Nakon što je modernizirala i pretvorila svoj nosač helikoptera JS Kaga u laki nosač aviona, japanska ratna mornarica nastavila je identičan proces transformacije i svojim nosačem helikoptera JS Izumo. Pretvorbe su potaknute japanskom kupnjom američkih višenamjenskih palubnih lovaca F-35B, ali i činjenicom da Kina planira izgradnju svog četvrtog nosača aviona. Donosimo više o japanskom odgovoru na opsežno kinesko naoružavanje u jeku stalne krize u indopacifičkoj regiji
Brojni specijalizirani obrambeni portali objavili su ovih dana vijest da su Japanske pomorske samoobrambene snage (JMSDF) započele s pripremama za drugu fazu modernizacije nosača helikoptera JS Izumo u laki nosač aviona, slične onoj koja je početkom ove godine pokrenuta i na nosaču helikoptera JS Kaga. Portali preciziraju da je JS Izumo u sklopu modernizacije uplovio u vode brodograđevne tvrtke Japan Marine United, zadužene za zamjenu pramca broda.
Proces modernizacije sastoji se od dvije faze tijekom redovitih tehničkih pregleda plovila svakih pet godina. Prva faza, dovršena u lipnju 2021., uključivala je termičku zaštitu poletno-sletne palube, ugradnju svjetlećih signala i osiguravanja prostora za parkiranje letjelica. Druga faza, započeta u studenom ove godine, uključuje zamjenu pramca, uređenje kontrolnih prostorija i izmjenu unutarnjih prostora za učinkovit rad zrakoplova.
Prema dostupnim informacijama, japansko ministarstvo obrane izdvojilo je 2,78 milijardi dolara za obnovu, pripremajući brod za punopravno baziranje palubnih lovaca F-35B, odnosno inačice tog aviona, a pored Zemlje Izlazećeg Sunca, trenutno je koriste isključivo američki Marinski zbor, britanska Kraljevska ratna mornarica te Ratna mornarica Italije.
Radi se, naime, o varijanti aviona s kratkim uzlijetanjem i okomitim slijetanjem (STOVL), kakvu namjeravaju nabaviti i Južna Koreja te Singapur. Slične veličine kao i varijanta A, inačica B žrtvuje oko trećinu volumena goriva za smještaj ventilatora pokretanog osovinom (SDLF), a ograničena je na opterećenja od 7G. Za razliku od ostalih varijanti, F-35B nema kuku za slijetanje pa umjesto nje koristi pretvorbu između normalnog i okomitog leta. Inače, F-35B postiže maksimalnu brzinu od 1,6 maha i može izvoditi okomito i/ili kratko polijetanje i slijetanje (V/STOL).
Prema japanskom ustavu, još uvijek višenamjenski razarači
Prema očekivanjima Tokija, JS Izumo bit će moderniziran do 2026. godine, nakon čega će započeti testovi kako bi se potvrdila puna kompatibilnost s F-35B, slični onima koji su već provedeni s nosačem JS Kaga u vodama oko američkog San Diega. Valja reći i to da će redovita obuka japanskih pilota na F-35B započeti iduće godine, a avioni će biti stacionirani u zračnoj bazi Nyutabaru u Shintomiju u prefekturi Miyazaki. Japan će ukupno dobiti 42 aviona F-35B, podijeljenih u četiri eskadrile, odnosno dvije po svakom nosaču helikoptera koji ujedno postaju laki nosači aviona.
Preinakama nosača helikoptera Kaga i Izumo, Japan je korak bliže upravljanju svojim prvim punim nosačem aviona od Drugoga svjetskog rata. Do ove modernizacije dolazi nakon što je službeni glasnik Komunističke partije Kine nedavno izvijestio da će Peking uskoro predstaviti svoj četvrti nosač aviona, za koji se špekuliralo da bi mogao biti na nuklearni pogon.
Kina trenutno upravlja s dva nosača aviona s konvencionalnim pogonom, Liaoningom i Shandongom. Vjeruje se da je treći kineski nosač aviona, Fujian, proveo prva testiranja ove godine. Fujian je veći od svojih prethodnika i koristi elektromagnetske katapulte za lansiranje aviona.
Nosači Kaga i Izumo službeno su klasificirani kao višenamjenski razarači jer japanski ustav zabranjuje nabavu ofenzivnog oružja, ali istovremeno omogućuju Tokiju da projicira vojnu moć daleko izvan svojih teritorijalnih voda. Oba broda pripadaju klasi Izumo, a za njihovu transformaciju u lake nosače aviona najzaslužnija je vladajuća Liberalno-demokratska stranka te je još prije gotovo sedam godina najavila promjenu obrambenih smjernica Japana zbog rastućeg kineskog naoružavanja i regionalnih napetosti povezanih s osporavanjem vlasništva nad otočjem Senkaku.
Nosači iz klase Izumo imaju istisninu od 19.950 tona, što se s predviđenim teretom penje na 26.000 tona. Plovila su dužine 248 metara, visoki su 23,5 metara, a širina na njihovom najširem dijelu iznosi 38 metara. Za pogon koriste kombiniranu plinsku turbinu (COGAG), a ona se sastoji od dviju plinskih turbina spojenih na jednu osovinu propelera. Mjenjač i spojke omogućuju bilo kojoj turbini da pokreće osovinu ili objema zajedno.
Devet helikoptera i 28 palubnih lovaca
Maksimalna brzina klase iznosi 30 čvorova, odnosno 56 kilometara na sat, a plovila, uključujući i ekspedicijske snage, mogu primiti ukupno 970 članova posade. Nosači pak mogu primiti sedam protupodmorničkih helikoptera tipa SH-60J, koje po američkom izvorniku proizvodi japanski Mitshubishi, kao i dodatna dva helikoptera za potragu i spašavanje. Nakon pretvorbe moći će ukupno prihvatiti po 28 lovaca tipa F-35B.
Klasa Izumo koristi čitav niz senzora i procesnih sustava, od kojih treba izdvojiti sustav borbenog navođenja OYQ-12 te sustav za upravljanje paljbom FCS-3. Tu je i AESA radar tipa OPS-50, potom radar za pretragu površine tipa OPS-28, kao i pramčani radar OQQ-23.
Za elektroničko ratovanje koristi se paket NOLQ-3D-1 te mamci Mark 36 SRBOC. Riječ je o američkom sustavu za lansiranje mamaca kratkog dometa (DLS), koje proizvodi BAE Systems, a lansira radarske ili infracrvene mamce kako bi spriječio nadolazeće protubrodske rakete. Ti mamci daju lažne signale te ometaju sustave za navođenje i kontrolu paljbe protivničkih projektila.
U klasu Izumo integrirani su i protutorpedni mobilni mamci (MOD) te plutajući akustični ometači (FAJ). Za samoobranu se pak koriste automatizirani bliski oružani sustav (CIWS) tipa Phalanx za obranu od nadolazećih prijetnji poput zrakoplova, projektila i manjih plovila, kao i rakete RIM-116 koje se kotrljaju tijekom leta. RIM-116 postiže brzinu od dva maha, ima bojnu glavu težine 11,3 kilograma, a za navođenje koristi pasivno radiofrekvencijsko ili infracrveno navođenje, samostalno ili u kombinaciji oba načina.