Nakon što je prije sedam godina primio prve južnokorejske lake jurišnike FA-50, Irak je ovih dana sklopio ugovor o nabavci dvaju južnokorejskih helikoptera KUH-1 Surion. Time je postao prvi uvoznik tih višenamjenskih helikoptera u svijetu, a tportal donosi više o letjelicama koje su navodno bile osobni izbor zapovjednika iračkog ratnog zrakoplovstva
Južnokorejska novinska agencija Yonhap objavila je ovih dana da je Irak od južnokorejske tvrtke KAI naručio dva helikoptera KUH-1 Surion te će biti isporučeni između 2025. i 2029. godine po cijeni od 93,7 milijuna dolara. Prema uvjetima sporazuma, KAI će isporučiti i sveobuhvatan logistički paket, obučiti pilote te prilagoditi dva helikoptera za vatrogasne potrebe iračkog ministarstva unutarnjih poslova.
Drugi detalji ugovora nisu objavljeni, ali valja napomenuti da je Irak postao prvi kupac ovog tipa helikoptera koji se nalazi u službi južnokorejskih oružanih snaga od 2012. godine i aktivno se promovira za izvoz. Ugovor o kupnji Suriona pak demonstrira kontinuirano partnerstvo u obrani između Južne Koreje i Iraka. KAI je 2017. godine isporučio prvi od 24 naručena nadzvučna trenažera i laka jurišnika tipa FA-50 u ukupnoj vrijednosti od 1,1 milijardu dolara.
Najnoviji ugovor uslijedio je nakon četverodnevnog posjeta Južnoj Koreji general-pukovnika Samira Zakija Huseina al Malikija, načelnika Zapovjedništva iračkog ratnog zrakoplovstva, ranije ove godine. General Al Maliki navodno je osobno testirao Surion, zbog čega su neki ocijenili da je nabavi tog tipa helikoptera presudio upravo angažman iračkog zapovjednika.
Surion, čije ime kombinira korejske riječi doksuri, što znači orao, i on, što znači 100, dvomotorni je transportni pomoćni helikopter koji su razvili KAI, južnokorejska Agencija za obrambeni razvoj (ADD) i Korejski institut za zrakoplovna istraživanja (KARI) u suradnji s Eurocopterom. Projekt je pokrenut 2006. godine s početnim kapitalom od 1,48 milijardi dolara, a već četiri godine kasnije Surion je doživio svoj prvi probni let.
Korištena i Airbusova tehnologija
Poslije uspješnog testiranja južnokorejska vojska donijela je odluku o nabavi 245 Suriona kao zamjene za flotu zastarjelih pomoćnih helikoptera UH-1H i 500MD, a oni su desetljećima bili u službi. Uz to, KAI je za potrebe južnokorejske vlade konstruirao i civilne te policijske inačice letjelice.
Surion je helikopter srednje veličine koji prevozi do devet vojnika s četveročlanom posadom, a čine je dva pilota i dva strijelca smještena u glavnom dijelu kabine. Dizajniran je za brzu rekonfiguraciju kako bi služio različitim ulogama, a neki modeli su i navalizirani, odnosno modificirani za pomorske zadaće. Letjelica može obavljati mnoge dužnosti i zadaće, poput vojnog transporta, provođenja zakona, misija izviđanja, potrage i spašavanja, pomorske potpore, gašenja požara iz zraka, kao i služiti za brojne civilne svrhe uglavnom medicinske i šumarske prirode.
Pogon osigurava par turboosovinskih motora Hanwha Techwin T700-701K od 1900 konjskih snaga, licencno izrađenih po motorima T700 General Electrica. Također su tu stražnji pogon, zajednička jezgra, visokoučinkovita proturotirajuća pogonska turbina te FADEC, novi sustav koji kontrolira sve aspekte performansi letjelice. Ispušni sustavi motora opremljeni su velikim infracrvenim supresorima, sličnim onima koji se koriste na Airbusovim helikopterima H215.
Surion je opremljen raznim značajkama za preživljavanje i smanjenje štete. I konstrukcija helikoptera i pilotska kabina otporni su na streljivo iz pješačkog naoružanja, a okvir, repni rotor i njegove lopatice na glavnom i repnom rotoru konstrukcije otporni su na sudar. Također su ugrađeni protueksplozivni spremnici goriva, a glavni mjenjač može djelovati ograničeno razdoblje nakon gubitka ulja za podmazivanje.
