se dogodilo približno dvije dužine broda od mosta;

2) brod nije imao niti jednog tegljača prihvaćenog za siguran prolaz ispod mosta

3) brzina broda u trenutku gubitka pogona iznosila je 9 čvorova

4) brzina broda u trenutku udara iznosila je 6,5 čvorova (izvor: NTSB, Marine Investigation Preliminanry report, Contact of Containership Dali with the Francis Scott Key Bridge and Subsequent Bridge Collapse, 14. 5.2024.).

Time je razvidno kako do nesreće nije došlo zbog ograničenja ili neadekvatnosti objekta i opreme na istom.

Napominjemo, uvjeti i ograničenja plovidbe ispod mosta preko Kaštelanskog zaljeva značajno su više razine sigurnosti od onoga ispod Francis Scott Key Bridge-a, od čega se može ponajprije izdvojiti:

1) za prolaz ispod mosta trgovački brodovi obvezni su koristiti peljara i tegljače. Broj tegljača uvjetuje duljina broda. Brodovi najveće kategorije, duljine 190 m ili veće, dužni su koristiti najmanje 4 tegljača (iznimno 3 ako brod posjeduje pramčani bočni porivnik);

2) brzina plovidbe ispod mosta ograničena je na 5 čvorova;

3) u slučaju kontakta broda i stupova mosta, radi umanjenja energije, s unutrašnje strane profila prolaza postavit će se masivni rotacioni odbojnici (tzv. roleri).

Zaključno, ponavljamo kako je Studija napisana prije rušenja Francis Scott Key Bridgea i da je slika Francis Scott Key Bridgea bila odabrana samo kao primjer korištenja sustava pomorske signalizacije te nema nikakvih drugih sličnosti. Mjere sigurnosti za most preko Kaštelanskog zaljeva značajno su višeg standarda, pri čemu se izdvaja: obveza korištenja tegljača, brzina plovidbe od 5 čvorova te zaštitni rotacijski odbojnici na stupovima mosta', zaključuju iz Hrvatskih cesta.