novo istraživanje

Imate strah od letenja? Ovi podaci mogli bi vas ohrabriti

03.09.2024 u 12:24

Bionic
Reading

Dosad su prilikom kupnje aviokarata ljudi obraćali pozornost na cijenu, vrijeme i mjesto polaska ili pak na trajanje leta. No sve većem broju njih je, zbog straha od nesreće, presudan čimbenik i sama marka zrakoplova

Jedan od pet putnika kaže da se sada podrobnije raspituje o zrakoplovu kojim će potencijalno letjeti prije kupovine karata. Još veći broj njih ove godine će ograničiti putovanja, a čak 55 posto njih kaže da su na njihovu kupovinu aviokarata na ovaj ili onaj način utjecale recentne vijesti o aviolinijama i avionima, pokazala je anketa koju je u lipnju provela kompanija za digitalnu analitiku Quantum Metric, piše CNBC.

Anketa izravno ne spominje Boeing, ali je ta tvrtka dominirala medijskim napisima povezanima s avioindustrijom otkako se početkom godine s njihova zrakoplova otkinula ploča s vratima tijekom leta.

Vijest poput ove usmjerila je fokus potrošača na Boeingove zrakoplove, na što putnici dosad baš i nisu obraćali pozornost, rekla je Danielle Harvey iz Quantum Metrica, dodavši kako njihovo istraživanje ukazuje na to da putnici sada provode podrobnija istraživanja da bi bolje razumjeli, odnosno potencijalno izbjegli Boeingove zrakoplove.

Istraživanje je isto tako pokazalo da čak 13 posto ispitanika izbjegava niskobudžetne aviokompanije kako bi se osjećali sigurnije tijekom leta.

Neovisni zrakoplovni analitičar Brendan Sobie kaže da to zapravo nema smisla.

'Prije svega, više je niskobudžetnih avioprijevoznika koji koriste Airbus (A320) nego Boeing (737), posebice u Aziji. A problemi s Boeingom, naravno, utječu na sve aviokompanije, bez obzira na njihov poslovni model', kazao je.

Sve veći strah, a sve manji rizik

Koliko god vijesti o Boeingovim zrakoplovima bile uznemirujuće, u posljednjih deset godina sigurnost korištenja ovog prijevoznog sredstva sve je veća, pokazalo je istraživanje o rizicima komercijalnih letova provedeno na MIT-u.

Objavljeno je u kolovozu i navodi da je rizik od smrti tijekom komercijalnog leta na globalnoj razini bio jedan na 13,7 milijuna ukrcanih putnika od 2018. do 2022. Značajno je to poboljšanje u odnosu na desetljeće prije, a neusporedivo s razdobljem između 1968. i 1977., kad se događao jedan smrtni slučaj na 350.000 putnika.

Jedan od koautora istraživanja, profesor statistike na MIT-u Arnold Barnett, sugerira da je nekoliko čimbenika koji su letove učinili sigurnijima. Među njima je tehnološki napredak, što između ostalog podrazumijeva sustave za izbjegavanje sudara aviona. No tu su i opsežna obuka ljudstva te rigorozan rad organizacija poput američke Savezne agencije za zrakoplovstvo te tamošnjeg Nacionalnog odbora za sigurnost prometa.

Koje su zemlje najsigurnije za let?

Prema izvješću, u zemljama širom svijeta razlikuju se tri sigurnosne razine:

  • Razina 1: SAD, EU, drugi dijelovi Europe, Australija, Kanada, Kina, Izrael, Japan i Novi Zeland
  • Razina 2: Bahrein, Bosna i Hercegovina, Brazil, Brunej, Čile, Hong Kong, Indija, Jordan, Koreja, Tajvan, Kuvajt, Malezija, Meksiko, Filipini, Katar, Singapur, Južna Afrika, Tajland, Turska i UAE
  • Razina 3: sve ostale zemlje.

U zemljama koje su u prvim dvjema sigurnosnim zonama rizik od smrti tijekom leta između 2018. i 2022. pao je na jedan na 80 milijuna ukrcaja, pokazalo je istraživanje MIT-a. U zemljama u trećoj zoni sigurnosti rizik od smrtnog ishoda bio je 36 puta veći nego u zemljama u prve dvije zone. Ali čak se i u tim zemljama u navedenom razdoblju broj smrti tijekom leta prepolovio.

Barnett ističe i da incident s Boeingovim zrakoplovom zapravo više govori o sigurnosti letenja nego o opasnostima.

'Iako je incident Alaska Airlinesa s početka godine svakako bio opasan, piloti su odmah reagirali i sigurno spustili zrakoplov. Dakle događaj pokazuje da, čak i kada stvari krenu jako loše, drugi elementi sustava zračne sigurnosti obično spriječe katastrofu', rekao je za CNBC.

Iako je konkurencija među zrakoplovnim kompanijama žestoka, proizvodnjom su dugo dominirali američka tvrtka s dugogodišnjom tradicijom Boeing i njezin europski konkurent Airbus. Te dvije tvrtke proizvode gotovo sve velike putničke avione u svijetu.