Pogodan za desant marinaca, a može i gasiti šumske požare
U helikopter su ugrađene različite elektroničke obrambene mjere, poput sustava za doziranje protumjera (CMDS), radarskog prijamnika upozorenja (RWR) i laserskog prijamnika upozorenja (LWR). Britanska tvrtka Cobman osigurava navigacijsku i komunikacijsku opremu, a američki Sandle Avionics isporučuje sustav za izbjegavanje više opasnosti. Izraelski Elbit Systems proizvodi pak zaslon montiran na pilotskoj kacigi, što omogućuje posadi izvođenje operacija danju i noću.
KAI proizvodi Surion u osnovnoj inačici za vojni transport i u varijanti M za potrebe medicinske evakuacije te ona uključuje opremu za podizanje pacijenta, meteorološki radar, odvojiv pomoćni spremnik goriva, sustav za izbjegavanje sudara, medicinsku opremu i motorizirani sustav nosila za šest pacijenata. Također, Surion se proizvodi za potrebe južnokorejskog marinskog zbora u amfibijskoj i jurišnoj varijanti, nazvanoj Marineon.
Obje marinske inačice koriste sustav protumjera protiv mina u zraku (AMCM), laserske tragače mina, a postoji i mogućnost korištenja podvodnog autonomnog vozila za detekciju mina, kao i bespilotnog sustava za traganje, identifikaciju i njihovo deaktiviranje. U jurišnoj inačici pridodana su i četiri nosača za oružje i kupola za oružane sustave te se montira na tzv. bradi helikoptera. Postoji i inačica ASW za protupodmorničko ratovanje, opremljena torpedima i protubrodskim projektilima.
Korejski gigant KAI proizvodi Surion i u inačici Chamsuri za provođenje zakona, a oprema uključuje inercijski navigacijski sustav, vanjsku dizalicu i kamere za spasilačke dužnosti. Tu je i varijanta FS za šumarsku službu, odnosno prevenciju i suzbijanje šumskih požara i aktivnosti spašavanja u planinarskim nesrećama. Uvedena je i inačica CG za obalnu stražu s naprednom opremom poput nadzornog radara te čitavim nizom elektrooptičkih i laserskih sustava.
Nada u širenje na jugoistočnom azijskom tržištu
Također, postoji varijanta E, a ona označava izvoznu letjelicu s mogućnošću montaže topovske kapsule, protutenkovske i protuzračne rakete te trodimenzionalnog meteorološkog radara. Dizajneri su se pobrinuli i za civilnu inačicu, koja služi za hitni prijevoz pacijenata, suzbijanje požara te različite misije potrage i spašavanja, a nju koristi korejsko ministarstvo zemljišta, infrastrukture i prometa.
Zanimljivo je to da je Surion imao vatreno krštenje u kolovozu 2015. provodeći misiju izvlačenja ranjenika koje su pogodile sjevernokorejske topničke granate u blizini demilitarizirane zone. Od ulaska u službu navodno je imao stopu dostupnosti veću od 80 posto.
Osim Južne Koreje, koja ga koristi u svim njegovim inačicama, i Iraka, koji nabavlja model za civilne svrhe, za letjelicu je zainteresiran i Vijetnam. Naime KAI i vijetnamski Viettel Aeropace Institute (VTS) potpisali su prošle godine sporazum o razvoju i proizvodnji helikopterskih rotacijskih krila. Očekuje se da će sporazum povećati KAI-jevu prisutnost na tržištu helikoptera u jugoistočnoj Aziji, a sve je izglednije i to da će Hanoj nabaviti i nekoliko primjeraka Suriona.
Jedno vrijeme za njih su bili zainteresirani i Filipini, ali je službena Manila u siječnju 2019. objavila da odustaje od nabave te je odabrala američke UH-60 Black Hawk.
Inače, Surion ima maksimalnu težinu pri polijetanju od 8709 kilograma, može prenijeti 2700 kilograma vanjskog tereta i letjeti maksimalnom brzinom od 280 kilometara na sat. Domet helikoptera iznosi 828 kilometara s pomoćnim spremnikom goriva, a plafon leta iznosi 4595 metara.