Način na koji je novi zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević imenovao dio uprave i nadzornog odbora Zagrebačkog holdinga (ZGH) izazvao je pravni prijepor. Povjerenstvo za odlučivanje o sprečavanju sukoba interesa otvorilo je postupak smatrajući da se radilo mimo zakona. Bivša šefica Povjerenstva Dalija Orešković tvrdi da je riječ o koliziji dvaju zakona, presedanu i političkom pritisku HDZ-a, a za tportal svoje mišljenje iznio je i Vedran Đulabić, profesor s Pravnog fakulteta
Nakon što je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević, koji sa svojim zamjenicima Danijelom Dolenec i Lukom Korlaetom čini Skupštinu Zagrebačkog holdinga (ZGH), imenovao predsjednika i jednog člana Uprave ZGH te predsjednicu i dva člana Nadzornog odbora istog reagiralo je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa te po službenoj dužnosti pokrenulo postupak smatrajući da su Tomašević i zamjenici postupili suprotno Zakonu o sprečavanju sukoba interesa (ZSSI). Povjerenstvo drži da je odluka o imenovanju trebala biti donesena nakon što je predloži predstavničko tijelo, u ovom slučaju Skupština grada Zagreba. A Skupština će se, podsjetimo, oformiti tek u četvrtak.
Ovakvom tumačenju suprotstavila se bivša predsjednica Povjerenstva i saborska zastupnica SsIP-a Dalija Orešković smatrajući da je riječ o koliziji dvaju zakona te da je Povjerenstvo postalo igračka na daljinsko upravljanje premijera Andreja Plenkovića i vladajuće većine.
'S jedne strane je ZSSI, čiji članak 15. stavak 2. kaže da 'članove upravnih tijela i nadzornih odbora trgovačkih društava u kojima jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave ima dionice ili udjele u vlasništvu (kapitalu društva) predlaže glavnoj skupštini, odnosno skupštini društva predstavničko tijelo jedinice lokalne i jedinice područne (regionalne) samouprave'. Nakon toga donesen je Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (ZLPRS) koji u članku 48. stavku 6. kaže da gradonačelnik imenuje i razrješuje predstavnike jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba.
Riječ je novijoj odredbi u odnosu na odredbu ZSSI-ija i Povjerenstvo je u mom mandatu zauzelo stajalište da se u slučaju kolizije dvaju zakona, kao što je ovdje slučaj, treba primjenjivati odredba onog koji je kasnije donesen, a u ovom slučaju to je ZLPRS i prema njemu gradonačelnik je taj koji imenuje osobe u tijela trgovačkih društava', istaknula je Orešković, dodavši da je takvo mišljenje bilo sadržano u izvješću koje su podnijeli Saboru, a on ga usvojio.
Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, ne dijeli to mišljenje i daje za pravo aktualnom povjerenstvu, odnosno njegovoj predsjednici Nataši Novaković, te smatra da je tu stvar zakonski čista i da nema nikakvih dvojbi bez obzira što to Orešković tumači drugačije.
'Točno je da u Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi stoji onako kako je to objasnila Dalija Orešković. Međutim ona nije citirala članak 48. stavak 1., točka 6. spomenutog zakona do kraja, a u njemu stoji i 'osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno'. A u ovom slučaju poseban zakon je Zakon o sprečavanju sukoba interesa, iz kojeg jasno proizlazi da je imenovanje trebalo biti obavljeno nakon što je to predložila Skupština Grada Zagreba', naveo je Đulabić.
Upitan radi li se tu o koliziji dvaju zakona, kako je to ustvrdila Orešković, kazao je da nema govora o tome jer Orešković članak ZLPRS-a nije citirala do kraja. Što se tiče činjenice da je prijašnje povjerenstvo zauzelo stav da u slučaju kolizije, za koju profesor tvrdi da je nema, prednost ima zakon koji je kasnije donesen i da je takvo mišljenju bilo sadržano u izvješću koje su podnijeli Saboru, a on ga usvojio, Đulabić navodi da Sabor nije sud koji može dati mjerodavno mišljenje.
Govoreći o mogućim posljedicama ako Povjerenstvo zaključi da je odluka donesena suprotno zakonu, Đulabić je naveo kako one prije svega mogu biti političke naravi za one koji su je donijeli, a da Povjerenstvo može izreći novčane kazne, ali i da donesenu odluku ne može poništiti.
Na pitanje mogu li se u ovom slučaju primijeniti odredbe iz Zakona o trgovačkim društvima (ZTD), kazao je da Holding nije obično trgovačko društvo, već komunalna tvrtka u vlasništvu jedinice lokalne samouprave te se osim ZTD-a na njega dodatno primjenjuju odredbe ZLPRS-a i ZSSI-ja.
Uvažavajući Đulabićevo mišljenje, Orešković smatra da ZSSI u ovom slučaju nije poseban zakon te kako se radi pravni presedan, a što se tiče tumačenja zakona, smatra da jedino autentično mišljenje može dati Sabor.
'Ovo postaje prilično ozbiljan problem i evidentno je da je Povjerenstvo postalo politička igračka na daljinski Andreja Plenkovića i vladajuće većine. Od 2013. Povjerenstvo je održalo niz edukacija s dužnosnicima u kojima smo govorili kako treba postupati. Od 2013. do 2016. u Saboru su podnesena izvješća u kojima stoji da je stajalište Povjerenstva da u slučaju kolizije dvaju zakona, što je ovdje slučaj, prednost ima zakon koji je kasnije donesen. U Saboru je to aklamacijom prihvaćeno', kazala je Orešković, pitajući se zašto to nitko prije nije osporavao.
Napomenula je kako je aktualno povjerenstvo netom prije izbora na svojoj stranici bez nekakve konferencije za medije 25. svibnja objavilo smjernice za imenovanja u uprave trgovačkih društava u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave pozivajući se na članak 15. ZSSI-ija.
'Da stvar bude bizarnija, šest dana kasnije Saboru su podnijeli izvješće u kojem na sedmoj stranici stoji kako traže da se članak 15. ZSSI-ja briše iz zakona. To se, napominjem, tražilo i 2017.', zaključila je Orešković.